یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

از کم‌فروشي تا تاثيرات شبکه ملي اطلاعات در ارزاني اينترنت

اينترنت

جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱:۰۰


مديرعامل يک شرکت بزرگ در زمينه ارائه‌ خدمات وايمکس و TD-LTE، درباره کم‌فروشي اينترنت گفت: محاسبه مصرف ديتا امري دشوار است و به نظر مي‌رسد در موارد متعدد مشترکاني که از کم‌فروشي اينترنت گلايه دارند به نوعي احساسي با قضيه برخورد مي‌کنند.

وايمکس نيوز- حسين رياضي به ارائه‌ي توضيحاتي درباره تاثيرات شبکه ملي اطلاعات در سرعت و قيمت دسترسي به اينترنت پرداخت و اظهار کرد: با اجراي فازهاي اول و دوم شبکه ملي اطلاعات به دليل سهولت دسترسي مردم به محتواي ويدئويي و تصويري، مصرف پهناي باند در کشور نيز افزايش پيدا کرده است.

وي ادامه داد: به اين ترتيب مردم با سهولت بيشتري مي‌توانند به محتواي داخلي دسترسي پيدا کرده و ابزار بهتري براي دسترسي به ترافيک اينترنت و ديتا دارند. براين اساس با اجراي اين دو فاز، مصرف ديتاي خانگي و سازماني با رشد قابل توجه‌اي مواجه شده و سادگي و سهولت دسترسي باعث مي‌شود ارائه‌کنندگان خدمات اينترنتي قيمت‌هاي خود را کاهش دهند. چرا که اکنون مشترکاني با مصرف چند برابري ديتا روبرو هستيم.

مديرعامل اين شرکت ارائه‌کننده خدمات وايمکس و LTE ادامه داد: نکته ديگر آنکه در حوزه ارتباطات سازماني هم تحولاتي صورت گرفته و با اجراي فاز دوم شبکه ملي اطلاعات، سازمان‌هاي زيادي به اين شبکه متصل شده‌ و ديگر نيازي نيست براي برقراري ارتباط داخلي از مسيرهاي بين‌الملل بهره گرفته شود.

تأثير شبکه ملي اطلاعات در ارزاني اينترنت

رياضي در ادامه صحبت‌هاي خود، به تأثير شبکه ملي اطلاعات در زمينه‌ي دسترسي مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به حمايت‌هايي که طي اين مدت از شرکت‌هاي توليدکننده محتوا صورت گرفته، افزايش استفاده از فايل‌هاي تصويري شرايطي ايجاد کرده است که اپراتورها بسته‌هايي با حجم بيشتر ارائه مي‌کنند.

به گفته او همين موضوع باعث مي‌شود قيمت دسترسي به اينترنت نيز کاهش پيدا کند، چرا که هرچه حجم مصرف مشترک بالاتر رود قيمت اينترنت براي او پايين‌تر خواهد آمد. به‌طوريکه در حال حاضر شايد حدود 50 درصد مصرف کاربران اين شرکت مربوط به بخش ويدئويي شود.

وي درباره بهره‌مندي از تخفيف‌هاي 50 درصدي که به واسطه اجراي فازهاي شبکه ملي اطلاعات در استفاده از محتواي داخلي اعمال شده نيز توضيح داد: اکنون تمام ارائه‌کنندگان اينترنت مکلف به اعمال اين تخفيف شده‌اند و شرايط به گونه‌اي است که اگر متوسط قيمت يک گيگ اينترنت تاکنون 3000 تومان بوده، در بخش داخلي به 1500 تومان مي‌رسد. حال در نظر بگيريد زماني که حجم استفاده يک مشترک چنان بالا برود که به جاي بسته‌هاي قديمي از بسته‌هاي 500 تا 1000 گيگابايتي استفاده کند، در نهايت قيمت تمام شده هر گيگ اينترنت به رقم کمتر از 1000 تومان خواهد رسيد.

افزايش 5 تا 10 برابري سرعت دانلود با LTE

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ارائه خدمات3G و 4G توسط اپراتورهاي تلفن همراه اشاره کرد و گفت: پيش از بهره‌گيري از اين تکنولوژي‌ها وايمکس تنها راهي بود که امکان استفاده بي‌سيم اينترنت را فراهم مي‌کرد، اما با ارائه‌ي اين خدمات، دسترسي به پهن‌باند از طريق ترمينال‌هاي بدون سيم افزايش يافت و همه ما در معرض رقابت قرار گرفته و مصمم شديم تکنولوژي‌هاي قديمي‌تر را به روز کنيم. برهمين اساس پايان سال 1393 سازمان تنظيم مقررات مجوز دسترسي به ساير تکنولوژي‌هاي بي‌سيم را به ما داد.

وي ادامه داد: بدين ترتيب تکنولوژي TD-LTE انتخاب شد تا مشترکان بتوانند از اينترنت پهن‌باند ثابت بهره‌مند شوند چراکه با اين شيوه سرعت دانلودي معادل 4 تا 40 مگابيت و سرعت آپلودي در حد يک تا پنج مگابيت براي مشترکان فراهم مي‌شود که اين سرعت در قياس با وايمکس پنج تا 10 بار سريعتر محسوب مي‌شود.

رياضي در ادامه صحبت‌هاي خود در پاسخ به سوالي درباره تاثير بهره‌گيري مردم از 3G و 4G بر بازار وايمکس، توضيح داد: «سرويس‌هاي اينترنت ثابت از جمله ADSL، VDSL، فيبر، LTE و وايمکس به‌طور معمول از سوي سازمان‌ها و بخش‌هاي مسکوني مورد استفاده قرار مي‌گيرند و بدين ترتيب حجم مصرفي آنها به جاي اين‌که توسط يک مشترک مورد استفاده قرار گيرد، توسط چندين مشترک استفاده مي‌شود که اين موضوع از وجوه تمايز اينترنت ثابت با موبايل است.

مديرعامل شرکت ارتباطات مبين‌نت ادامه داد: برهمين اساس جايگاه سرويس‌هاي ثابت به گونه‌اي است که امکان استفاده از حجم بيشتري از ديتا را فراهم مي‌کنند و براي دسترسي ارزان‌تر به حجم بيشتر ديتا کاربرد دارند.

وي همچنين عنوان کرد: پيش از همه‌گير شدن 3G و 4G در برخي از شهرها و روستاهاي دور افتاده ممکن بود وايمکس سيگنال ضعيفي داشته باشد و در آن زمان راهکار بهتري براي دسترسي ساکنان آن مناطق وجود نداشت، اما اکنون با وجود فناوري3G و 4G شرايطي ايجاد شده که مردم در چنين نقاطي بتوانند به سرويس ديگري دسترسي بهتري داشته باشند.

گلايه از کم‌فروشي اينترنت

رياضي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ارائه توضيحاتي درباره پايداري دسترسي به ديتا پرداخت و اظهار کرد: در سرويس‌هاي اينترنت ثابت اگر شرکت ارائه‌کننده دچار قطعي شود ملزم به پرداخت SLA خواهد بود برهمين اساس شايد از تعداد 1000 سايتي که در 123 شهر داريم در نهايت يک تا دو سايت با قطعي مواجه شوند.

رياضي در ادامه در پاسخ به اعتراضاتي که گاهي مردم در خصوص اتمام زودهنگام حجم بسته‌هاي اينترنتي مطرح مي‌کنند، تاکيد کرد: در مکالمه اين امکان وجود دارد که مشترک ميزان مصرف خود را ارزيابي کند اما در ديتا اندازه‌گيري مصرف امري حرفه‌اي است که اندازه‌گيري آن نياز به تخصص زياد دارد. اما اينطور نيست که يک اپراتور اينترنت به عمد بخواهد مصرف بيشتري را به مشترکان خود نسبت دهد. چراکه در بازار رقابتي امروز چنين برخوردي به هيچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.

وي ادامه داد: اما به نظر مي‌رسد در بسياري موارد مشترکاني که از اتمام سريع حجم اينترنت گلايه مي‌کنند قادر به بررسي مصرف دقيق خود نيستند و صحبت‌هاي آنها تا حد زيادياحساسي است. به هرصورت سازمان تنظيم مقررات به‌طور دائم وضعيت اپراتورهاي اينترنتي را کنترل مي‌کند و اجازه چنين اقداماتي داده نمي‌شود.

اين مدير اينترنتي در پايان با بيان اين که در حال حاضر شش شهر تهران، کرج، ري، اروميه، مشهد و کيش تحت پوشش کامل شبکه LTE مبين‌نت قرار گرفته‌اند، گفت: بنا است تعداد اين شهرها تا پايان سال به 11 شهر رسيده و تا پايان سال بعد شبکه LTE در تمام کشور گسترش خواهد يافت.

وي در خاتمه يادآور شد: اين شرکت به تازگي در کنسرسيومي شرکت کرده استکه براساس آن مکلف شده است دسترسي به اينترنت با سرعت حداقل 512 کيلوبيت را در 18 هزار روستاي کشور فراهم کند.
منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو