یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

گل هايي که باغچه شما را تبديل به باتري ميکنند!

شهر هوشمند

شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰


ابداع رُز هايي الکترونيکي که مي توانند يک روز باغچه شما را تبديل به باتري کنند

وايمکس نيوز- در سريال تلويزيوني «پيشتازان فضا - Star Trek»، فضاپيمايي نمايش داده مي شد که به کمک مداري زيستي، قادر به افزايش قابليت هاي پردازشي خود بود. اما چيزي که يک روز تنها در فيلم هاي علمي-تخيلي ميسر مي شد، حالا به واقعيت نزديک تر شده است؛ زيرا محققان توانسته اند نوعي گل رُز سايبورگ ابداع کنند که در نقش مداري الکترونيکي هم عمل مي کند.

براي نخستين بار در اواخر سال 2015 ميلادي بود که شنيديم محققان دانشگاه لينشوپينگ سوئد توانسته اند نخستين گياه الکترونيکي جهان را توسعه دهند؛ هر چند که اين گياه از سيليکون و لحيم ساخته نشده بود. در عوض، محققان توانستند نوعي پليمر ترکيبي را به داخل آوندهاي گياه هدايت کنند تا در نهايت براي ايجاد سيگنال هاي الکتريکي مورد استفاده قرار گيرد.

اما مشکل نخستين گل سايبورگ اين بود که پليمر ترکيبي مورد اشاره، به صورت توده اي در بافت آوندي گياه حرکت مي کرد و مدارهاي ارگانيک را تنها در نقاط محدود و خاصي به وجود مي آورد. هدف غايي اين بود که تمام گل از قابليت هاي الکترونيکي برخوردار باشد و به همين جهت، محققان دانشگاه لينشوپينگ به استفاده از پليمر ديگري به نام اوليگومر روي آورده اند که گل رُز آن را به خود جذب مي کند.

گذشته از مشخصات شيميايي اين پليمر، اوليگومر اندازه مولکولي کوچکتري دارد و مي تواند در تمام ساختار آوندي گياه، شامل برگ ها و گل ها حرکت کند و در نهايت شبکه اي کامل از سيم هاي توليدکننده الکتريسيته تشکيل دهد. سيم هاي اوليگومر، به صورت موازي با يکديگر توليد شده و توسط سلول هاي گياه، تقسيم مي شوند؛ سلول هايي که منبعي غني از الکتروليت هستند. به صورت ساده، الکتروليت اصلي ترين منبع براي ساخت يک ابرخازن به شمار مي روند؛ نوعي باتري که مقدار زيادي شارژ را براي مدتي کوتاه در خود نگه مي دارد.

پيشرفت هاي حاصل شده از سوي دانشگاه لينشوپينگ هنوز در حدي نيست که به پيک نيکي خارج از شهر برويد و با وصل کردن آيفونتان به يک درخت، آن را شارژ کنيد. اما اين بدان معناست که يک روز، پرورش گياهان فوايد به مراتب بيشتري از تهيه خوراک خواهد داشت. تپه ها مي توانند يه محيطي بزرگ و پوشيده از سنسورها تبديل شوند يا با کاشت گياهان مهندسي شده، امکان يافتن مين هاي زميني در منطقه اي خاص به راحتي ميسر مي شود.

منبع: ديجياتو

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو