یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرم‌افزار يک کالاي بي‌ارزش شده‌ است!

نرم افزار

یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰


رئيس کميسيون نرم‌افزار نظام صنفي رايانه‌اي با انتقاد از عدم شفافيت قوانين اين حوزه گفت: اکثر قوانين از شرکت‌هاي توليدي و صنعتي به شرکت‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات به ارث رسيده‌اند، در صورتي که تمام حقوق فعالان اين بخش را در برنمي‌گيرد.

وايمکس نيوز- شاهين طبري با اشاره به نقش بخش خصوصي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در اشتغالزايي اظهار کرد: IT يک مسئله محوري براي اشتغالزايي است زيرا علاوه بر ارزش افزوده بالا با کمترين هزينه مي‌توان ايجاد اشتغال کرد. زيرا ميزان سرمايه اوليه جمعي و هزينه‌هاي اوليه براي شروع به کار يک شرکت در اين حوزه در مقايسه با يک شرکت صنعتي بسيار کمتر است. آنچه در اين موضوع اهميت دارد، تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در اين حوزه از طريق تسهيل قوانين است.

وي با اشاره به اينکه نبود زيرساخت‌هاي مناسب در اين حوزه ريشه در قوانين نامناسب دارد، ادامه داد: بيشتر قوانين مربوط به کار از شرکت‌هاي صنعتي و توليدي به بخش IT به ارث رسيده است. در صورتي که مسائلي همچون مالکيت فکري، کپي‌رايت و حقوق معنوي در فناوري اطلاعات الزامي است. در صورتي که چنين مسائلي در شرکت‌هاي توليدي کمتر ديده مي‌شود.

رئيس کميسيون نرم‌افزار نصر در همين رابطه افزود: حتي سازمان‌هاي نظارتي تفاوت بين يک شرکت توليد نرم‌افزار با يک شرکت صنعتي را متوجه نمي‌شود.

طبري با انتقاد از قوانين نامناسب ادامه داد: شرکت‌ها خريد نرم‌افزار را مانند خريدهاي متعارف ديگر ارزيابي مي‌کنند، به طوري که وقتي نرم‌افزار خريداري و برروي سرور نصب مي‌شود، نگاه کالايي به آن وجود دارد و درخواست مي‌کنند چند سي دي تحويل انبار داده شود تا فرآيند خريد تکميل شود.

وي درباره معافيت مالياتي شرکت‌هاي دانش‌بنيان خاطرنشان کرد: با وجود اين قانون به دليل دقيق نبودن اين قانون استفاده از آن غيرممکن است و زور متولي شرکت‌هاي دانش‌بنيان به زور متولي مالياتي نرسيده است.

رئيس کميسيون نرم‌افزار نصر با اشاره به طرح تعامل‌پذيري سازمان‌ها گفت: با وجود اين طرح اما همچنان سازمان‌ها از در اختيار قرار دادن امکانات خود تحت عنوان سرويس الکترونيکي اجتناب مي‌کنند و مايل به استيفاي کامل ديتاي خود هستند. در واقع مي‌خواهند خدمات نرم‌افزاري خود را مانند يک استارت‌آپ يا يک شرکت دانش‌بنيان خودشان اداره کنند و به دليل متصل بودن به پول دولتي، مشکلي از اين بابت ندارند. در صورتي که با اجرا شدن طرح تعامل‌پذيري مي‌توان صدها شغل ايجاد کرد.

طبري با اشاره به وام‌هاي پرداخت شده به بخش خصوصي در اين حوزه خاطرنشان کرد: دولت از اعطاي وام به شرکت‌هاي خصوصي مي‌گويد در صورتي که تعدادي از شرکت‌ها متخصص گرفتن اين وام‌ها شده‌اند. در صورتي که اين نقدينگي به توليدکننده واقعي شغل نمي‌رسد. در نتيجه پول وام نقش زيادي در برطرف کردن مشکلات بخش خصوصي ندارد.

وي در همين رابطه افزود: بخش خصوصي از دولت انتظار کمک ندارد. تنها خواسته‌اي که از دولت دارد، به وجود نياوردن مشکل بيشتر است و شفاف کردن قوانين مربوط به اين حوزه.

رئيس کميسيون نرم‌افزار نصر درباره قوانيني که نياز به شفافيت و تصحيح دارند، گفت: قوانين مربوط به خريد نرم‌افزار و خريد خدمت در اين حوزه با خريدهاي متعارف ديگر تفاوتي ندارد. در صورتي که اين روند اشتباه است. شرکت‌ها براي خريد نرم‌افزار مانند خريد خودرو عمل مي‌کنند و طبق استعلام قيمت پايين‌ترين نرخ را انتخاب مي‌کنند. در صورتي که به هيچ چيز غير از قيمت توجه نمي‌کنند.

طبري در همين رابطه افزود: اگر در مناقصات هر حوزه‌اي قيمت پيشنهادي يک شرکت‌کننده با تفاوت فاحشي از قيمت برآورد شده پايين‌تر باشد، برنده شناخته نمي‌شود. در صورتي که با اتکا به قيمت اين اتفاق به وفور در مناقصات نرم‌افزاري رخ مي‌دهد.

وي با بيان اينکه بعضي از قوانين به دليل تفسيرهاي متفاوت قابل استفاده نيستند، ادامه داد: توافق‌نامه‌اي با شهرداري بسته شد، مبني بر اينکه اگر يک شرکت دانش‌بنيان محلي براي کار نداشته باشد، مي‌تواند در مکان غيراداري و غيرتجاري مشغول به فعاليت شود ولي به دليل اما و اگرهاي متفاوت اين توافق‌نامه قابل استفاده نيست.

رئيس کميسيون نرم‌افزار نصر با انتقاد از اينکه شرکت‌ها انتظار دارند پولي که پرداخت مي‌کنند در قبال يک کالاي قابل لمس باشد، ادامه داد: به همين دليل هنگامي که نرم‌افزاري خريداري مي‌شود، آن را بي‌ارزش مي‌دانند و ارزش گذاري تنها بر اموال منقول است. شرکت‌ها گمان مي‌کنند يک نرم‌افزار که کپي و روي سيستم‌شان نصب مي‌شود، ارزشي ندارد. به دليل اينکه قابل لمس نيست.

طبري با اشاره به عدم ارزش‌گذاري نرم‌افزار ادامه داد: به عنوان نمونه يک شرکت، هنگامي که به بورس پيوست، نرم‌افزاري که توليد کرده بود و در چند صد سازمان دولتي و خصوصي از آن استفاده مي‌کردند، به عنوان دارايي محسوب نشد و تنها اموال منقول آن ارزش‌گذاري شد. در صورتي که چند نفر طي چند سال نرم‌افزاري را توليد مي‌کنند و پس از آن انتظار مي‌رود که آن به عنوان يک داشته قابل لمس تلقي شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو