دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاري دوره بين المللي آموزشي اينترنت اشيا

وحيد يزدانيان

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶:۰۰


رييس دانشکده علمي کاربردي پست و مخابرات، گفت: دوره بين المللي آموزشي اينترنت اشيا از 17 تيرماه سال جاري به مدت 5 روز و با حضور مدرسين اتحاديه جهاني مخابرات در تهران برگزار مي شود .

وايمکس نيوز- دکتر وحيد يزدانيان رييس دانشکده علمي کاربردي پست و مخابرات با اشاره به اينکه سومين دوره آموزشي اين دانشکده با همکاري اتحاديه جهاني مخابرات برگزار مي شود، افزود: در سال گذشته با همکاري اتحاديه جهاني مخابرات (ITU ) دو دوره موفقيت آميز با استاندارد هاي مناسب، برگزار کرديم.

وي با بيان اينکه دوره نخست در زمينه توسعه نقشه راه پهن باند سيار بود، ادامه داد : دوره دوم هم با موضوع ملاحظات اقتصادي مديريت طيف، با حمايت هاي گسترده تر اتحاديه جهاني مخابرات برگزار شد و مدرسين ممتازي در اين دوره حضور داشتند.

 اين مقام مسوول يادآور شد: با برگزاري اين دوره ها توانستيم در پايان سال گذشته، به صورت مستقل عضويت اتحاديه جهاني مخابرات را در حوزه علمي آموزشي به دست آوريم.

 رييس دانشکده علمي کاربردي پست و مخابرات با بيان اينکه ، اتحاديه جهاني مخابرات در چند روز گذشته موافقت خود را براي برگزاري دوره اينترنت اشيا (IOT  ) در ايران اعلام کرده است، افزود:  در اين دوره ، نقشه راه اينترنت اشيا وفناوري هايي که در اين زمينه استفاده مي شود بررسي مي شود.

  به گفته يزدانيان ملاحظات امنيتي و اقتصادي اينترنت اشيا و معرفي  نمونه هاي موفق در اين حوزه، از جمله ديگر مباحثي است که در اين دوره بررسي مي شود.

وي با اشاره به اينکه دوره اينترنت اشيا در تقويم اتحاديه جهاني مخابرات، قيده شده است، تصريح کرد: در 17 تيرماه سال جاري به مدت 5 روز و با حضور مدرسين اتحاديه جهاني مخابرات تهران،‌ دوره اينترنت اشيا برگزار مي شود و تمام کشورهاي آسيا و اقيانوسيه از طرف اين اتحاديه، در اين دوره دعوت شده اند.

دکتر يزدانيان مخاطبان اين دوره را صنعتگران ، فعالان توسعه و ايجاد شبکه ، اپراتورها و دانشگاهيان دانست و گفت: از زماني که به طور غير رسمي از يک ماه گذشته، از موافقت اتحاديه جهاني مخابرات مطلع شديم ،  براي برگزاري اين دوره کميته راهبري تشکيل داده ايم  که در اين کميته، سرفصل هاي قابل ارايه در اين دوره بررسي مي شود.

وي با اشاره به اينکه سرفصل ها و چهارچوب اصلي مباحث دوره اينترنت اشيا توسط اتحاديه جهاني مخابرات، تدوين و ابلاغ  مي شود ، تصريح کرد : اما با توجه به شرايط ميزباني و بر اساس نيازهاي بومي کشور، مي توانيم تا حدود 40 درصد اين سرفصل ها را تغيير دهيم و به همين منظور کميته اي براي بررسي اين موضوعات و تدوين سرفصل ها تشکيل شده است.

رييس دانشکده علمي کاربردي پست و مخابرات با بيان اينکه در حوزه اينترنت اشيا مراکز ديگري هم در کشور فعاليت مي کنند، افزود : به عنوان مثال در مرکز تحقيقات مخابرات، طرح اينترنت اشيا تعريف شده است و به همين دليل در کميته راهبري از مرکز تحقيقات مخابرات و مراکز ديگر فعال در اين حوزه ، براي بررسي سرفصل هاي اين دوره دعوت کرده ايم تا اين سرفصل ها بر اساس نيازهاي بازيگران تدوين شود.

وي يکي از سرفصل هاي اين دوره را اينترنت اشيا و امنيت اعلام کرد و تاکيد داشت : به دليل اينکه اين دوره نخستين دوره اينترنت اشيا در ايران است و ارايه کنندگان بين المللي در اين دوره حضور دارند؛ اين موضوعات به  صورت کلي بررسي مي شود؛‌ البته تمام اين دوره هاي آموزشي که در گذشته هم برگزار شده است مي تواند با عمق بيشتري و  به صورت مجزا نيز بررسي شود.

دکتر يزدانيان درباره حضور نمونه هاي موفق اينترنت اشيا در اين دوره آموزشي  اظهار کرد: حضور نمونه هاي موفق اينترنت اشيا از طريق اتحاديه جهاني مخابرات انجام مي شود و در زمان برگزاري دوره آموزشي، از طريق ارايه هاي بين المللي، معرفي مي شوند به طور مثال مجموعه راديو هاي لورا ( LORA) که در اروپا با موفقيت در حوزه اينترنت اشيا در حال فعاليت است به عنوان يک نمونه موفق در اين دوره آموزشي ارايه مي شود.

وي در پايان اين گفتگو به رتبه 3 تا 5 ايران در بخش آموزش اينترنت اشيا در آسيا و اقيانوسيه، اشاره  کرد و گفت : فعاليت هاي انجام شده در کشور ما در اين حوزه قابل توجه است و پيشگام اين حوزه نيز، دانشکده پست و مخابرات بوده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو