در مصوبه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات که به اپراتورهاي تلفن همراه ابلاغ شد، عنوان شده که تعرفه طرحهاي تشويقي اپراتور با سهم بازار بيش از ?? درصد حداکثر ميتواند ?? درصد از کف تعرفه پايينتر باشد؛ به اين معنا که تا ?? درصد قيمتها ميتوانند به مشترکان خود تخفيف دهند.
وايمکس نيوز- طي ماههاي گذشته، کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مصوبهاي داشته که براساس آن، اپراتورهاي تلفن همراهي که سهم بازار آنها کمتر از 10 درصد بازار است، مجاز شدهاند در طرحهاي تشويقي خود تا حدود 40 درصد تخفيف براي مشترکان خود اعمال کنند، اما اپراتورهايي که سهم بازار آنها بيش از 10 درصد است، تنها تا 20 درصد قيمتها ميتوانند به مشترکان خود تخفيف دهند. اين موضوع در نهايت موجب ميشود يکي از اپراتورها در طرحهاي تشويقي خود از شرايط ويژهتري نسبت به دو اپراتور غالب برخوردار شود.
در اين رابطه چندي پيش مدير عامل همراه اول تاکيد کرد: طبق مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براي اپراتورهايي با سهم بازار کمتر از 10 درصد شرايطي فراهم شده که آنها بتوانند در فضاي بازار رقابت بيشتري داشته باشند.
بر اساس اطلاعات نشريه ارتباطات، به گفته صدوقي معمولا براي قوانين حمايتي مدت زمان خاصي در نظر گرفته ميشود. به عنوان مثال دوره انحصار اپراتور سوم قرار بود دو سال باشد، اما اين مدت به بيش از شش سال رسيد.
مدير عامل اپراتور اول در عين حال به طرحهاي ديگري اشاره کرد و افزود: قرار بود مدت رومينگ ملي هم دو سال باشد، اما اکنون اين طرح تا چندي ديگر وارد سومين سال خود ميشود.
اما در موارد متعدد طرحهاي حمايتي داراي يک بازه زماني هستند که اکنون شايد در برخي موارد اين مدت به سرآمده باشد. در بخشهاي ديگر مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات پيشنهاد اين سازمان در خصوص تعيين مقررات براي طرحهاي تعرفهاي تشويقي ارائه شده است.
مفاد اين مقررات که بنا بر اعلام رگولاتور از تاريخ پنجم ديماه سال جاري لازمالاجراست بدين قرار است: تعرفه تعيين شده توسط اپراتور براي هر خدمت که ميتواند مساوي يا کمتر از سقف و در صورت تعيين کف تعرفه توسط کميسيون، مساوي يا بيشتر از کف تعيين شده براي هر خدمت باشد و براي مدت زمان حداقل شش ماه ارائه شود. در صورت عدم وجود کف تعرفه براي خدمات، يک چهاردهم سقف تعرفه، ملاک عمل خواهد بود.
همچنين در اين مصوبه توضيحاتي در خصوص طرحهاي تشويقي آمده و عنوان شده طرح تعرفهاي اپراتور براي خدمات موضوع پروانه که از تعرفه عادي اپراتور براي آن خدمت کمتر است و در يک بازه زماني حداکثر سه ماهه، امکان فروش طرح تشويقي و تمديد طرح براي اپراتور ممکن است.
مدت ارائه طرحهاي تشويقي نيز به مدت زمان در دسترس بودن طرح گفته ميشود. بهعبارتي به بازه زماني که اپراتور، امکان فروش طرح تشويقي را دارد. ابتدا و انتهاي اين مدت زمان به ترتيب تاريخ شروع و پايان طرح تشويقي است. تاکيد ميشود حدفاصل زمان شروع و پايان ارائه طرح تشويقي با احتساب تمديد طرح، حداکثر سه ماه است. بدين ترتيب مدت استفاده مشترکان از طرح تشويقي ميتواند حداکثر شش ماه باشد.
در بخش ديگري از اين مصوبه نيز يادآوري شده که ساعات کم مصرف ساعت 12 تا 6 براي صوت و 2 تا 8 براي ديتا محسوب ميشود.
سهم بازار اپراتورهاي تلفن همراه نيز با اين فاکتور محاسبه ميشود که تعداد مشترک فعال هر يک از اپراتورها در هر يک از حوزههاي ثابت و موبايل تقسيم بر تعداد کل مشترکين فعال هر يک از حوزههاي ثابت و موبايل ميشود. همچنين در اين مصوبه از بسته خدماتي ترکيبي ياد شده که اين بستهها خدماتي نظير تماس، اينترنت و پيامک را شامل ميشود. بر اين اساس هر اپراتور صرفاً ميتواند حداکثر هشت بار در سال طرحهاي تشويقي را براي خدمات مورد نظر خود به تفکيک در حوزه ثابت و موبايل ارائه کند.
البته تمديد طرح تشويقي بعد از پايان مدت آن، به عنوان يک طرح تشويقي جديد محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشويقي اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمديد طرح تشويقي، براي تکميل مدت زمان سه ماهِ طرح تشويقي اوليه بوده باشد. مجموع مدتِ کلِ زمان ارائه طرحهاي تشويقي در سال، اعم از طرح تشويقي و يا تمديد طرح تشويقي، نبايد بيش از هشت ماه از سال باشد.
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کميسيون براي يک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرحهاي تشويقي ميتواند پايينتر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب براي خدمات، يک چهاردهم (1/14) سقف تعرفه، بهعنوان ملاک سنجش خواهد بود.
اما در قالب اين مصوبه تبصرهاي نيز گنجانده شده و طبق آن تعرفه طرحهاي تشويقيِ اپراتور با سهم بازار بيش از 10 درصد؛ حداکثر ميتواند 20 درصد از کف تعرفه پايينتر باشد و تعرفه طرحهاي تشويقي اپراتور با سهم بازار کمتر از 10 درصد، حداکثر ميتواند 40 درصد از کف تعرفه پايينتر باشد. هر طرح تشويقي ميتواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتي حاوي يک خدمت و يا ترکيبي از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعيين مبلغ براي کل بسته باشد.
اپراتور حداقل دو هفته قبل از اجراي طرح موظف است نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشويقي با جزئيات مربوطه، حداقل شامل مدت ارائه طرح و مدت استفاده از طرح، به سازمان اقدام کند. ارائه طرح و خدمت از سوي اپراتور مشروط به سپري شدن زمان اعلام شده در اين ماده و عدم دريافت هرگونه نامه رد طرح و يا نامه اصلاحيه طرح از سوي سازمان است.
در تبصره ديگري آمده است: چنانچه در بسته خدمتي اپراتور نسبت به ارائه مودم، آنتي ويروس، گوشي و ديگر تجهيزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قيمت مودم، آنتيويروس، گوشي و ساير تجهيزات، مستقل از قيمت خدمات است و بايد به صورت مجزا تعيين و اعلام شود.
در صورتيکه اپراتور در طرح تشويقي مايل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادي ارائه دهد، بايد خدمات قابل ارائه در ساعات عادي و ساعات کم مصرف را به صورت تفکيک شده اعلام کند.
مطابق اين مصوبه اپراتور بايد در بخش عمومي پورتال خود ضمن اعلام کليه تعرفه هاي عادي، بخش مشخصي را نيز به اعلام طرحهاي تشويقي تخصيص دهد و ضمن بهروزرساني آن، مشخصات شفاف طرح هاي تشويقي به همراه تاريخ شروع و پايان طرح و نحوه شارژينگ آنها را اعلام کند. در کليه تبليغات مربوط به طرحهاي تشويقي، مشخصات اصلي طرح و تاريخ شروع و پايان نيز بايد منتشر شود.