شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت اعلام کرد:

شديدترين حملات سايبري در انتخابات 96

جهرمي

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰


معاون وزير ارتباطات با اشاره به حملات سايبري در زمان انتخابات، گفت: معمولا در زمان انتخابات هميشه حملات سايبري به سايتهاي خبري وجود داشت که براي مقابله با آن حداکثر دسترسي آن سايت را به اينترنت بين الملل قطع ميکرديم تا فقط در داخل دسترس باشد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي در نشست خبري که در اهواز برگزار شد، امنيت موجود در شبکه ملي اطلاعات را فوق العاده دانست و اظهار کرد: وضعيت امنيت در شبکه ملي اطلاعات به گونه اي بود که حتي براي يک دقيقه هيچ سايت خبري چه در داخل و چه در بين الملل از دسترس خارج نشد و سايت همه ستادهاي انتخاباتي و سايت هاي خبري با گرايش هاي مختلف به کار خود ادامه دادند.

وي با اشاره به اينکه قطع دسترسي سايت هاي خبري به اينترنت بين الملل باعث از دست رفتن رتبه بندي بين المللي و ديگر مشکلات مي شد که هميشه باعث گلايه مي شد، افزود: امسال شديدترين حملات سايبري در طول دوره فعاليت شبکه اينترنت را تجربه کرديم.

او گفت: تا الان براي استفاده از پهناي باند بين الملل درخوزستان، درخواست ها يا به استان فارس و يا تهران مي چرخيد که با افتتاح مرکز تبادل داده اهواز ديگر اين چرخش لازم نيست.

وي همچنين از وجود علاقه بالا در ميان کاربران عراقي براي استفاده از محتواي ايراني خبر داد و افزود: بعد از ايجاد مشکل امنيتي در تامين پهناي باند بين الملل عراق از سوي کشور ترکيه بنابراين رقابت از همين سو بين ايران و عربستان براي تامين پهناي باند بين الملل اينترنت عراق شکل گرفت که در اين راستا ايران توانست در اين رقابت 70درصد اين سهم را بنام خود کند.

معاون وزير ارتباطات با اشاره به حل مشکلات امنيتي در مرز ترکيه، اظهار کرد: ترکيه حريف بسيار جدي براي ايران است که بايد رقابت جدي را با آنها در اين زمينه داشته باشيم.

محمدجواد آذري جهرمي همچنين در مراسم  افتتاح مرکز تبادل ترافيک داده شبکه ملي اطلاعات و دروازه بين‌الملل اهواز ،  با گراميداشت ياد و خاطره 135 شهيد تازه تفحص‌شده دفاع مقدس، اظهار کرد: مقام معظم رهبري در فرمايشات خود تأکيد کردند که مردم در جريان خدماتي که نظام و دولت براي بهبود شرايط زندگي آن‌ها انجام مي‌دهند، قرار گيرند.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه مهم‌ترين پروژه اين وزارتخانه در زمينه اقتصاد مقاومتي پروژه شبکه ملي اطلاعات است، گفت: اين پروژه اقدامي بزرگ از نظر فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است که موجب توليد محتوا، ايجاد اشتغال، خلق ثروت، و ارتقاء فرهنگ و کيفيت بيشتر خدمات‌دهي مي‌شود.

آذري جهرمي اظهار کرد: تمام شاخص‌هاي کيفي شبکه ملي اطلاعات به صورت آنلاين منتشر مي‌شود  که حاکي از اين است که اکنون کيفيت اين شبکه در اقصي نقاط کشور در حالت استاندارد قرار دارند.

وي بيان کرد: با اقدامات انجام شده در بخش محتواهاي داخلي به ‌ويژه سرويس‌هاي ويديويي رشد 300 درصدي داشتيم؛ همچنين 100 هزار شغلي که در کشور در حوزه ارتباطات ايجاد شد، مرهون تلاش تمامي دست‌اندرکاران پروژه شبکه ملي اطلاعات است.

آذري جهرمي اظهار کرد: تمام شاخص‌هاي کيفي شبکه ملي اطلاعات که به صورت آنلاين منتشر مي‌شود حاکي از اين است که اکنون کيفيت اين شبکه در اقصي نقاط کشور در حالت استاندارد قرار دارند.

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت  تصريح کرد:  موضوع فناوري اطلاعات امروزه تا حدي به زندگي روزمره ما گره خورده که شايد رشد فناوري اطلاعات در کشور براي ما ملموس نباشد. در سرشماري سال 95 در کشور، 51 درصد مردم اطلاعات خود را از طريق سامانه‌اي ثبت کردند که به شبکه ملي اطلاعات متصل بود که موجب دقت در جمع‌آوري آمار، کاهش هزينه و امنيت بيشتر اطلاعات شد. چنين آماري در دنيا بي‌نظير است.

آذري جهرمي با اشاره به مزاياي شبکه ملي اطلاعات در کشور ايران عنوان کرد: اکنون بسيار از خدماتي بانکداري، خريد اينترنتي و ... و بسياري از نيازهاي روزمره ما از طريق شبکه ملي اطلاعات انجام مي‌شود. زماني در کشور ايران برقراري ارتباطات در نقاط بحراني به‌ويژه در زمان انتخابات يک تهديد امنيتي بود اما امروزه به جايي رسيده‌ايم که در همين نقاط نبود ارتباطات تهديد يا حادثه امنيتي است.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه مهم‌ترين پروژه اين وزارتخانه در زمينه اقتصاد مقاومتي پروژه شبکه ملي اطلاعات است، گفت: اين پروژه اقدامي بزرک ازنظر فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است که موجب توليد محتوا، ايجاد اشتغال، خلق ثروت، و ارتقاء فرهنگ و کيفيت بيشتر خدمات‌دهي مي‌شود.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت زيرساخت با اشاره به مزاياي بسيار زياد بازار عراق براي ايران در حوزه فناوري ارتباطات عنوان کرد: يکي از بازارهاي مهم ما که اکنون در معرض تهديد اقتصادي قرار دارد، بازار کشور عراق است. چراکه اکنون شاهد توسعه فضاي مجازي و رشد بازار فناوري ارتباطات عراق هستيم و از سوي ديگر تقاضاي مردم اين کشور براي اتصال به شبکه‌هاي اجتماعي افزايش يافته است.

وي تصريح کرد: ارتباطات بين‌الملل عراق مي‌تواند از کشور ترکيه نيز تأمين شود. اما اکنون با ترکيه در اين زمينه در رقابت هستيم و براي ترانزيت ارتباطات بين‌المللي به عراق، استان خوزستان و شهر اهواز را انتخاب کرده‌ايم تا تبديل به دروازه بين‌الملل اينترنت شود.

آذري جهرمي افزود: ما از اين اقدام سه هدف داريم. هدف اول دسترسي استان‌هاي همجوار به اينترنت از طريق استان خوزستان به منظور بهبود کيفيت دسترسي، هدف دوم تأمين ارتباطات و اينترنت کشور عراق از طريق مرز فاو با کيفيت خوب و قيمت مناسب و هدف سوم تأمين بازار عراق براي توليدکنندگان محتواي داخلي ايران است.

وي عنوان کرد: براي اينکه بتوانيم براي محتواي داخلي ايران در کشور عراق بازار ايجاد کنيم، بايد کيفيت توليدات داخلي را افزايش دهيم. با توجه به نزديکي جغرافيايي و زباني استان خوزستان به کشور عراق، اين امر ميسر است و بازار عراق مي‌تواند بازار بسيار موثري براي توليدکنندگان محتواي کشور باشد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: اگر يک فرد عراقي بخواهد بازار توليد محتواي خوزستان را ببيند، ابتدا به فرانکفورت و سپس به تهران مي‌رود و سپس از تهران به خوزستان مي‌آيد. ما با راه‌اندازي دروازه بين‌الملل در اهواز اين فاصله را کم کرديم.

آذري جهرمي عنوان کرد: در 20 فروردين امسال، استقرار شبکه مليIP  را در 35 نقطه کشور از جمله اهواز، آغاز کرديم و بارگذاري سرويس‌هاي آن نيز شروع شده و در اهواز تاکنون اين اقدام توسط شرکت ايرانسل و دو شرکت محلي انجام گرفته است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو