یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزير ارتباطات عنوان کرد:

محتوا دغدغه اصلي شبکه ملي اطلاعات / مقررات دست‌وپاگير مانع رشد است

جهرمي

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶:۰۰


معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به گلايه‌هاي مقام معظم رهبري از شبکه ملي اطلاعات، گفت: دغدغه‌ها در موضوع شبکه ملي اطلاعات مربوط به توليد محتواي بومي است.

وايمکس نيوز-  محمدجواد آذري جهرمي -مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت، درباره شبکه ملي اطلاعات و نظرات اخير مقام معظم رهبري درباره اين موضوع، گفت: رهبري انتظاراتي از شبکه ملي اطلاعات داشتند که بنا بر نظر ايشان کم‌کاري‌هاي در اين زمينه وجود داشته است البته خطاب ايشان به سازمان يا مجموعه خاصي نبود، شايد نخستين برداشت از کلام ايشان اين باشد که وزارت ارتباطات کم‌کاري کرده باشد، اما واقعيت موضوع اين است که ايشان از شبکه ملي اطلاعات گلايه داشتند.

وي با اشاره به چارچوب‌هاي تعيين شده براي شبکه ملي اطلاعات، تاکيد کرد: يک نگاه به شبکه ملي اطلاعات تعريفي است که به لحاظ فني ارايه شده است که در برنامه ششم توسعه ماده 46 هم آمده است و شوراي عالي فضاي مجازي نيز، يک بار الزاماتي را به آن اضافه کرد که به طور مثال الزام شده است شبکه با مديريت مستقل باشد، به اين معني که تجهيزات شبکه مديريت مستقل داشته باشد و يا با گذرگاه هاي مجزايي قابليت تعامل با شبکه جهاني اينترنت داشته باشد که تمام اين تعاريف فني است.

تاکيد سند تبيين الزامات شبکه ملي اطلاعات به موضوعات فني

جهرمي تصريح کرد: سند تبيين الزامات شبکه ملي اطلاعات که اخيرا" به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي رسيده است تا حدودي به مباحث غيرفني هم پرداخته است؛ اما با اين حال نگاه کلي در تعاريف اين قانون موضوعات فني است.

وي با تاکيد به اينکه مقام معظم رهبري در سخنان خود درباره شبکه ملي اطلاعات به بحث فني اشاره‌اي نداشتند و بيشتر گلايه ايشان به لحاظ محتوايي بوده است، افزود:  از نظر ايشان شبکه ملي اطلاعات يک کليد واژه است که مفهوم اين کليد واژه حاکميت جمهوري اسلامي در فضاي مجازي است؛ البته حاکميت نه به اين معنا که بايد اين فضا را بست، حاکميت به اين صورت که به دنبال سهم واقعي خود در فضاي مجازي باشيم و ناظر بر اين چيزي که در فضاي حقيقي داريم در فضاي مجازي هم بايد وجودداشته باشد.

نگاه مقام معظم رهبري به توسعه فناوري اطلاعات يک فرصت بي‌نظير است

 معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر انتقال کلام حق خود به وسيله فضاي مجازي به تمام دنيا، اظهار کرد: آيا در حال حاضر مي‌توانيم حرف درست خود را در اين فضا بزنيم و آيا اين حرف تاثير گذاري دارد و اين حوزه‌اي است که نياز به تلاش بيشتر داريم و هنوز در ابتداي مسير قرار داريم. 

وي با اشاره به اينکه نگاه مقام معظم رهبري به توسعه فناوري اطلاعات يک فرصت بي‌نظير است، افزود: برخي در توسعه فناوري اطلاعات فقط به توسعه دسترسي و استفاده مردم توجه دارند اما مقام معظم رهبري يک گام جلوتر را درنظر دارند.

رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت، تاکيد کرد: لازمه اين مسير اين است که در داخل کشور دسترسي ها ايجاد شود و شرايط را طوري فراهم کنيم که توان داخلي به جوشش درآيد و تا زماني که اين زيرساخت هاي لازم وجود نداشته باشد، ارايه و چرخش محتوا رشد مورد نيازخود را در اين حوزه  ندارد.

تحرک بخش خصوصي براي توليد محتواي داخلي با توسعه زيرساخت ها

وي با بيان اينکه در اين 3 تا 4 سال گذشته زمان و انرژي بالايي براي توسعه زيرساخت‌ها گذاشته شد، اظهار کرد: تغييرات بسيار مهمي در اين حوزه ايجاد شده است و وزارت ارتباطات با اصلاح دسترسي‌ها توانسته تحرکي در جوانان و شرکت‌هاي بخش خصوصي به وجود آورد که به دنبال توليد محتوا و گرفتن سهم منطقه اي از بازار ICT  باشند؛ اما هنوز اشکالات و موانعي وجود دارد که بايد برطرف شود.

توسعه در فضاي مجازي هم جهت با اهداف کشور

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت خاطر نشان کرد: در حقيقت ايشان اين فعاليت‌ها را کافي ندانسته‌اند و تاکيد دارند که کار بيشتري بايد انجام شود و البته نکته‌اي درباره جهت حرکت دارند که اگر ما توسعه را همراه و هم جهت با اهداف کشور نکنيم؛ زمين بازي در دست عده ديگري قرار مي‌گيرد.

وي تصريح کرد: اگر  بازاري را توسعه دهيم که در اختيار توليدکننده خارجي قرار گيرد؛ اين موضوع به لحاظ اقتصادي و فرهنگي به صلاح کشور نيست و لازم است حرکت در توسعه، به شکلي باشد که بتوانيم شاخص‌ها را تغيير دهيم تا بازار در اختيار توليدکننده داخلي قرار گيرد و  البته امکان استفاده از توليدات خارجي هم فراهم باشد؛ در اين شرايط، ‌ مي‌توان اشتغال و تحرک در اين حوزه را ايجاد کرد.

جهرمي در بخش ديگري از اين گفتگو به مشکلات توليد در کشور اشاره کرد و افزود: يک شرکت توليدي اگر قراراست رقابت کند نياز به حمايت‌هاي گمرکي، بيمه‌اي و ماليات دارد و تمام موضوعات مربوط به توليد بايد به نحوي باشد که توليدکننده داخلي بتواند رشد کند و با توليد کننده خارجي رقابت کند.

مقررات دست‌وپاگير مانع رشد توليدکنندگان محتواي داخلي

وي تاکيد کرد: واقعيت موضوع اين است به دليل مقررات دست‌وپاگير در داخل کشور، شايد براي برخي از توليدکنندگان محتواي ما رقابت در عرصه بين‌الملل راحت‌تر از رقابت در عرصه داخلي باشد و با اين مقررات دست‌وپاگير، توليدکننده محتواي داخلي امکان رشد ندارد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در زمينه وظايف دستگاه‌هاي دخيل در موضوع توليد محتواي داخلي در فضاي مجازي نيز گفت : صدا و سيما که در حوزه ويديو تاثير بسيار بالايي دارد؛ اختلافاتي را در اين زمينه با وزارت ارشاد دارد و در حوزه دسترسي داخل شهري و داخل استاني که هم عقب ماندگي‌هايي داريم که مهمترين علت آن عدم وجود رقابت و انحصار شرکت مخابرات است و اين شرکت هم با مشکلات عديده اي درگير است و توان سرمايه گذاري ندارد.

تاثير نظام تعرفه‌اي بر توليد محتواي داخلي

وي به تاثير تعرفه در افزايش توليد محتواي داخلي در فضاي مجازي اشاره کرد و گفت: به لحاظ نظام تعرفه‌اي حرکت‌هاي خوبي در اين حوزه اتفاق افتاده است؛ اما هنوز تعرفه‌ها متناسب نشده است، ‌ به طوري که سرويس‌هايي که براي مصرف‌کننده توليد مي‌شود ارزانتر ارايه شود، البته بخشي از اين کار انجام شده و بايد کاملتر شود. همچنين در حوزه صيانت، رعايت خطوط قرمز، مسايل فرهنگي  و پاکسازي در فضاي مجازي نيز بايد تلاش بيشتري انجام شود.

 لزوم حمايتهاي قضايي در زمينه توليد محتوا

رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت، به حمايت‌هاي قضايي در زمينه توليد محتوا اشاره کرد و افزود: بايد از توليدکنندگان محتوا در مقابل هجمه‌هايي که از دستگاه‌هاي مختلف وارد مي‌شود حمايت‌هاي قضايي انجام شود و همچنين در حوزه بيمه و ماليات توليدکنندگان محتوا نيز لازم است فکر شود تا شاهد افزايش توليد محتواي بومي در کشور باشيم.

وي به آمار دو سال گذشته در زمينه توليد محتوا بومي اشاره کرد و افزود : حدود 100 هزار اپليکيشن فارسي در دو سال گذشته به وسيله 25 هزار تيم توليد شده است که تاکنون چنين کاري، سابقه نداشته است؛ اما مقام معظم رهبري تاکيد دارند که اين تعداد رقم پاييني است و تاثيرگذاري لازم خود را ندارد و بايد اين جوشش‌ها و حرکت‌ها تبديل به يک رودخانه و در نهايت، دريا شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو