دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پيوستگي زمان و مکان با اينترنت اشياء

اينترنت اشياء

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶:۰۰


يک کارشناس حوزه فناوري اطلاعات با تاکيد بر اهميت استفاده از اينترنت اشياء اين پديده را يک انقلاب نوين خواند که در حوزه‌هاي صنعتي، تجاري و آموزشي داراي کاربردهاي صرفه‌جويانه است.

وايمکس نيوز- سيامک غنيمي فر با بيان اين که پروژه اينترنت اشياء در جهان پديده‌اي است همانند انقلاب صنعتي و کشف نيروي بخار، گفت: پيش بيني شده است تا سال 2030 حدود 15 ميليارد از اشياء به اين فناوري جديد مجهز باشند. از اينترنت اشياء امروزه در حوزه اتومبيل‌هاي خودران، ارتباط خودروها با يکديگر و همين طور پيروي از علائم راهنمايي و رانندگي استفاده مي‌شود که موجب صرفه‌جويي در مصرف سوخت به دليل استفاده درست از زمان مي‌شود.

عضو سابق هيات مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران با تاکيد بر اين که حوزه جديد اينترنت اشياء حوزه‌اي مناسب براي سرمايه‌ گذاري است، گفت: اينترنت اشياء امکان برقراري ارتباط با واقعيت مجازي و واقعيت افزوده را فراهم مي‌کند. از پتانسيل اينترنت اشياء مي‌توان در امور آموزشي استفاده کرد، اما استفاده جدي‌تر از اين فناوري در حوزه واقعيت مجازي است که در آن ارتباط کاربر با واقعيت قطع نمي‌شود. اين سيستم را مي‌توان در امور صنعتي و براي کنترل صنعتي استفاده کرد.

وي با بيان اين‌که در شرايط فعلي امکان توسعه امور نرم افزاري در کشور ما بسيار بيشتر از توسعه سخت افزاري است، اظهار کرد: امروزه بسياري از فناوري‌هاي کاربردي و موثر در حوزه نرم‌افزاري ايجاد مي‌شوند. در اين حوزه ما امکانات بالقوه خوبي داريم که اگر تمرکز بيشتري روي آن داشته باشيم، ميتوانيم در اين حوزه بسيار پيشرفت کنيم.

اين کارشناس فناوري اطلاعات در پايان همچنين به اثرگذاري استفاده از اينترنت اشياء در ايجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادي در کشور اشاره کرد و افزود: اينترنت اشياء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جويي مي‌شود که به تبع آن در حوزه‌هاي مربوط به انرژي نيز صرفه‌جويي اتفاق مي‌افتد. در حوزه هوشمند سازي منازل و ترموستات‌هاي حرارتي خودکار منازل اينترنت اشياء مي‌تواند در تنظيم استفاده از سيستم‌هاي گرمايشي و حتي سرمايشي موثر باشد.

به گزارش ايسنا، اين روزها بحث ورود فناوري‌هاي جديد به کشور خيلي داغ است. در صدر اين فناوري‌ها اينترنت اشياء قرار دارد که حوزه بسيار جذاب در حوزه فناوري‌هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطاتي به شمار مي‌رود.

اينترنت اشياء فناوري است که از طريق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم مي شود، تصور کنيد وقتي در يک روز گرم تابستاني در راه منزل هستيد براي خنک شدن خانه تان در هنگام ورودتان گوشي همراه خود را روشن و کولرتان را روي درجه خيلي خنک تنظيم کنيد!؟

اصطلاح «اينترنت اشياء» اولين بار توسط کوين اشتون در سال 1999 بکار برده و براي نخستين بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنيا معرفي شد. اينترنت اشياء به معني يک شبکه جهاني از اشياء مرتبط که هر يک داراي آدرس مختص به خود بوده است که بر اساس قراردادهاي استانداردشده‌اي با يکديگر در ارتباط هستند. اين سيستم جديد کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشيا و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهاي توسعه يافته در سيستم‌هاي اداري و همچنين وسايل منزل بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما هنوز در ايران مقدامات استفاده از آن به صورت تجاري فراهم نشده است.

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو