دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اينترنت اشياء در راه است

فناوري - آينده - اينترنت اشياء

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰


يک کارشناس حوزه آي تي با بيان اين که حرکت به سمت فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطاتي امري اجتناب ناپذير است، مهم‌ترين مساله‌ را در اين خصوص داشتن برنامه و استراتژي مشخص ارزيابي کرد.

وايمکس نيوز- مهدي غيبي با اشاره به اين که رابطه مستقيمي بين عرضه و تقاضا در هر فضاي اقتصادي وجود دارد، بيان کرد: ما هر روز با محصولات نرم افزاري جديدي مواجه‌ايم که سخت افزار مخصوص به خود را نيز به همراه مي‌آورند. براي نمونه يک بازي جديد سنگين وارد بازار مي‌شود که يک سيستم عامل بالاتر يا يک کارت گرافيک قوي‌ تر را مي‌طلبد، بنابراين در بازار تقاضا نسبت به اين محصولات سخت افزاري جديد بيشتر مي‌شود و بازار نيز با عرضه بيشتر خود به آن پاسخ مي‌دهد.

وي افزود: بنابراين اگر در حال حاضر بحث اينترنت اشياء مطرح مي‌شود، خود به خود ضرورت افزايش سرعت اينترنت را از طريق تقويت زيرساخت‌هاي شبکه‌اي بيشتر محسوس مي‌کند که در نهايت با افزايش تقاضاي مردم و فشار رسانه‌اي اين مساله محقق خواهد شد.

اين کارشناس با بيان اين که ورود فناوري‌هاي نوين به کشور بدون ايجاد زيرساخت‌هاي لازم امري بيهوده است، اظهار کرد: فرض کنيد تلويزيون‌هاي هوشمند جديد که امکان اتصال به اينترنت را دارند را به کشور وارد کنيم و مردم نيز تحت تاثير فضاي مصرف‌ گرايي آن را خريداري کنند، اما وقتي ظرفيت اينترنت کشور در آن حد نباشد که بتواند اين وسيله را حمايت کند، اين ورود تکنولوژي جديد عملا امري بيهوده خواهد بود.

غيبي با بيان اين که حرکت به سمت فناوري‌هاي نوين مخابراتي و فناوري اطلاعاتي امري اجتناب ناپذير است، گفت: مهم‌ترين مساله در ارتباط با فناوري‌هاي نوين مخابراتي و اطلاعاتي داشتن برنامه و استراتژيي مشخص است. اکنون ما بايد پيشاپيش به استقبال فناوري اينترنت اشياء برويم و خود را براي برخورد مناسب با آن از طريق فرهنگ سازي مناسب آماده کنيم.

اين روزها بحث ورود فناوري‌هاي جديد به کشور خيلي داغ است. در صدر اين فناوري‌ها اينترنت اشياء قرار دارد که حوزه بسيار جذابي در حوزه فناوري‌هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطاتي است. اينترنت اشياء فناوري است که از طريق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم مي شود، تصور کنيد وقتي در يک روز گرم تابستاني در راه منزل هستيد براي خنک شدن خانه تان در هنگام ورودتان گوشي همراه خود را روشن و کولرتان را روي درجه خيلي خنک تنظيم کنيد!؟

اصطلاح «اينترنت اشياء» اولين بار توسط کوين اشتون در سال 1999 بکار برده شد و براي نخستين بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنيا معرفي گرديد. اينترنت اشياء به معني يک شبکه جهاني از اشياء مرتبط که هر يک داراي آدرس مختص به خود بوده، است که بر اساس قراردادهاي استاندارد شده‌اي با يکديگر در ارتباط هستند. اين سيستم جديد کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشيا و دستگاه‌ها امروزه در کشورهاي توسعه يافته در سيستم‌هاي اداري و همچنين وسايل منزل بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما هنوز در ايران مقدمات استفاده از آن به صورت تجاري فراهم نشده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو