شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گراني 60 درصدي اينترنت ثابت از بيخ گوش کاربران گذشت

اينترنت - واي فاي عمومي - اينترنت شهري

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰


اکنون کاربر ADSL حدود 100 گيگ ترافيک خارجي را 100 هزار تومان مي‌خرد که با تعرفه‌‌‌هاي جديد اينترنت قرار بود 30 گيگ حجم مشترک داخلي و خارجي را ماهانه 50 هزار تومان بخرد و بيش از 60 درصد بيشتر بپردازد.

وايمکس نيوز- طرح ارائه اينترنت اتصال‌محور به جاي اينترنت تعرفه محور در آخرين روزهاي مسئوليت محمود واعظي در وزارت ارتباطات تصويب شد و در حالي که مي‌رفت به عنوان آخرين تصميم وزير دولت يازدهم اجرا شود به دليل اعتراض کاربران در دقيقه 90 منتفي شد.

فارس در گزارشي تعرفه‌هاي جديد و تاثير آنها بر قيمت اينترنت کاربران را  بررسي کرده است.

بر اساس اين طرح قرار بود از اين پس سرويس اينترنت ثابت (روي سيم مسي يا فيبر نوري فارغ از تکنولوژي) بر اساس سرعت در 6 سطح ارائه شود. البته ابتدا قرار بود طرح در قالب اينترنت نامحدود و فارغ از محدوديت حجم مصرفي باشد که در نهايت در قالب مصرف منصفانه تعريف شد.

قيمت‌هاي جديد اينترنت که توسط ديگر رسانه‌ها از قول صادق عباسي شاهکوه معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري اعلام شده به‌شرح زير است:

در اين روش جديد، حجم داخلي جدا از حجم خارجي در نظر گرفته شده است.

در اين تعرفه‌ گذاري پيش‌بيني 6 سطح سرويس اينترنت داراي ابهاماتي است. از جمله اينکه براي مثال در سطح سرويس‌ها از جمله سرويس 6 مگابيت بر ثانيه تا 20 مگابيت بر ثانيه مشخص نيست که دقيقاً چه سرعتي به کاربر ارائه خواهد شد. آيا براي مثال در اين سطح سرعت 3 مگ هم وجود خواهد داشت يا 6 مگ کف سرعت و  20 مگ سقف سرعت است؟ يا 6 مگ سقف/ کف سرعت سرويس داخلي و 20 مگ سقف/ کف سرعت سرويس خارجي است؟

علاوه‌بر ابهام سرعت دقيق، افزايش قيمت‌ها در نرخ گذاري جديد نيز از ديگر چالش‌هاي اصلي است.

با توسعه دسترسي سرويس موبايل که سطح توقع از سرويس ثابت را نيز افزايش داده سرعت قابل قبول اينترنت ثابت براي کاربران واقعي که به طور روزانه با اينترنت کار مي‌کنند بيش از 6 مگ است. زيرا سطح سرويس 2 مگ تا 6 مگ در اين شرايط ديگر سرعت چشم‌گيري نيست.

بنابراين با مدنظر قرار دادن سرويس 6 مگ تا 20 مگ، کاربر تاکنون امکان خريداري براي مثال بسته 100 هزار تومان 100 گيگابايت با سرعت 10 مگ فارغ از تفکيک اينترنت داخل و خارج از قرار هر گيگ هزار تومان از يک شرکت ADSL (يکي از برترين‌ شرکت‌ها از نظر کيفيت به انتخاب رگولاتوري) را داشته است؛ اما با تعرفه‌هاي جديد از اين پس بايد 50 هزار تومان بابت 30 گيگ ترافيک مختلط داخلي و خارجي از قرار هر گيگ 1660 تومان مي‌پرداخت. در نتيجه در اين سطح، تعرفه جديد نسبت به تعرفه فعلي بيش از 60 درصد گران‌تر است. (ميزان افزايش قيمت بسته به شرکت و سرويس تفاوت دارد.)

چنين بسته‌هايي توسط اغلب شرکت‌هاي ADSL ارائه مي‌شود.

پس از مصرف حجم در نظر گرفته شده کاربر بايد حجم اضافه خريداري کند که قرار بود قيمت هر گيگ آن 3 هزار تومان باشد و امکان ارائه تخفيف تا 40 درصد را نيز داشته باشد. يعني باز هم حداقل قيمت هر گيگ 1800 تومان و گران‌‌تر از قبل خواهد بود.

همچنين در مقايسه قيمت اينترنت ثابت و موبايل، هم‌اکنون کاربر موبايل امکان خريداري براي مثال بسته 100 گيگ 175 هزار تومان بدون محدوديت سرعت و مکان و فارغ از تفکيک اينترنت داخل و خارج از قرار هر گيگ ترافيک 1750 تومان را دارد. بنابراين در حاليکه در نرم جهاني قيمت اينترنت موبايل از اينترنت ثابت همواره گران‌تر است با تعرفه‌هاي جديد در ايران اين دو قيمت بسيار به هم نزديک شده‌ بودند.

اگرچه مسئولان تاکيد دارند که در هر سطح ميزان ترافيک داخلي از 2 برابر تا 20 برابر ترافيک خارجي قابل افزايش است اما به اعتقاد کاربران اين بند از مصوبه به دليل اينکه از آغاز اعمال تعرفه‌هاي جديد نقد نيست اثر افزايش قيمت‌هاي جديد را کم نمي‌کند.

بنابراين شايد تعرفه‌هاي جديد براي کم‌مصرف‌ها توجيه پذير بود اما براي استفاده‌کنندگان از سرعت بالاتر و حجم بيشتر به طور محسوس گران‌تر مي‌شد.

اين طرح در يکي از سازما‌ن‌هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات (رگولاتوري) تهيه شده بود که هفته گذشته يکي ديگر از معاونان وزير (مديرعامل شرکت زيرساخت) از طريق يک تريبون عمومي اعتراض کاربران به افزايش قريب‌الوقوع اينترنت اعلام کرد و مخالفت خود را با تعرفه‌هاي جديد ابراز داشت و از وزير ارتباطات خواست اجراي تعرفه‌هاي جديد اينترنت را متوقف کند.

پس از آن محمود واعظي با اعلام خبر توقف تعرفه‌هاي جديد گفت: دستور دادم کميته بررسي تعرفه‌ها مجددا پيشنهادي با رعايت مصالح کاربران تهيه کند. همچنان که بنابه گفته وزير قرار است پيشنهاد جديدي تدوين شود بهتر است در تدوين تعرفه‌هاي جديد موارد اشاره شده در اين گزارش نيز مبني بر رعايت مصالح کاربران معمولي اينترنت در کنار مصالح کاربران کم‌مصرف مدنظر قرار داده شود.

منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو