يک استاد حوزه کسب وکار گفت: اغلب کسبوکارهاي نوپا که با تکيه بر حوزه ICT شکل ميگيرند، با مباحث مديريتي و راهبري کسبوکار ناآشنا و نيازمند آموزش هستند تا در بازار رقابتي تجارت خود را مديريت و خلأها را رفع کنند.
وايمکس نيوز- صنعتگران معمولا به دنبال يافتن پاسخ سؤالات خود از راه کنکور و ادامه تحصيل در دانشگاه نيستند زيرا مدرکگرايي در اين قشر بيمعناست. از اين رو بخش مديريت حرفهاي مرکز آموزشهاي تخصصي دانشگاه شهيد بهشتي و دو دانشگاه ديگر در جهت پيوند صنعت و دانشگاه و فتح بابي براي تعامل بيشتر صاحبان کسبوکار، مشاغل و صنايع با مراکز و قطبهاي علمي کشور اقدام به برگزاري دورههاي MBA به شکل کنکور و آزاد کرده اند.
شکل رسمي آموزش آکادميک و مباحثي نظير سن، جنسيت، تخصص، ميزان تحصيلات، نوع شغل در اين دورههاي حرفهاي مطرح نيست و تمامي شرکتکنندگان با هدف ارتقاي توانمنديهاي مديريتي و اثرگذاري در چرخه اقتصادي کسبوکارشان دور يکديگر جمع شده و علاوه بر اشتراک تجارب، به کسب معلومات کاربردي از اساتيد ميپردازند.
به گفته علي منافي مسئول برگزاري دورههاي يک ساله اين رشته در دانشگاه شهيد بهشتي، کسبوکارهاي نوپا بايد به سمت فراگيري اصول مديريتي بيايند تا بتوانند تجارت خود را در عرصه اقتصاد رقابتي مديريت کنند. اغلب کسبوکارهاي نويني که با تکيه بر حوزه ICT شکل ميگيرند، به دور از مباحث مديريتي و اصول راهبري کسبوکار هستند که بايد اين ضعف و خلأ را در خود مرتفع کنند.
اين مدير علمي و اجرايي حوزه کسبوکار گفت: در زمان آغاز به کار اين دوره يک ساله با محدوديتهايي از سمت دانشگاه مواجه شد و برخي از همکاران دانشگاهي موافق برگزاري اين دورهها نبودند، اما کسانيکه ماهيت اين رشته را ميدانستند و از تجارب دنيا بهرهمندند، معتقد بودند براي پيوند صنعت و دانشگاه راهي جز فعال کردن مرکز آموزشهاي تخصصي نيست و در عمل نيز خروجي اين دورهها از بعد مهارتي قابل قياس با دورههاي آموزش آکادميک نبود.
وي بر ضرورت تشکيل کانوني براي دانشآموختگان اين رشته تاکيد کرد و گفت: در اين کانون فعالان صنعت کشور تجارب مديريتي خود را اشتراک بگذارند و باعث همافزايي دانش و تجربه در صنعت شوند.
منبع:فارس