یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای:

قیمت اینترنت در ایران ده برابر کشورهای همسایه است

خادمي

دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۷:۰۰


رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای نرخ پهنای باند اینترنت ایران را یکی از گران ترین نرخ های اینترنت دنیا عنوان کرد و گفت: کشورهای همجوار ما اینترنت را به یک دهم قیمت فعلی به سرویس دهنده ها ارایه می دهند.

وایمکس نیوز - محمودرضا خادمی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به انحصار موجود در توزیع پهنای باند اینترنت در داخل کشور که از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می شود، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این انحصار اینترنت را با قیمتی چند برابر قیمت اینترنت در کشورهای منطقه به سرویس دهنده های اینترنت ارایه می دهد و سرویس دهندگان اینترنت نیز مجبور خواهند بود اینترنت را با قیمت بالا در اختیار کاربران نهایی قرار دهند.
وی گفت: اگر اینترنت به قیمت واقعی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در کشور توزیع شود سرویس دهندگان اینترنت در یک بازار رقابتی، اینترنت را با سرعت بالا کیفیت و نرخ مناسب در اختیار کاربران قرار می دهند که این به طور قطع به نفع کاربران خواهد بود.
خادمی با بیان اینکه هم اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت تنها منبع تامین اینترنت است و این امر باعث بروز انحصار و گرانی قیمت پهنای باند شده است، ادامه داد: اگرچه قیمت هر STM1 حدود 39 میلیون تومان است و این نرخ سال گذشته 47 میلیون تومان بوده اما با این وجود نرخ پهنای باند ایران 6 برابر نرخ پهنای باند اینترنت کشوری مانند ترکیه است که از لحاظ مسیر دریافت پهنای باند از اروپا مشابه ایران است.
رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با تاکید بر اینکه تنها راه حل کاهش نرخ اینترنت در کشور آن است که منبع توزیع پهنای باند از انحصار یک شرکت خارج شود، افزود: هیچ دلیلی برای گرانی نرخ اینترنت که هم اکنون از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اعمال می شود وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه اینترنت و اینترانت دو مقوله جدای از یکدیگر است و نمی توان نرخ این دو را با هم مقایسه کرد، گفت: اگرچه اینترانت طبق اظهارات مسوولان نسبت به اینترنت ارزان تر است اما اینترانت هم در جای خود گران است.
خادمی ادامه داد: دولت باید اینترانت را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد تا آنها بتوانند نیازهای روزانه خود را از طریق این شبکه داخلی فراهم کنند و برای این امر نباید از مشترکان هزینه ای دریافت شود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو