پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرکت اپل نرم افزارهاي ايراني را تحريم کرد

اپ استور

جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰


در هفته هاي اخير بسياري از نرم افزارهاي ايراني فعال در زمينه تحويل غذا، خريد اينترنتي و ساير خدمات از اپ استور حذف شده اند.

وايمکس نيوز- به نقل از نيويورک تايمز، شرکت آمريکايي اپل به صورت رسمي در ايران حضور ندارد. به دليل تحريم هاي آمريکا عليه ايران، آيفون هاي توليد شرکت اپل داراي نمايندگي فروش قانوني در اين کشور نيستند و اپل از نرم افزار اپ استور خود که نرم افزارهاي جانبي گوشي هاي اين شرکت در آن به فروش مي رسد، را در ايران پشتيباني نمي کند.

اين مسئله موجب شده تا ميليون ها ايراني که از گوشي هاي آيفون قاچاق استفاده مي کنند نتوانند نرم افزارهاي مورد نظر خود را نصب نمايند. اين مسئله موجب شده تا هزاران نرم افزار طراحي شده براي کاربران ايراني که بايد از طريق اپ استور عرضه شوند نيز با محدوديت مواجه شود.

اکنون اپل شروع به مقابله جدي با نرم افزارهاي ايراني کرده است. اين اقدام پس از آن صورت مي گيرد که اپل در هفته هاي گذشته اقداماتي را براي حذف نرم افزارهاي چيني غيرقانوني دور زدن فيلترينگ و دسترسي بدون محدوديت به اينترنت در اين کشور آغاز کرده است.

اپل روز پنجشنبه نرم افزار تاکسي آنلاين اسنپ را از اپ استور حذف کرد. در هفته هاي اخير بسياري از نرم افزارهاي ايراني فعال در زمينه تحويل غذا، خريد اينترنتي و ساير خدمات نيز از اپ استور حذف شده اند.

شرکت اپل در پيامي به توسعه دهندگان ايراني که نرم افزارهايشان از اين اقدامات متاثر شده گفته است: «بر اساس تحريم هاي دولت آمريکا، نرم افزار اپ استور نمي تواند ميزبان، توزيع کننده و يا طرف شراکت تجاري نرم افزارها يا توسعه دهندگان ايراني مرتبط با برخي تحريم هاي آمريکا باشد.»

تام نئوماير، سخنگوي شرکت اپل صحت اين پيام را تاييد کرده و از اظهارنظر بيشتر خودداري کرده است.

تقي زاده، موسس نرم افزار سرويس سفارش انلاين غذاست گفت، نرم افزار وي جزء نرم افزارهايي بوده که از اپل استور حذف شده است.

وي افزود: «ما به سختي تلاش مي کنيم و بايد هميشه بجنگيم و حالا اين مشکل پيش امده... هيچ يک از دارندگان آيفون در ايران ديگر نمي توانند نرم افزارهاي محبوب خود را دانلود کنند. تصور کنيد شما در آمريکا نتوانيد نرم افزار اوبر را دانلود کنيد.»

تقي زاده به صورت آنلاين به اين اقدام شرکت اپل اعتراض کرده و کمپيني را در تويتر کليد زده تا از اين طريق شرکت اپل را تحت فشار قرار دهد.

گوگل تا زماني به توسعه دهندگان نرم افزارهاي اندرويدي اجازه مي دهد نرم افزارهاي خود را در ايران عرضه کنند که اين نرم افزارها به فروش گذاشته نشوند. اين شرکت آمريکايي ظاهرا اقدامي مشابه اپل در مورد نرم افزارهاي ايراني در دستور کار قرار نداده است.

وقتي پاي تکنولوژي وسط مي آيد، تحريم هاي آمريکا عليه ايران به بهانه برنامه هسته اي اين کشور امري پيچيده است. دولت اوباما محدوديت هاي شرکت هاي فن آوري آمريکايي در زمينه اراه خدمات اينترنتي به ايران را کاهش داد تا از اين طريق جريان آزاد اطلاعات در ايران را تشويق نمايد.

دولت ترامپ تغييراتي کلي در تحريم ها ايجاد کرده و در ماه جاري ميلادي قانون تحريمي جديدي را عليه ايران به اجرا گذاشته است. مشخص نيست که آيا دولت آمريکا قصد دارد تحريم هاي جديدي را در زمينه شرکت هاي تکنولوژي عليه ايران به اجرا بگذارد يا نه.

شرکت اپل در ماه فوريه به توسعه دهندگان ايراني نرم افزارهاي سيستم آي او اس گفته بود که هرگونه گزينه خريد را از نرم افزارشان حذف کنند تا توزيع اين نرم افزارها مشمول قانون تحريم هاي آمريکا نشود. ايران در واکنش به تحريم ها، سيستم پرداخت آنلاين داخلي خود يعني شاپرک را راه اندازي کرده است. بعد از درخواست اپل تقريبا تمام نرم افزارهاي ايراني از جمله اسنپ سيستم فروش خود را به شاپرک، خريد نقدي يا ساير شيوه هاي پرداخت منتقل کرده بودند.

منبع:تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو