دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دارايي هاي نامشهود حوزه فناوري اطلاعات محاسبه مي شود

دارايي

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱:۰۰


معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات از تدوين و ارسال فرمول محاسبه ارزش دارايي هاي نامشهود در حوزه ICT که قرار است به تاييد وزير ارتباطات برسد، خبر داد.

وايمکس نيوز- به نقل از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اميرحسين دوايي در کارگاه آموزشي «فرصت ها ، تهديد ها و چالش هاي سرمايه گذاري خارجي» در حوزه فناوري اطلاعات با اشاره به طراحي پيوست فناوري براي قراردادهاي منعقده در اين حوزه، گفت: اين پيوست در قالب جدولي شفاف، ساده و هدفمند با همکاري مشارکت کننده در فرآيند مناقصه ، تدوين مي شود و تعهدات مشخصي را علاوه بر تعهدات فني قرارداد ، ايجاد مي کند.

وي يکي از تعهدات اين پيوست را تهيه تجهيزات مورد نياز از داخل کشور براي شرکت هاي سرمايه گذار بيان کرد و افزود : در صورت عدم وجود کالا، مشارکت کننده در فرآينده مناقصه موظف است براي ايجاد زنجيره توليد محصول فوق براي توليد در داخل کشور برنامه اي را ارائه کند که در اين حوزه نظام هاي صنفي نقش موثري دارند.

دوايي به ايجاد شهرک بين المللي ICT به عنوان موضوعي اشاره کرد که نياز به حذب سرمايه گذاري خارجي دارد و گفت : آمارها نشان مي دهد که هر يک ميليون دلار افزايش GDP ناشي از فعاليت هاي ICT ، بين 6 تا 22 شغل ايجاد مي کند که در کشورهاي پيشرفته اين عدد 6 و در کشورهاي خاورميانه 22 است.

وي تصريح کرد: اگر برنامه داريم که 100 هزار شغل در اين حوزه در يک سال ايجاد کنيم به اين معني است که در سال بايد 4.5 ميليارد دلار ارزش در يک سال در حوزه ICT به وسيله توليد محصول ، سرويس و يا ارائه خدمت ايجاد شود .

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات ، با بيان اينکه براي اين کار بايد فرمولي طراحي شود ، اظهار داشت : در اين حوزه راهي غير از توانمند سازي داخلي با تعاملات بين المللي وجود ندارد و اين کار از طريق همجواري اتفاق مي افتد و اين تجربه در دنيا نيز صورت گرفته است که درجايي اگر شرکت هاي بين المللي صاحب دانش با خوشه هاي محلي کشورها در کنار هم بودند باعث ايجاد اعتماد ، هم افزايي و انتقال تکنولوژي مي شود.

وي به دارايي هاي نامشهودي که در حوزه ICT وارد کشور مي شود اشاره کرد و گفت : فرصت هاي ICT به قدري جهاني و مستقل از محيط است که شرکت هاي بزرگ قبل از اينکه ما بخواهيم بسته سرمايه گذاري تدوين کنيم ، تشخيص مي دهند که به کجا ورود کنند و در موردي کشوري مانند ايران محاسبه مي کنند که با اين ميزان جمعيت در اين کشور بازار وجود دارد.

معاون وزير ارتباطات با اشاره به اينکه 85 درصد دارايي ها در دنيا نامشهود است ، تاکيد کرد : حتي يک خط تلفن در ايران و يا پروانه بهره برداري، دارايي نامشهود به حساب مي آيد ولي در نهايت به يک دارايي مشهود ارتباطي دارد اما در دنيا دارايي نامشهود واقعا از ابتدا تا انتها کاملا نامشهود است .

وي خاطر نشان کرد : پيشنهادي را براي ارزش گذاري در اين حوزه به وزير ارتباطات ارائه کرديم که ارزش گذاري در اين حوزه به ميزان اعتماد مردم به سرويس و يا پيام رسان مورد نظر باشد به طور مثال ارزش تلگرام به پلتفرم و يا سرورهاي آن نيست بلکه به ميزان استفاده کنندگان ازآن است که تعيين مي کند به چه ميزان ارزش دارد.

دوايي با اشاره به مطالعاتي که در اين حوزه در دنيا براي ارزش گذاري پيام رسان ها انجام شده است ، تاکيد کرد : بر اساس اين مطالعات ارزش اين اعتماد نسبت به بازار سرمايه براي هر کاربرمعادل 140 تا 160 دلار است . با توجه به اينکه در ايران هنوز سرويس اينچنيني نداريم جدولي در اين زمينه تدوين شد که به طور مثال 2 ميليون کاربر 1 ميليون دلار و 10 ميليون کاربر 5 ميليون دلار ارزش دارد و اگر اين فرمول ها تاييد و نهايي شود به سازمان سرمايه گذاري براي محاسبه سرمايه شرکت ها در اين حوزه اعلام خواهد شد.

منبع:مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو