یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

در پی ادغام وزارت ارتباطات با امور زیربنایی عنوان شد

این ادغام نتیجه ای جز فراموشی فناوری اطلاعات نخواهد داشت

جلالي

یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰:۰۰


یک کارشناس فناوری اطلاعات ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه های راه و مسکن را غیرقابل توجیه عنوان کرد و گفت: تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات، نتیجه ای جز فراموشی فناوری اطلاعات نخواهد داشت.

وایمکس نیوز - کلیات لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات با 132 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید و مجلس، دولت را مکلف کرد پس از تصویب وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی و ارتباطات در هیات وزیران، لایحه آن را حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون تشکیل وزارتخانه به مجلس تقدیم کند.

علی اکبر جلالی، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و مسکن با تاکید بر اینکه در اغلب کشورهای دنیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک وزارتخانه مادر و کلان شناخته می شود گفت: به باور کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه در عصر حاضر مردم جوامع مختلف در دنیای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند و تمامی خدمات از طریق فناوری ارتباطات انجام می شود به همین دلیل در اکثر کشورها وزیر ارتباطات به نوعی معاون اول رییس جمهوری نیز تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها به راه اندازی و توسعه تلفن همراه و ثابت خلاصه شده است، افزود: شاید یکی از دلایل ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه های راه و مسکن همین ضعف بوده است.

جلالی با بیان اینکه زیرساخت توسعه در دنیای آینده، فناوری اطلاعات و راه است اما ادغام این وزارتخانه ها را غیرقابل توجیه عنوان کرد و ادامه داد: وظایف و ساختار این وزارتخانه ها کاملا متفاوت است ضمن آنکه این حوزه ها نیاز به توسعه زیادی دارند. براین اساس هر دوی این وزارتخانه ها می توانند به طور مستقل اقدامات بزرگی را در سطح جامعه انجام دهند تا کشور به رشد و شکوفایی برسد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه جهان امروز به سمت جامعه اطلاعاتی به پیش می رود افزود: در چنین جامعه ای شهرها، تجارت، آموزش، دولت، پلیس، صنعت و تمامی خدمات، الکترونیکی خواهند بود و این فضا بیش از پیش نیازمند زیرساخت های ارتباطی، نیروی انسانی مفید و تغییر قوانین و مقررات متناسب با تغییرات زمان است.

استاد دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد که اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهد به وظیفه خود به عنوان بانی توسعه فناوری اطلاعات بپردازد باید با تقویت جنبه های هدایتی و نظارتی خود مشارکت بخش خصوصی را در ماموریت های اجرایی و عملیاتی افزایش دهد اما با ادغام این وزارتخانه ها فناوری اطلاعات در این میان دیگر جایگاهی نخواهد داشت و چه بسا در میان وظایف این وزارتخانه ها به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی از دیگر مشکلات این بخش را بی توجهی به نظر کارشناسی در تصمیم سازی ها در سطح کلان عنوان کرد و افزود: متاسفانه هیچگاه برای اجرایی کردن موضوعات مهمی از این دست بررسی انجام نمی شود و به همین جهت باید هزینه اقدامات غیرکارشناسی را بپردازیم.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو