دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از مشارکت ايران در ساخت ماهواره تا سوال نمايندگان از وزير ICT

 ساخت ماهواره

پنج شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰


طرح سوال از وزير ارتباطات درباره قراردادهاي اين وزارتخانه، نهايي شدن مصوبه هيئت دولت در خصوص دولت الکترونيک، مشارکت سازمان فضايي ايران با اپسکو در ماهواره‌هاي کوچک، شرکت ايران در همايش بين‌المللي مقابله با جرائم رايانه‌اي و بهبود شرايط بازي‌هاي آنلاين در کشور برخي از مهمترين اخبار اين هفته در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بود.

وايمکس نيوز- اين هفته نماينده مردم قزوين در مجلس از طرح سوال خود و يکي از نمايندگان از وزير ارتباطات درباره برخي قراردادهاي اين وزارتخانه خبر داد و گفت که هيات رييسه مجلس اين سوالات براي بررسي به کميسيون صنايع ارجاع کرده است.

سوال سيدحميده زرآبادي و فاطمه حسيني نماينده تهران از وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره دلايل جايگزين قرارداد نگهداري شش ماه زودتر از موعد مقرر و حجمي شدن قراردادهاست. با توجه به اينکه قرارداد نگهداري جهت نگهداري، رفع خرابي و تست سيستم‌ها در زيرساخت هستند عملا با تغييرات ايجاد شده در قراردادها علاوه بر بيکاري نيروهاي متخصص، براي زيرساخت ميلياردها تومان سالانه هزينه مي‌کنند و عملا هيچ بهره‌وري وجود ندارد.

 سوال ديگري که از آقاي آذري جهرمي پرسيده مي‌شود اين است که پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنج ساله پنجم ارتباطات که در سال 90 -91 قرارداد آن بسته شده سرانجامش چه شده است؟ آيا از تجهيزات آن جايي استفاده شده؟ چرا با وجود اين قرارداد که قيمت آن بيش از 200 ميليون يورو بوده پروژه تدبير را به موازات آن از همان تجهيزات و کارکرد خريداري کرده‌اند.

نهايي شدن مصوبه هيئت دولت در خصوص دولت الکترونيک

اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هفته‌اي پر از خبر پيش رو داشت، که در يکي از آن‌ها، از نهايي شدن مصوبه هيئت دولت در خصوص دولت الکترونيک در هفته آينده خبر داد.

محمدجواد آذري جهرمي در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص واکنش ايران نسبت به خروج احتمالي آمريکا از برجام گفت: طبيعتا جمهوري اسلامي برنامه ريزي متقابلي بنابر گامهايي که آنها برمي دارند، خواهند داشت و هيئت نظارت بر برجام، وزارت خارجه و دولت عکس العملهاي متفاوتي دارند.

مشارکت ايران با اپسکو در ماهواره‌هاي کوچک و دانشجويي

رييس سازمان فضايي ايران هم اين هفته و در مراسم روز جهاني فضا، گفت: دو پروژه ماهواره کوچک و دانشجويي با اپسکو را در برنامه هاي خود داريم که اين پروژه ها براي اجرا به دانشگاه ها واگذار مي شود.

شرکت هيات ايران در همايش بين‌المللي مقابله با جرائم رايانه‌اي

اين هفته پنجمين همايش بين‌المللي مقابله با جرايم رايانه‌اي به ابتکار پليس بين‌الملل (اينترپل) و پليس اروپائي(يوروپل ) در مقر يوروپل واقع در شهر لاهه هلند برگزار شد که هيات  ايران به سرپرستي حسين رمضاني، معاون امور بين الملل و حقوقي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات کشورمان (فتا) در اين همايش حضور پيدا کردند.

هيات ايراني ضمن شرکت در اين نشست و کارگروه‌هاي جانبي  و نيز گفت‌وگو با همتايان شرکت کننده از ديگر کشورها ، نمايندگان شرکت‌ها و نهادهاي انتظامي و رايانه‌اي ، آخرين تجارب علمي، فني و حقوقي کشورمان در خصوص مقابله با جرائم رايانه اي را مطرح کرده و در خصوص  چالش هاي موجود و نيز آخرين پيشرفت هاي مربوط به کشف و مقابله با انواع جرايم رايانه‌اي به تبادل نظر پرداختند.

بهبود شرايط بازي‌هاي آنلاين در يک ماه اخير

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات آماري از وضعيت شرايط بازي‌هاي آنلاين ارائه داد و استقرار سرورهاي شرکت‌هاي توليدکننده بازي را به پس از نتيجه‌گيري از مذاکرات موکول کرد.

محمدجواد آذري جهرمي در صفحه اينستاگرام خود، با اشاره به آخرين وضعيت بهبود شرايط بازي‌هاي آنلاين در يک ماه اخير، نوشت: ميزان پينگ در سه مقطع زماني اندازه‌گيري شده و ميزان بهبود مشخص است.

 وي در ادامه به وعده‌هاي قبلي خود درباره مذاکره با شرکت‌ها براي استقرار سرور در ايران اشاره و اظهار کرد: مذاکرات با شرکت‌هاي توليدکننده براي استقرار سرورها در ايران در جريان است و نتايج متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارائه پيش‌نويس طرح جامع توسعه صنعت فضايي در کشور

 محمدجواد آذري جهرمي همچنين با اشاره به ارائه پيش‌نويس از طرح جامع توسعه صنعت فضايي در کشور تا دو ماه آينده، از هماهنگي‌ها براي قرار دادن ماهواره در مدار 43.5 درجه خبر داد.

او با بيان اينکه بايد کاربردهاي صنعت فضايي را در زندگي روزمره مردم بهينه کنيم، گفت: طبيعتا اين عرصه با زندگي روزمره مردم ارتباطي نخواهد داشت اما خدماتي هستند که ما به ساير وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ها مي‌دهيم. از بعد تاثيرات علم فضا در عرصه مقابله با بحران، حفاظت از محيط زيست، مديريت منابع آب، کشاورزي و هواشناسي بايد مورد اصلاح قرار گيرد. درجه اهميت اين حوزه‌ها بايد استخراج شده و متناسب با آن لايحه‌هاي کاربري صنعت فضايي را توسعه دهيم.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو