شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

جويشگري امن؛ مختص کودکان

جويشگر

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰


در شرايطي که استفاده از جويشگر بومي مزاياي متعددي دارد و ما نيز به دنبال افزايش استفاده از اين جويشگرها هستيم، شايد بتوان براي کودکان نيز جويشگري ايمن اختصاص داد؛ همان‌طور که گوگل استفاده از يک موتور جست‌وجوي خاص را براي کودکان توصيه مي‌کند.

وايمکس نيوز- اگرچه جويشگرهاي بومي ايراني هنوز فاصله زيادي با جويشگرهاي بين­‌المللي نظير گوگل و ساير جويشگرهاي بومي دارند، بر هيچ‌کس پوشيده نيست که استفاده از جويشگر بومي در يک نگاه درازمدت، تأثير زيادي در رونق فضاي کسب‌وکار IT داشته و فرصت‏هاي شغلي فراواني ايجاد خواهد کرد.

گوگل براي جست‌وجويي که به کودکان اختصاص دارد، موتوي جست‌وجوي جداگانه‌اي به نام کيدرکس را اختصاص داده است. وب‌سايت www.KidRex.org در واقع موتور جست‌وجوي سرگرم‌کننده و امن سفارشي توسط گوگل براي کودکان است. محيط صفحه اصلي درست مثل نقاشي مداد رنگي يا مداد شمعي کودکانه است.

اين موتور جست‌وجو از شيوه‌هاي جست‌وجوي اخلاقي و امن استفاده مي‌کند و سعي در نمايش حتي‌المقدور تمام نتايج به شکلي فاقد مطالب نامناسب براي کودک مي‌کند. کيدرکس همچنين داراي يک پايگاه داده ويژه حاوي وب‌سايت‌هاي نامناسب و کلمات کليدي هرزه است که به نمايش نتايج تميز و عاري از آلودگي بيشتر کمک مي‌کند. کيدرکس به پدر و مادرها توصيه مي‌کند موتور جست‌وجوي پيش‌فرض را روي تبلت‌ها و کامپيوترهاي کودکان خود از گوگل به کيدرکس تغيير دهند.

در توضيحات اين موتور جست‌وجو آمده است: «کيدرکس صفحات وب مرتبط با بچه‌ها را از طريق کل وب جست‌وجو مي‌کند و از تکنولوژي جست‌وجوي امن گوگل استفاده مي‌کند. جست‌وجوي امن گوگل سايت‌هايي را که حاوي محتواي جنسي باشند پيدا کرده و آنها را از نتايج جست‌وجوي کودکان حذف مي‌کند. فيلتر گوگل از فناوري پيشرفته براي بررسي کلمات کليدي، عبارات وURL ها استفاده مي‌کند. اگرچه هيچ فيلتري 100 درصد دقيق نيست، اما اين فناوري بيشتر مواد نامناسب را از بين مي‌برد.

علاوه بر تکنولوژي جست‌وجوي امن گوگل، کيدرکس پايگاه اطلاعاتي خود را از وب‌سايت‌هاي نامناسب و کلمات کليدي دارد و محققان اين موتو جست‌وجو، به صورت روزانه کيدرکس را آزمايش مي‌کنند تا اطمينان حاصل کنند که کاربران و فرزندانشان بهترين تجربه وب را خواند داشت. البته امکان دارد که سايت‌هاي نامناسب گاهي وارد از طريق اين موتور جست‌وجو يافت شوند، اما کيدرکس از کاربران خواسته تا موارد اين‌چنيني را گزارش کنند.»

در حالي که کيدرکس يک راه کاملا مطمئن براي جلوگيري کودکان از دسترسي به سايت‌هاي بد و يا مخرب نيست، اما راه‌کار خوبي به نظر مي‌رسد و يک شروع خوب است. در چنين شرايطي و در حالي که در ايران هم به دنبال استفاده از يک موتور جست‌وجوي بومي هستيم، شايد بتوان از ابتدا استفاده از يک موتوي جست‌وجوي امن را براي کودکان در کشور نيز جايگزين کرد.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو