یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

طرح رجيستري گوشي موبايل از امروز آغاز شد

گوشي موبايل

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰


طرح رجيستري گوشي موبايل از امروز با ‌آغاز مانيتورينگ شبکه اجرا شد و فعلًا در اين مرحله هيچ محدوديتي براي مشترکان اعمال نمي‌شود تا اوايل آبان که يک يا چند مدل از گوشي‌هاي قاچاق غيرمجاز اعلام خواهند شد.

وايمکس نيوز- طرح اجراي رجيستري گوشي موبايل از امروز در سراسر کشور آغاز شد.

در فاز اول اجراي اين طرح از امروز 28 مهرماه تنها مانيتورينگ شبکه آغاز مي‌شود و در چند روز آينده به اعمال محدوديت روي يک يا چند مدل گوشي آغاز خواهد شد.

بنابراين از امروز تا چند روز آينده که هنوز گوشي‌هاي موردنظر اعلام نشده‌اند هيچ محدوديتي براي مشترکان موبايل ايجاد نخواهد شد.

در روزهاي آينده که چند مدل گوشي منتخب براي اعمال محدوديت‌ها اعلام مي‌شود مقابله با گوشي‌ قاچاق و فعال نشدن تجهيز قاچاق در شبکه اپراتوري موبايل به اين ترتيب رسماً آغاز مي‌شود.

حميدرضا دهقاني‌نيا معاون فناوري اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ديروز در گفت‌وگو با فارس، با تأکيد بر اجراي رجيستري از روز 28 مهر ماه خاطرنشان کرد: مدل‌هاي ممنوعه با يک فرصت زماني کوتاه يک يا دو روزه اعلام مي‌شوند که امکان سوءاستفاده براي قاچاقچيان فراهم نشود.

در اين شرايط برخي فروشندگان گوشي موبايل به خريداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خريد گوشي دارند عجله کنند يا گوشي‌هاي خريداري شده را قبل از 28 مهر فعال کنند که در غير اين صورت شايد قابل استفاده نباشد.

اما به گفته دهقاني‌نيا از امروز تنها مانيتورينگ شبکه آغاز مي‌شود و قرار نيست هيچ گوشي حتي اگر قاچاق باشد قرار نيست غيرفعال شود.

همچنان که دهقاني‌نيا در پاسخ به اين سؤال که آيا لازم است مردم از روز جمعه شناسايي سريال گوشي جديدي که قصد خريد آن را دارند استعلام کنند، گفت: از روز جمعه تنها مانيتورينگ شبکه آغاز مي‌شود و فعلاً نيازي به استعلام‌گيري نيست که در آينده سامانه‌اي پيامکي براي استعلام شماره سريال گوشي توسط کاربران اعلام خواهد شد.

سخنگوي ستاد کميته راهبري طرح رجيستري ديروز در نشست ديگري در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مردم توصيه کرده اگر هر فروشنده‌اي براي طرح رجيستري از آنها هزينه طلب کرد فروشگاه را ترک کند.

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نياز سالانه کشور به 10 تا 12 ميليون گوشي تلفن همراه تنها 10 درصد آن از طريق واردات قانوني انجام مي‌شود که اين ميزان علاوه بر اينکه حقوق گمرکي و ماليات دولت را محقق نمي‌کنند ممکن است به دليل ميزان جذب اشعه بالا سلامت کاربران را نيز به خطر بياندازند. همچنان که در مواردي ميزان جذب اشعه در برخي گوشي‌هاي قاچاق تا 14 برابر حد استاندارد گزارش شده است.

با اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه هر گوشي با يک شناسه منحصر به فرد در شبکه معرفي مي‌شود و از اين رو پيگيري موبايل‌هاي سرقتي تسهيل خواهد شد. علاوه بر اين به دليل واردات رسمي و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتي‌کننده، کيفيت خدمات پس از فروش موبايل در کشور ارتقا خواهد يافت.

به گزارش فارس، براي اطلاع‌رساني درباره اين طرح کانال‌هاي ارتباطي در شبکه‌هاي اجتماعي در طرح رجيستري آغاز به کار کرده و اين کانال‌ها به سه گروه مردم، اصناف و بازرگانان اطلاع‌رساني مي‌کنند.

وي گفت: کانال HAMTA_NTSW@در سه شبکه اجتماعي سروش، تلگرام و گپ به مردم اطلاع‌رساني مي‌کند و کانال HAMTA_ASNAF@ و کانال HAMTA_BAZARGAN@ به ترتيب اصناف و بازرگانان در سه شبکه اعلام شده سروش، تلگرام و گپ اطلاعات لازم را ارائه مي‌کند.

منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو