شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه آيفون‌هاي ‌ايکس‌ در بازار قاچاق‌اند؟

آيفون ايکس

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰


آيفون X از روز يکشنبه هفته آينده به بازارهاي جهاني وارد مي‌شود و افرادي که به ثبت سفارش براي واردات رسمي اين کالا پرداخته‌اند تاکنون اين کالا را وارد نکرده‌اند؛ بنابراين اگر هم آيفون ايکسي در بازار ايران باشد، قاچاق است و در صورت خريداري، موفق به دريافت سرويس نخواهد شد.

وايمکس نيوز- طبق آمارهاي غيررسمي، ساليانه بين 12 تا 14 ميليون گوشي همراه وارد مي‌شود که در بهترين شرايط تنها پنج تا 10 درصد آن‌ها قانوني هستند و دولت نمي‌تواند مقدار چشمگير عوارض قانوني واردات اين گوشي‌ها را با تعرفه‌ي گمرک واردات 5 تا 6 درصد دريافت کند. اما اکنون دولت با استفاده از طرح رجيستري کمر همت به جلوگيري از قاچاق گوشي بسته است. البته نگراني‌هايي براي خريداران درباره خريد گوشي‌هاي قاچاق و از کار افتادن آن‌ها به وجود آمده است.

اگرچه پس از آغاز فاز مانيتورينگ، قيمت گوشي‌ها به صورت حبابي افزايش يافت، اما پس از گذشت چند روز که به توصيه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تقاضاي بازار کم شد، قيمت‌ها دوباره کاهش يافت؛ ضمن اينکه فروشگاه‌هاي معتبر عرضه‌کننده گوشي تلفن همراه پس از اجراي طرح، قيمت‌ها را افزايش ندادند. همچنين فروشگاه‌هاي اينترنتي معتبر که موبايل‌هايشان قاچاق نيست، مدل نام‌برده توسط سخنگوي طرح رجيستري را در سبد فروش خود ندارند.

البته همان‌طور که مسوولان بارها تاکيد کردند، طرح رجيستري به يکباره براي همه‌ي مدل‌ گوشي‌هاي‌ موجود در بازار اجرا نمي‌شود. با توجه به حجم زياد گوشي‌هاي قاچاق موجود در بازار، دولت طرح رجيستري را تدريجي و مدل به مدل اجرا مي‌کند تا فرصت کافي براي فروش‌ گوشي‌هاي قبلي که به صورت غير قانوني وارد بازار شده‌اند، به وجود آيد. بنابراين مردم نبايد نگران خريد همه‌ي گوشي‌ها باشند. البته مطابق وعده‌هاي داده‌شده اکنون بايد اعلام مدل‌هاي اوليه آغاز شود.

آيفون‌هاي ايکس قاچاقي رجيستر نمي‌شوند

حميدرضا دهقاني‌نيا - سخنگوي طرح رجيستري - درباره وضعيت گوشي‌هاي آيفون جديد اظهار کرده است: تا اطلاع ثانوي گوشي‌هاي آيفون‌ ايکس يا 10 موجود در بازار قاچاق بوده و در صورت خريداري آنها، مردم از سوي اپراتورهاي تلفن همراه موفق به دريافت سرويس نخواهند شد.

وي با مخاطب قرار دادن مردم گفت: با توجه به قاچاق بودن اين نمونه‌ها قطعا با اجراي طرح رجيستري، اين گوشي‌ها هيچ‌گونه سرويسي نخواهند گرفت. بهتر است مردم آنها را خريداري نکرده يا اصالت گوشي را از طريق تماس با *# 06# و دريافت کد IMEA مربوطه و پيامک کردن آن به شماره 7777 احصاء کنند. در اين زمينه بايد توجه داشت که اکنون تنها اين موضوع مربوط به اين مدل خاص بوده و لازم نيست مردم گوشي‌هاي ديگر خود را با اين سامانه پيگيري کنند.

سخنگوي طرح رجيستري با بيان اينکه قرار است در بازارهاي جهاني آيفون X از روز يکشنبه هفته آينده وارد شود، افزود: تاکنون افرادي که براي واردات اين گوشي‌ها به ثبت سفارش براي واردات رسمي پرداخته‌اند، کالاي خود را وارد نکرده‌اند و مشخص است آنچه از اين گوشي وارد کشور شده باشد، قاچاق است. برهمين اساس به مردم هشدار داده مي‌شود که از خريد اين گوشي‌ها خودداري کنند.

دهقاني‌نيا در پاسخ به اين سوال که معرفي مدل‌ها و برندهايي که قرار بود طرح رجيستري با آنها آغاز شود به کجا رسيده است؟ اظهار کرد: اين موضوع در وزارت ارتباطات در حال بررسي است و به نظر وزير ارتباطات منوط شده است. پس از اعلام اين مدل‌ها نيز مردم مي‌توانند از همين طريق استعلام بگيرند تا با خريد گوشي‌هاي قاچاق مواجه نشوند.

موفقيت رجيستري با اعطاي کافي مجوز واردات

از طرف ديگر، رمضانعلي سبحاني‌فر -رئيس کميته ارتباطات و فناوري اطلاعات کميسيون صنايع و معادن مجلس- با بيان اينکه رجيستري با اعطاي مجوز واردات به اندازه کافي مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد و جاي نگراني از کمبود گوشي نيست، گفت: واردکنندگان اصلي در راه هستند و در انبارها گوشي به اندازه کافي وجود دارد. به همه برندها مجوز واردات داده مي‌شود. برند خاصي مثل اپل که نمايندگي رسمي ندارد نيز به صورت غير مستقيم در کشور از سوي نمايندگاني پشتيباني مي‌شود.

وي با بيان اينکه با اجراي طرح رجيستري جلوي بيش از 80 درصد قاچاق تلفن همراه گرفته مي‌شود، گفت: براساس يک تفسير با اجراي طرح رجيستري جلوي قاچاق حدود 2000 ميليارد تومان گرفته مي‌شود، اما به نظر ما اين مبلغ بيشتر از اين است چون در مورد يکي از گوشي‌هاي معروف فقط يک و نيم ميليارد دلار واردات آن است که با احتساب 80 درصد قاچاق اين گوشي در کنار ساير مارک‌هاي تلفن‌ همراه مي‌توان گفت که با طرح رجيستري جلوي حدود 8000 ميليارد تومان قاچاق گرفته مي‌شود.

در نهايت خريد چه به صورت حضوري از واحدهاي صنفي داراي جواز و چه اينترنتي از فروشگاه‌هاي داراي نماد الکترونيکي، با استعلام اصالت تجهيز و دريافت فاکتور معتبر با درج  IMEI، خريد مطمئني خواهد بود. علي‌رغم همه‌ي اين تهميدات، اگر فروشنده به مشتري گوشي قاچاق فروخت، خريدار بايد کالا را به فروشنده پس بدهد. اگر فروشنده از پس گرفتن گوشي امتناع کرد نيز مشتري مي‌تواند با مراجعه به سامانه سازمان تعزيرات حکومتي در قسمت «ثبت شکوائيه» موضوع را پيگيري کند.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو