یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

رقابت سیم‌کارت‌های مجازی با اپراتورهای سنتی

سيم‌کارت

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰


ورود سیم‌کارت‌های مجازی به بازار ایران در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌رسد. دست‌کم از نگاه مصرف‌کننده‌های عادی، مجازی بودن سیم‌کارت و خدماتی که باید ارائه کند، در هاله‌ای از ابهام است.

 وایمکس نیوز- تا به حال چند شرکت برای ارائه خدمات سیم‌کارت مجازی اعلام آمادگی کرده و قرار است با کد 099مشتری جذب کنند. چند شرکت هم‌اکنون مشغول فروش سیم‌کارت‌های مجازی هستند. اما چه لزومی به استفاده از اپراتورهای مجازی وجود دارد؟

چند وقت پیش محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حتی اعلام کرد که مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی آزاد می‌شود تا پای رقابت میان اپراتورهای سنتی و مجازی به این حوزه هم کشیده شود. اپراتورهای مجازی در برخی موارد خدمات جدیدی ارائه می‌کنند یا قیمت را برای خدمات عادی و روزمره پایین‌تر می‌آورند. شرکتی که بخواهد به کاربران خدمات سیم‌کارت‌های مجازی بدهد باید با یک اپراتور بزرگ‌تر - که امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز برای برقراری ارتباط همراه را فراهم کرده - قرارداد منعقد کرده و در ازای پرداخت هزینه‌ تعیین شده، از امکانات سخت‌افزاری آن سازمان استفاده کند.

    رقابت برای مشتری راضی‌تر

به گزارش همشهری، ایجاد رقابت، پایین آوردن قیمت و افزایش خدمات جزو مهم‌ترین خدماتی هستند که با راه افتادن اپراتورهای مجازی می‌توان به آن دست پیدا کرد.تعداد شرکت‌های سنتی خدمات سیم‌کارت در کشور اکنون 3 اپراتور است که آنتن‌های موبایل یا به قول معروف همان BTS را دارند. اما گفته شده 6 اپراتور مجازی ایرانی تا به حال مجوز فعالیت گرفته‌اند و 20اپراتور دیگر نیز در انتظار دریافت مجوز هستند. تا به حال برای فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری مثل BTS (آنتن‌های بزرگ شهری)‌عملا شرکت‌های زیادی از رقابت در این حوزه کنار کشیده بودند که با حذف آن هزینه‌های گزاف امکان حضور در بازار را خواهند داشت.

عباس شاه‌کوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدتی پیش در این‌باره گفته بود: اپراتورهای اصلی دارای زیرساخت و شبکه هستند و تمرکز اپراتورهای مجازی روی سرویس و خدمات به کاربران است. بنابراین این دو از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و قاعدتا نباید با هم رقابت کنند. اگر تمرکز اپراتورهای مجازی روی خلاقیت و نوآوری بر سرویس‌ها و خدمات به کاربران باشد قطعا شاهد اتفاقات مطلوب خواهیم بود.اپراتورهای جدید مجازی چند مدل خدمت جدید ارائه خواهند داد. هنوز جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نشده اما ارائه بسته‌های جدید مکالمه و اینترنت، ارائه خدمات بانکی جدید و بسته‌های ارزان بر مشترک‌های عادی جزو خدمات آنها اعلام شده است. اپراتورهای مجازی در کشور که اکنون در حال فروش سیم‌کارت‌های خود هستند تلاش دارند با پایین آوردن قیمت مکالمه و اینترنت خودشان را وارد بازار رقابت کنند. همچنین تلاش دارند خدماتی مانند پرداخت با موبایل به وسیله فناوری NFC و بدون نیاز به همراه داشتن کارت بانکی را در کشور رایج کنند.

    ارائه سیم‌کارت اختصاصی

در دنیا چند نوع اپراتور مجازی به کاربران ارائه می‌شود اما در کشور ما فعلا روی MVNO یا Mobile Virtual Network Operator تمرکز شده است. این نوع شرکت‌ها سیستم پشتیبانی و بازرگانی خاص خودشان را دارند، هزینه را از مشتری دریافت کرده و در مقابل خدمات ارائه می‌کنند. اپراتورهای اصلی ظرفیت‌های خالی‌شان را به این گروه‌های ثالث فروخته و از این طریق درآمد کسب می‌کنند. به‌دلیل پایین آمدن هزینه‌های تعمیر و نگهداری اپراتورهای مجازی آنها روی ارائه «بسته‌های مکالمه و اینترنت» تمرکز می‌کنند. ارائه بسته‌های اینترنتی یکی از راه‌های معمول کسب مشتری این اپراتورهاست. تیم‌های فوتبال، طرفداران یک حزب خاص یا حتی مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای با یکی از اپراتورهای مجازی قرارداد بسته و از آنها سیم‌کارت می‌گیرند.

فروشگاه‌های والمارت، ویرجین موبایل و «لبرا موبایل» جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های سیم‌کارت مجازی در دنیا هستند که درآمد و کار اصلی‌شان حوزه‌ دیگری است اما به مشتری‌هایشان خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا سیم‌کارت‌هایشان را به‌صورت بسته‌ای می‌فروشند؛ به این صورت که با کاربرشان به ازای استفاده از سیم‌کارت برای مدتی مشخص قرارداد می‌بندند و در این مدت، کاربر فقط هزینه‌ای بابت اشتراک می‌پردازد.

منبع:همشهری آنلاین

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو