جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فناوري اطلاعات در خدمت افراد کم‌توان جامعه

ict

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰


فناوري‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي جديد به دليل عدم نياز به فعاليت آنچناني فيزيکي مي‌تواند حوزه‌اي بسيار مناسب براي استفاده از ظرفيت بالقوه جمعيت کم توان در کشور باشد؛ امري که البته در صورت آموزش و بسترسازي مناسب مي‌تواند محقق شود.

وايمکس نيوز- کم‌تواني درواقع پديده‌اي نسبي و اجتماعي و  البته بخشي جداناپذير از زندگي بشري است. به‌گونه‌اي که هر انساني در طول حيات خود به علل مختلف مثل بيماري‌ها و حوادث و يا رسيدن به دوران سالمندي آن را تجربه خواهد کرد. سازمان جهاني سلامت (WHO) آمار جهاني افراد کم‌توان و ناتوان معلول را در حدود 650 ميليون معلول نفر ارزيابي کرده است. مساله اي که مهم است اما اين است که کم‌تواني فيزيکي و حتي ذهني بعضي از افراد جامعه، نبايد موجب محروميت آنان از حقوق و فعاليت‌هاي اجتماعي و يا طرد از جامعه شود.

فناوري‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي جديد مي تواند باعث شوند تا اين افراد همچون ديگر افراد در جامعه کار کنند و بتوانند حقوق اجتماعي و اقتصادي خود را بيش از پيش محقق کنند. به همين منظور سازمان علمي و فرهنگي يونسکو در نوامبر سال 2014 ميلادي کنفرانسي با موضوع توسعه دسترسي الکترونيکي براي افراد کم‌توان در کشور هندوستان برگزار کرد.

در اين کنفرانس مقرر شد نمايندگي‌هاي يونسکو در کشورهاي مختلف در جهت توسعه دسترسي الکترونيکي براي افراد داراي معلوليت، به همراه نهادهاي دولتي و مدني کشورها تلاش کنند. سازمان ملل با تصويب قوانين استاندارد به‌منظور بر ابرسازي فرصت‌ها براي افراد کم‌توان، دولت‌ها را براي مناسب‌سازي و تسهيل دسترسي به محيط‌هاي فيزيکي اطلاعات و ارتباطات، ترغيب کرد و از دولت‌ها خواسته شد تـا از دسترسـي مناسـب کم‌توانان به خدمات اطلاعاتي، رسانه‌هاي جمعي و امکانات ارتباطي اطمينـان يابند.

در کشور ما نيز پيرو اجلاس يونسکو، سمينار دوروزه‌اي در آذرماه سال 1394 با حضور نمايندگاني از سازمان بين‌المللي يونسکو و سازمان فناوري اطلاعات ايران و سازمان بهزيستي کشور و همچنين سازمان آموزش‌و پرورش استثنائي کشور برگزار شد و در آن به تداوم کارها و تشکيل گروه يا شوراي مشورتي توسعه دسترسي الکترونيکي براي افراد کم‌توان ايران تأکيد شد.

در همين راستا کارگروه مشورتي مناسب‌سازي و توسعه دسترسي الکترونيک ويژه افراد کم‌توان و ناتوان در سازمان فناوري اطلاعات ايران باهدف توسعه و بهبود وضيعت دسترسي توان‌خواهان در فضاي مجازي تشکيل شد.

اعضاي کارگروه مشورتي از ميان افراد حقوقي و حقيقي به‌عنوان اعضاي اصلي و فرعي و اعضاي معين و حاميان (حقوقي و حقيقي) انتخاب‌ شده‌اند و شامل نهادهاي مختلفي نظير وزارت تعاون? کار و رفاه اجتماعي و سازمان بهزيستي کشور، وزارت کشور و شهرداري‌ ها، وزارت راه و شهرسازي، وزارت علوم? تحقيقات و فناوري و دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت? درمان و آموزش پزشکي، سازمان مديريت و برنامه‌ ريزي کشور، بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش‌ و پرورش NGO ها و درنهايت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

سازمان فناوري اطلاعات کشور در خصوص حوزه اختيارات و عملکرد اين کارگروه مشورتي معتقد است که اين کارگروه وظيفه و پيشينه مشورتي داشته و نتايج  فعاليت‌هاي آن باعث هماهنگي بيشتر ميان دستگاه‌هاي اجرايي کشور مي‌شود و  در اين راستا قوانين و دستورات مصوب شده در اين کارگروه را به نهادهاي تصميم گيري پيشنهاد مي‌کند.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو