شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی خبرداد:

کشف باند مجرمان تحصیلکرده رایانه ای

جرايم رايانه اي

یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱:۰۰


رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از کشف باند مجرمان دارای فوق لیسانس فناوری اطلاعات که مرتکب سرقت 250 میلیون تومانی از یکی از بانک های کشور شده بودند خبرداد و گفت: جالب اینجاست که حتی خود بانک نیز این موضوع را متوجه نشده بود و از آنجا که امروزه افراد کاملا تحصیل کرده و دارای مقبولیت اجتماعی از طریق فناوری اطلاعات جرایم سنگینی را انجام می دهند.

وایمکس نیوز - روسای 8 دستگاه حکومتی با ایجاد یک تفاهمنامه سیستم اطلاعاتی و شبکه یکپارچه پایش و کنترل سرویس های ارتباطی و فناوری را با تشکیل کارگروه های نظارت و اعمال مقررات به گزارش های مردمی دریافت شده را رسیدگی می کنند.

آمادگی سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات ICT
در این مراسم رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به انتقال مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروزی ، ICT را ابزار و منبعی اثربخش عنوان کرد که می تواند در رفع بروکراسی های اداری و صرفه جویی های زمانی موثر واقع شود، گفت: با وجودی که شعار دولت الکترونیکی از سال های گذشته در کشور مطرح بوده و قدم های اساسی در این راه برداشته شده اما هنوز چرخ های این بخش روان نمی چرخد و یکی از دلایل آن اقدام از طریق تک روی ها و مستقل عمل کردن دستگاه های حکومتی و نظارتی است.
علی مژدهی پور با تاکید بر اینکه به رغم بهره مندی ادارات از سامانه های اطلاعات مردمی هنوز مردم برای دریافت برخی امور با تنگناهایی روبرو هستند ادامه داد: اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در امضای این تفاهمنامه نقش بی بدیلی در جلوگیری از بروکراسی اداری خواهد داشت.
معاون وزیر دادگستری از آمادگی و نقش سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرداد و گفت: این آمادگی وجود دارد که با همراهی و همکاری و ایجاد دیدگاه های مشترک در جهت مبارزه با تخلفات احتمالی، گرانفروشی و کم فروشی و تقلب در این حوزه اقدام کنیم.

 

استانداردسازی خدمات فناوری اطلاعات از سوی سازمان حمایت
در این مراسم رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با اشاره به روند حاکم بر توسعه فناوری اطلاعات در دنیای کنونی و نیازمندی سازماندهی و ساماندهی در این بخش افزود: روند مشتری گرایی در اقتصاد جهانی در حال ارتقا و رو به توسعه است و یکی از آسیب هایی که ممکن است فراراه توسعه فناوری اطلاعات باشد اختلافاتی است که ممکن است در این بخش برای مشتری ایجاد شود و حقوق مشتری در آن رعایت نشود.
محمدحسن نکویی مهر عدم اطلاع رسانی مشخصات، نرخ و نحوه ارایه خدمات به شکل مناسب، عدم تضمین کیفیت سرویس های ارایه شده و عدم اطلاع رسانی مشخصات و جبران خسارت و عدم رعایت نرخ ها و تعرفه های ابلاغی را از جمله موضوعات تفاهمنامه 8 جانبه عنوان کرد و گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمادگی خود را برای استانداردسازی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام می کند و همچنین می تواند در جهت توسعه تجارت الکترونیکی و فرهنگ سازی برای رعایت حقوق مصرف کننده فعال باشد.

 

شناسایی 3 مجرم رایانه ای فوق لیسانس فناوری اطلاعات
رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی نیز در این مراسم اکتفا به دستگیری مجرم را تنها راه داشتن جامعه امن ندانست و با تاکید بر اینکه باید بخش های مختلف نقش خود را در تامین امنیت جامعه نشان دهند ادامه داد: امضای تفاهمنامه پایش سرویس های ارتباطی از جمله معدود اقدامات صورت گرفته در جهت مشارکت برای تامین امنیت جامعه است.
سیدحسن بتولی، فناوری اطلاعات را عامل تعیین کننده در رشد و شکوفایی کشورها عنوان کرد و با تاکید بر اقداماتی که در این زمینه در پلیس آگاهی ناجا در چند سال گذشته صورت گرفته گفت: در سال 89 بیش از 10 میلیون خدمت الکترونیکی از سوی پلیس آگاهی انجام شده و بیش از 2 میلیون تعویض پلاک خودرو و یک میلیون مجوز صنفی از طریق خدمات الکترونیکی انجام شده است.
وی با بیان اینکه با بکارگیری فناوری اطلاعات 300 درصد خدمات الکترونیکی پلیس آگاهی را افزایش دادیم تاکید کرد که بیش از 70 میلیون نیاز مشتریان در برنامه چهارم توسعه از طریق این سیستم ها پاسخ داده شده است.
سردار بتولی با بیان اینکه وجود فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جامعه همان طور که در تامین امنیت و رفاه مردم نقش داشته فرصتی نیز برای خلافکاران و مجرمان ایجاد کرده است گفت: در بررسی جرایم در سطح کشور شاهد ایجاد جرایم جدید و تغییر در نحوه ارتکاب جرم با استفاده از فناوری اطلاعات هستیم که این امر باعث افزایش سرعت جرم و افزایش حجم خسارات ناشی از آن شده است.
وی با بیان اینکه افراد کاملا تحصیلکرده و دارای مقبولیت اجتماعی از طریق فناوری اطلاعات جرایم سنگینی را انجام می دهند، از شناسایی گروه مرتکبین جرم دارای مدرک فوق لیسانس فناوری اطلاعات خبرداد و گفت: این گروه 3 نفره دارای مدرک فوق لیسانس فناوری اطلاعات از معتبرترین دانشگاه های کشور بودند که با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات مرتکب برداشت 250 میلیون تومان از حساب برخی بانک ها شده بودند که هم اکنون این گروه شناسایی شده و شیوه کارشان نیز کشف شده است.
رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه در این راستا علاوه بر پلیس آگاهی و امنیت و معاونت فناوری اطلاعات ناجا، پلیس فتا نیز در جهت سالم سازی این فعالیت ها ایجاد شده است تا امنیت ارتباطات برای شهروندان حاصل شود گفت: نگاه این تفاهمنامه حمایت از مشتری و تنظیم بازار است تا بتواند امنیت را برای بهره برداران این سیستم ها تامین کند. در این راستا در صورتی که سوء استفاده ها منجر به بروز جرم شد پلیس آگاهی در خدمت دستگاه ها خواهد بود.

 

اجرای طرح ساماندهی بازار فناوری اطلاعات
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری از عملیاتی شدن طرح ساماندهی بازار فناوری اطلاعات در 8 استان کشور با موافقت وزیر بازرگانی خبرداد.
پرویز رحمتی با اشاره به تلاش این سازمان برای ساماندهی بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به هماهنگی های انجام شده با پلیس ناجا، فتا و دادسرای جرایم رایانه ای اشاره کرد که منتج به راه اندازی کارگروه مصادیق جرایم رایانه ای شد و گفت: در همین راستا و برای پیگیری تنگناها و تسری ضوابط و مقررات حاکم بر ساماندهی بازار و ایجاد استانداردها در این بخش، سازمان نظام صنفی رایانه ای با همکاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، کمیته فنی استاندارد فناوری اطلاعات را در کشور ایجاد کرده است تا مبانی ذهنی و عملی مباحث مربوط به استاندارد در این بخش را نهادینه کند.
وی گفت: در هماهنگی با وزارت بازرگانی نیز طرح ساماندهی بازار فناوری اطلاعات را ارایه کرده ایم که مورد موافقت وزیر بازرگانی قرار گرفته و در 8 استان کشور عملیاتی شده است.
رحمتی ادامه داد: تقاضا داریم که با موافقت وزیر بازرگانی این طرح به استان های دیگر هم تسری یابد تا تنگناهای موجود در بحث ضوابط و مقررات در این بخش اصلاح و مرتفع شود.

 

ایجاد زنجیره ای از نظارت و کنترل در حوزه ICT 
رییس سازمان رگولاتوری نیز در این مراسم گفت: با امضاء تفاهم نامه همکاری پایش و کنترل سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات، زنجیره ای از نظارت و کنترل در حوزه ICT بر اساس حقوق مشتری، تشکیل می شود.

محمد کرم پور افزود: با امضای این تفاهم نامه همه دستگاه های مرتبط با این حوزه به صورت یکپارچه از حقوق مشتری و ایجاد رقابت در این حوزه دفاع خواهند کرد.
وی عنوان کرد: این همکاری موجب می شود یک شبکه به هم پیوسته ایجاد شود که با یک رابطه ساختار یافته، زمان رسیدگی به تخلفات احتمالی در این حوزه کاهش پیدا می کند.
وی گفت: در حال حاضر یک جامعه شبکه ای ایجاد شده است که نظارت این محیط نیز باید به صورت شبکه ای مدیریت شود.
معاون وزیر ارتباطات این تفاهم نامه را به نفع تمامی ذی نفعان حوزه ICT دانست و افزود: ذی نفع اصلی این حوزه که مصرف کنندگان هستند، بیشترین بهره مندی را از این بخش خواهند داشت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، این گونه تفاهم نامه ها موجب افزایش رقابت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود که منافع بسیاری از این محل نصیب تولید کنندگان و ارایه کنندگان خدمات ICT می شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو