دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فناوري اطلاعات حلقه مفقوده مبارزه با قاچاق است

جهرمي

یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه براي مديريت زنده بايد بتوان لحظه اي شاخص ها را پايش کرد، گفت: مبارزه با قاچاق يکي از شاخص هاي اصلي اقتصاد مقاومتي است که حلقه مفقوده آن فناوري اطلاعات است.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در چهارمين همايش سالانه اقتصاد مقاومتي گفت: اکنون اقتصاد مقاومتي در کشور داراي تفسير شده و نهاد پيدا کرده و برنامه و شاخص دارد و هر شاخص قابليت پايش پيدا مي کند.
وي افزود: اصل اقتصاد مقاومتي نگاه مردن به داشته هاست و اينکه به نقاط قوت تکيه کنيم و حداکثر نياز خود را از طريق توليد داخل تامين کنيم و آنجاکه ظرفيت داريم صادرات کنيم.
آذري جهرمي شبکه ملي اطلاعات را جزو پروژه هاي زيرساختي وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتي دانست و اظهار کرد: توسعه دسترسي مردم به ظرفيت حداقل 20 مگابيت تا پايان برنامه ششم توسعه از ديگر پروژه زيرساختي است که وزارت ارتباطات در آن مسووليت دارد.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد از پروژه مديريت املاک کشور به عنوان يکي ديگر  از پروژه هاي اقتصاد مقاومتي ياد کرد و ادامه داد: در اين پروژه 28 دستگاه مختلف يه همديگر متصل مي شوند تا  بتوان موضوعاتي که در اين حوزه وجود دارد را دنبال کرد.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اينکه مطابق موضوع مشخص شده اقتصاد مقاومتي ميزان مصرف داخلس ديتا به 80 درصد و بين الملل به 20 درصد بايد برسد، تصريح کرد: يکي از مباحث مهم که مقام معظم رهبري نيز در مورد آن فرمايش کرده اند اين است که شاخص ها را بتوانيم پايش کنيم و مرکزي ميزان پيشرفت و توسعه عملکردي در عرصه اقتصاد مقاومتي را محقق کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه گاهي موضوع اقتصاد مقاومتي دستمايه رقابت هاي سياسي قرار مي گيرد، گفت: اگر بخواهيم اقتصاد کشور به رشد و باروري برسد بايد به اقتصاد مقاومتي برسيم و چاره اي جز آن وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه شاخص ها کمک مي کنند که نقاط ضعف و قوت خود را پيدا کنيم، افزود: زماني مطابق شيوه سنتي جلساتي مي گذاشتيم و دستگاه ها خود اظهار مي کردند و حسابرسي انجام مي شد و سرانجام تصميم گيري صورت مي پذيرفت. درحاليکه مطابق راه حل ها و فناوري هاي نوين اينطور نيست و پايش لحظه ايست و در نظام اقتصادي بايد فرايند داشته باشيم که لحظه بتوانيم شاخص ها را پايش کنيم.
آذري جهرمي همچنين قاچاق را يکي از موضوعات مورد توجه در مقوله اقتصاد مقاومتي دانست و اظهار کرد: مبارزه با قاچاق يکي از شاخص هاي اصلي اقتصاد مقاومتي است که حلقه مفقوده آن فناوري اطلاعات است.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه در نتيجه اتصال سيستم ها به يکديگر، بهره وري حاصل مي شود که در اقتصاد مقاومتي مطرح است، خاطرنشان کرد: يکي از زيرساخت هاي اساسي اقتصاد مقاومتي بحث دولت الکترونيکي به عنوان يک ضرورت است و اقدامات خوبي در اين راستا انجام شده است.

بالاترين مقام مسوول حوزه ICT با اشاره به افزايش 12 ميليون دلاري درآمد کشور به جهت جلوگيري از ورود قاچاق توسط فناوري اطلاعات، بيان کرد: امروز شايد نظام گمرک در عرصه ارايه آمار به شفافيت رسيده است و مشخص است که واردات به چه ميزان و بر اساس کدام چهارچوب و در زمان بندي هاي مشخص انجام شده است.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون حلقه مفقوده در بخش توزيع است، افزود: در کشورهاي پيشرفته و حتي کشورهاي منطقه باتوجه به تطبيق نظام مالي و فاکتورهاي فروش ميزان مصرف در بخش هاي مختلف مشخص است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه در کشور به دليل داشتن آمار حدودي و حدسي، شاهد اعوجاج در بازار هستيم، گفت: بنابراين وقتي ميزان مصرف مشخص باشد متناسب با آن مي تواند توليد انجام داد و در همه حوزه کشاورزي، صنعت، پتروشيمي، منسوجات، سلامت اين اقدام را مي توان انجام داد.

آذري جهرمي با اعلام اينکه براي پياده سازي هر سياستي نياز به مديريت زنده داريم، اظهار کرد: هر نظام اقتصادي يا اجتماعي که بخواهيم پياده سازي کنيم لازمه آن آمار است.

عضو کابينه دولت دوازدهم با بيان اينکه در نظام دولت الکترونيکي اقدامات قابل توجه اما سيلندري انجام شده است، گفت: اگر به صورت مجزا حوزه هاي مختلف را بررسي کنيم شاهديم که اقدامات قابل توجهي انجام شده است. مثلا در حوزه سلامت اکنون 66 ميليون ايراني داراي پرونده سلامت الکترونيکي هستند و ميزان نوع و مصرف آنها مشخص است و در دو مورد وزارت بهداشت از مرکز پايش و رصد خود توانست شيوع دو بيماري واگيردار را در کشور شناسايي و جلوي آنرا بگيرد.
بالاترين مقام مسوول حوزه ICT  در کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بانکي، بيمه، ماليات، صنعت و حمل و نقل اظهار کرد: با اين حال مجموع اقدامات انجام شده داراي برايندي نيست که بخشي از آن به فرهنگ سازماني بر مي گردد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه بعد از اجراي کامل نظام دولت الکترونيک بسياري از مراجعات حضوري حذف مي شود، گفت: همين حذف مراجعات دليل مقاومت مجموعه هاي اجراييست و مشکل نظام اجرا شده در دولت الکترونيک اين است که به صورت سيلندري در هر دستگاه به صورت مجزا اجرا شده است و به جاي پاسکاري متقاضيان از جايي به جاي ديگر اکنون متقاضي از سايتي به سايت ديگر پاسکاري مي شود.
وي با ذکر مثال قديمي در رابطه با احداث يک استخر آبزيان در کشور که نياز به 52 مرحله و 17 استعلام از دستگاه هاي مختلف دارد، افزود: حال اگر بخواهيم واردات همين آبزيان را به کشور انجام دهيم شايد با تنها سه استعلام انجام شود که اين نشان مي دهد که نگاه فرهنگي و فرايندي به موضوعات اشکال دارد و بايد متوجه باشيم که بخش عمده عدم تغيير فرايندها از فرهنگ درون سازماني است.
آذري جهرمي با اشاره به اينکه فناوري اطلاعات ابزاري براي تحول است، اظهار کرد: براي ايجاد تغييرات بايد ريسک را بپذيريم و توجيه عمومي کنيم و بايد متوجه بود تا بدنه دولت را بزرگتر نکنيم و بايد با استفاده از فناوري اطلاعات جلوي بزرگتر شدن دولت را گرفت.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو