معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: درخواست مطرح شده از سوی شرکت های ارایه دهنده خدمات تلفن اینترنتی برای کاهش عوارض VOIP در رگولاتوری بررسی می شود.
وایمکس نیوز – شرکت های فعال در حوزه تلفن اینترنتی با توجه به مخاطرات امنیتی و تضعیف موقعیت رقابتیشان به دلیل پرداخت عوارض بالا، خواستار کاهش عوارض دریافتی ناشی از ترافیک VOIP از 100 ریال به 10 ریال شده اند.
در همین راستا لطف الله سبوحی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به درخواست کاهش عوارض تلفن اینترنتی از 10 تومان به یک تومان به ازای هر دقیقه ترافیک مکالمه گفت: این درخواست در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه در این زمینه جلسه مشترکی با شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان کارفرمای VOIP در کشور و انجمن شرکت های اینترنتی به عنوان درخواست کنندگان این تعدیل قیمت گذاشته شد در مورد نظر شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد این کاهش قیمت گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است که این تعرفه حداقل قیمت درنظر گرفته شده است و در این راستا دلایل خود را نیز در این جلسه عنوان کرده است که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت بارها اعلام کرده که به هیچ وجه به این موضوع به عنوان درآمد نگاه نمی کند و ساماندهی ترافیک اینترنتی موضوع مورد بحث است، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت یک دستگاه دولتی بوده و هرآنچه که مصوب شود را اجرایی می کند اما در نهایت باید هر تعیین تعرفه ای توجیهی نیز داشته باشد که در این زمینه هنوز به نتایج نهایی نرسیده ایم.
به گزارش وایمکس نیوز شرکت های تلفن اینترنتی بر این باورند که دریافت عوارض بالای کنونی ارایه دهندگان خدمات تلفن غیرمجاز را نیز در موقعیت رقابتی برتر نسبت به ارایه دهندگان خدمات مجاز تلفنی در داخل قرارداده به گونه ای که بسیاری از کاربران خدمات در خارج کشور نیز با انگیزه کاهش هزینه به استفاده از SoftPhone های شرکت های بین المللی روی آورده اند که به تبع حجم تماس های وارده را که از مبادی مجاز وارد کشور می شوند کاهش داده و از سوی دیگر مخاطبان تماس خود در ایران را که غالبا از خدمات شرکت های دارای مجوز استفاده می کنند به استفاده از این نوع محصولات ترغیب می کنند.
براین اساس شرکت های اینترنتی با شرکت ارتباطات زیرساخت مذاکرات متعددی داشته و با اطمینان از نظر مساعد این شرکت برای آثار مثبت کاهش عوارض، از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخواست کرده تا با بررسی آثار مثبت ناشی از کاهش این عوارض نسبت به کاهش این مبلغ موافقت به عمل آورد.
هم اکنون تامین ترافیک اینترنت کشور به انحصار در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است و تمامی داده های صوت و یا تصویر مبتنی بر IP از درگاه های IP تحت کنترل این شرکت عبور داده می شوند.
پیش از این شرکت های دارای مجوز فعالیت تلفن اینترنتی حق امتیاز خود را در قالب تعرفه ویژه پهنای باند اینترنت برای کاربری VOIP می پرداختند که به صورت میانگین معادل 20 ریال به ازای هر دقیقه ترافیک صادره محسوب می شد اما به دنبال ساماندهی بازار تلفن اینترنتی در کشور سازمان نظام صنفی رایانه ای و انجمن شرکت های اینترنتی مقدمات ایجاد دو تعاونی "تفتان" و "تلفا" را برای یکپارچه سازی این فعالیت آماده کردند و مذاکرات خود را برای دریافت مسوولیت ارایه خدمات VOIP با شرکت ارتباطات زیرساخت از سر گرفتند که نتیجه این مذاکرات در آستانه امضای قرارداد ارایه خدمات تلفن اینترنتی در چارچوب وظایف مشخص به این دو تعاونی است.
حداکثر نرخ ترافیک تلفن اینترنتی به ازای هر دقیقه عبوری از سخت افــزارهای ویژه "سافت فون های" شرکت های بین المللی به صورت استیجاری در بازارهای جهانی معادل شش صدم یک سنت یورو یعنی نزدیک به 10 ریال است.