شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اطلاعات تلفن‌همراه بزرگترين تهديد عليه شما

گوشي

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱:۰۰


امروزه گوشي‌هاي تلفن همراه به گنجينه‌هايي با ارزش از اطلاعات تبديل شده‌اند. گنجينه‌هايي که مي‌تواند تصاوير و فيلم‌هاي خصوصي باشد يا اطلاعات بانکي و يا اطلاعات کاري و محرمانه که در صورت انتشار عواقب جبران ناپذيري به دنبال خواهند داشت.

وايمکس نيوز- آيا کسي را مي‌شناسيد که تمامي اسناد و مدارک کاري و شخصي خود را هميشه به همراه داشته باشد؟ آيا ديده‌ايد کسي تمام دارايي خود را نقد کرده و در جيب خود بگذارد و در خيابان‌هاي شهر تردد کند؟ قطعاً پاسخ به اين سوال راحت و البته منفي است و همه بر اين باورند که اين امور قدري عجيب و شايد اشتباه است زيرا اگر اين اسناد و مدارک يا وجه نقد مفقود يا سرقت شود، تبعات جبران‌ناپذيري براي فرد به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه هستند کساني که تمامي اطلاعات شخصي و کاري خود و حتي اطلاعات حساب‌‎هاي بانکي خود را در جيب مجازي خود گذاشته و با خيال آسوده در کوچه و خيابان‌هاي فضاي مجازي تردد مي‌‎کنند و بدتر آن‌‎که، گاهي اوقات اين اطلاعات را به راحتي در بين دوستان به اشتراک گذاشته و يا به دوست خود به امانت مي‌دهند.

شايد شما اين حرف‌ها را باور نداشته و يا يک شوخي بپنداريد! اما اين موضوع يک واقعيت است. مراجعه به دادسراي جرائم رايانه‌اي يا پليس فتا مي‌تواند اين واقعيت را براي شما مشخص کند و نشان دهد که چه تعداد پرونده در اين خصوص تشکيل شده که در پي سهل‌انگاري قربانيان و يا اعتماد بيش از حد آنان، اطلاعات شخصي و محرمانه آن‌ها به سرقت رفته و نه تنها از وي اخاذي شده بلکه بعد از اخاذي‌هاي کلان و پي در پي شاهد انتشار اين اطلاعات در شبکه‌هاي اجتماعي نيز بوديم که باعث بر باد رفتن آبرو و حيثت افراد شده است.

تلفن‌هاي همراه به علت در دسترس بودن (قابل حمل بودن)، داشتن قابليت هاي متنوع (دوربين با کيفيت، انتقال سريع اطلاعات و ...) و از همه مهمتر حافظه‌هايي با ظرفيت بالا، به ابزاري مهم براي ثبت لحظات به ياد ماندني و يادآوري خاطرات تبديل شده‌اند. اگر به گوشي تلفن همراه خود سري بزنيم خواهيم ديد تصاوير و کليپ‌هاي بسيار زيادي مربوط به زمان‌هاي گذشته و حال وجود دارد که با مرور هر يک، خاطرات جالبي را به ياد خواهيم آورد.

اين قابليت يکي از مزاياي تلفن‌هاي هوشمند است که متاسفانه گاهي اوقات مي‌تواند به بزرگترين تهديد عليه ما تبديل شود. اگر بار ديگر به گوشي تلفن خود مراجعه کنيم خواهيم ديد که برخي از  اطلاعاتي در حافظه گوشي ذخيره شده، جزو اطلاعات خصوصي و مهم ما به شمار مي‌آيد. اطلاعاتي که اگر در اختيار ديگران قرار بگيرد مي‌تواند زمينه ساز وقوع جرائمي همچون هتک حيثيت، تهديد و اخاذي و... شود. نکته اي که بد نيست به آن اشاره کنيم اين است که آيا ضرورتي دارد اين اطلاعات همواره بصورت نا امن و حفاظت نشده همراه ما باشند يا خير؟

طبق اطلاعات سايت پليس فتا، متاسفانه علت اکثر پرونده هاي تشکيل شده در پليس فتا سهل انگاري و اعتماد نابجاي شاکيان بوده است. اعتمادي که اگر کمي بادقت و حساسيت بيشتر صورت مي گرفت، قطعا شاهد کاهش وقوع جرائم سايبري بوديم.

بر اين اساس کارشناسان همواره تاکيد دارند که با توجه به امکان سوءاستفاده و دسترسي غير مجاز مجرمان سايبري، کاربران از يادداشت کردن اطلاعات مهمي همچون رمزهاي بانکي، پسوردهاي ورود و يا ذخيره تصاوير و فيلم هاي خصوصي در گوشي‌هاي تلفن همراه بصورت نا امن جداً خودداري کنند.

 کاربران همچنين از ذخيره‌سازي اطلاعات مهم در گوشي‌هاي تلفن همراه جدا خودداري کرده و در صورت نياز، از مموري‌هاي جداگانه استفاده و ضمن رمز گذاري بر روي اطلاعات و حافظه هاي حاوي داده هاي مهم، امنيت خود را افزايش دهند. با اين کار حتي اگر گوشي تلفن همراه ما مورد سرقت فيزيکي نيز واقع شود، فاقد اطلاعات مهم و خصوصي خواهد بود و همچنين به علت وجود پسورد براي گوشي و مموري و حتي سيم کارت لذا دسترسي به اطلاعات ما سخت‌تر خواهد شد.

منبع: اينسا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو