دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اطلاعات ما در فضاي اينترنت چقدر امنيت دارند؟

پادويش - امنيت - هک

یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱:۰۰


فناوري رايانش ابري با DNAها و CDNهاي قدرتمند توانسته حجم عظيم اطلاعات را در يک فضاي ابري يا اينترنتي ذخيره‌سازي و در مواقع درخواست کاربران آن‌ها را پردازش کنند. در غير اين صورت سايت‌هاي ارائه ويدئو آنلاين بايد فضايي به اندازه يک شهر را به هاردها و سخت‌افزارهاي بزرگ ذخيره اطلاعات اختصاص دهند.

وايمکس نيوز- امروزه گروه‌هاي امنيتي مختص شرکت‌ها فضاي ابري را به‌عنوان يک محيط امن معرفي مي‌کنند، در حالي که سوءتفاهم در مورد محيط‌هاي ابري در حال فراگيري است. تحقيقات صورت گرفته سازماني که در سال 2018 از موسسه iboss (موسسه تأمين‌کننده امنيت سايبري شرکت‌ها) انجام شد و بررسي‌کنندگان، تصميم‌گيرندگان و کارکنان دفتر در شرکت‌هاي ايالات‌متحده را مورد بررسي قرار داده که‌ مشخص شد 64 درصد از تصميم‌گيرندگان در عرصه  فن‌آوري اطلاعات معتقدند که سرعت استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان يک خدمت کاربردي در سازمان SaaS  منجر به افزايش امنيت در سازمان آن‌ها شده، به همراه فشارهاي فزاينده از سوي کارکنان بخش IT و کارکنان تلفن همراه، 91 درصد از تصميم‌گيرندگان در مورد نياز  سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌روزرساني سياست‌هاي امنيتي براي حفاظت از فضاي ابري کاربران خود توافق دارند.

با اين‌حال، تصورات غلطي در مورد نحوه تغيير جهش فضاي ابري از مزيت به چالش، وجود دارد؛ طبق گزارش پليس فتا، به‌طور متوسط، تصميم‌گيرندگان حوزه فناوري اطلاعات (IT) معتقدند 36 درصد از کارکنان فضاي ابري سياست‌هاي امنيتي را دور مي‌زنند؛ درواقع، 48 درصد از کاربران فضاي ابري که جزو کارکنان اداري يک سازمان هستند و دورکاري مي‌کنند نيز سياست‌هاي امنيتي اين حوزه را دور مي‌زنند؛ اين در حالي است که 82 درصد از کارکنان اداري که دورکاري مي‌کنند اعتراف کرده‌اند که در هنگام کار از vpn استفاده مي‌کنند.

حدود 62 درصد از کارکنان اداري مشغول در سازمان‌ها براي دسترسي به يک برنامه کاري در سازمان خود از قوانين امنيتي فناوري اطلاعات، اطلاع درستي ندارند و تقريباً 80 درصد از تصميم‌گيرندگان فناوري اطلاعات اين نوع سايه فناوري اطلاعات را مهم‌ترين نگراني امنيتي مي‌دانند.

نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد که تقريباً نيمي از تصميم‌گيرندگان حوزه فناوري اطلاعات به خاطر مسائل امنيتي علاقه چنداني به گرايش افراد و سازمان‌ها به سمت استفاده از فضاي ابري ندارند. نگراني اصلي متخصصان حوزه IT در هنگام بررسي گرايش کاربران به سمت فضاي ابري، حفظ حريم خصوصي داده‌ها، هزينه تعمير و نگهداري، هزينه‌هاي انتقال اطلاعات جهت ذخيره در اين فضا، نگراني‌ها در مورد ادغام زيرساخت‌هاي انتقال داده‌ها و مقررات انطباق و حفاظت از داده‌ها هست.

به گفته پل مارتيني، مديرعامل شرکت و مؤسس شرکت iboss، اين نظرسنجي به‌وضوح نشان مي‌دهد که سازمان‌هاي بزرگ با چالش‌هاي زيادي در زمينه? ذخيره اطلاعات روبرو هستند که مي‌توانند با راه‌حل‌هاي جديدي که فضاي ابري در اختيار کاربران قرار داده حل شوند، اما اين حوزه نگراني‌هاي غيرقابل‌اجتنابي درزمينه? مسائل امنيتي هم دارد.

کارکنان اداري به‌وضوح خواستار دسترسي به برنامه‌هاي SaaS (خدمات مبتني بر فضاي ابري نظير پشتيبان گيري و ...) و قابليت کار از راه دور که با استفاده از فضاي ابري امکان‌پذير است هستند؛ اکنون اصلي‌ترين چالش اين فضا امنيت اطلاعات کاربران است. iboss يک‌راه حل مبتني بر امنيت سايبر مختص فضاي ابري را ارائه مي‌دهد که نياز واقعاً ضروري کاربران فضاي ابري است.

رايانش ابري در سال 2008 در ادامه‌ مدل‌هاي رايانش توزيع‌شده مطرح شد. در نسل‌هاي قبلي رايانش توزيع‌شده در دهه‌ 1990 که ‌رايانش خوشه‌اي (Cluster Computing) و رايانش توري (Grid Computing) بودند، مفهوم رايانش به‌عنوان خدمت (Computing as Utility) نمود عيني پيدا کرد و بر اين اساس ايده‌ رايانش ابري شکل گرفت. شبکه‌اي همچون تلگرام يکي از برنامه‌هايي است از يک فضاي ابري براي ارائه خدمات خود استفاده مي‌کند و براي همين است که کاربران گاهي اوقات از آن به عنوان فضايي امن براي ذخيرسازي اطلاعاتشان استفاده مي‌کنند؛ چون مي‌دانند که با داشتن يک شماره تلفن مي‌توانند از طريق هر دستگاهي به آن وصل شوند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو