شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تقی پور:

ادغام وزارت ارتباطات جایگاه ایران را در اتحادیه های جهانی تنزل می دهد


شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶:۰۰


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات می تواند مشکل اشتغال و تولید محتوا را حل کند و بسیاری می توانند به صورت خود اشتغالی در این شبکه کار ایجاد کنند، حتی خدمات را به خارج از کشور بفروشند. اینها حاصل برخوداری از ساختار قوی و مستقل برای ارتباطات و فناوری اطلاعات است <BR>

وایمکس نیوز - رضا تقی پور با بیان این مطلب گفت: مفهوم اطلاعات و ارتباطات امروز در تمام دنیا به طرف همگرا شدن و یکپارچگی پیش می رود. این که ما بیاییم ساختارها را تفکیک و هر یک از بخش ها را در جای دیگری ادغام کنیم، به طور قطع عکس جریان جهانی حرکت کرده ایم.
وی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره مخالفت خود با ادغام وزارت ارتباطات با وزارت امور زیر بنایی افزود: اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است. تمام مردم اطلاع دارند که در سال های گذشته نوبت و صف های طولانی برای دریافت تلفن ثابت وجود داشت در صورتی که امروز واگذاری ها در تمام شهرها به روز شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در سال های گذشته، حدود 8 میلیون مشترک تلفن همراه داشتیم که امروز بالغ بر هفت برابر شده و تعداد این مشترکان به 53 میلیون رسیده است. متقاضیان به کجا که مراجعه کنند، می توانند سیمکارت تهیه کنند.
وی در ادامه ارتباطات صوتی را جز کوچکی از ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: توسعه ارتباطات دیتا، تصویر و ارتباطاتی که ارزش افزوده در اقتصاد دارد، امروز مهم ترین بحث در حوزه ارتباطات است. در طول چند سال اخیر از نظر پهنای باند، ظرفیت بیش از چند صد برابر افزایش پیدا کرده است.
تقی پور عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات که در برنامه پنجم تکلیف شده، کلا مشکل کشور در زمینه نیاز به پهنای باند وسیع برای انواع خدمات الکترونیک، تجارت، اقتصاد، بانکداری، آموزش از راه دور و خیلی از مسائل دیگر را تا 10 یا 15 سال آینده حل می کند.
وی دسترسی به شبکه فیبر نوری را یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام دولت دانست و افزود: با این اقدام اگر با سرعت مناسب حرکت کنیم به دنیا نزدیک خواهیم شد. اگر سرعت در این بخش زیاد نشود و نتوانیم این شبکه را ایجاد کنیم، فاصله ما با سایر کشورها زیاد خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنوع خدمات، جدا کردن قسمت های تصدی گری برای خصوصی سازی، افزایش امنیت، کیفیت، سرعت و دقت را از برنامه دولت برای بخش پست عنوان کرد و گفت: بنا داریم حداقل درآمد حوزه پست و سهم آن را در تولید ناخالص داخلی به سه برابر برسانیم و این امر کاملا شدنی است.
تقی پور افزود: کشور ما بیش از هشتاد واندی سال عضو اتحادیه جهانی مخابرات است و با ادغام این وزارتخانه به طور یقین جایگاه کشور تنزل خواهد کرد. امروز مفهوم اطلاعات و ارتباطات در تمام دنیا به طرف همگرا شدن و یکپارچگی می رود این که ما بیاییم ساختارها را تفکیک کنیم و هر کدام از بخش ها در یک جای دیگری ادغام شود، به طور قطع ما عکس جریان جهانی حرکت کرده ایم و نه تنها کمکی به ما نخواهد کرد بلکه مشکلات دیگر را به وجود می آورد.
وی سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات را در اقتصاد و مدیریت بسیار مهم ذکر کرد و اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات می تواند مشکل اشتغال و تولید محتوا را حل کند و بسیاری می توانند به صورت خود اشتغالی در این شبکه کار ایجاد کنند، حتی خدمات را به خارج از کشور بفروشند. اینها منافعی است که حاصل برخورداری از ساختار قوی و مستقل برای ارتباطات و فناوری اطلاعات است.


 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو