یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رييس سازمان فضايي ايران:

مجوز اپراتور ماهواره سنجشي در دست تدوين است

مرتضي براري

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰


رييس سازمان فضايي ايران از تدوين مجوز اپراتور ماهواره سنجشي خبر داد و گفت: فناوري فضايي به زندگي مردم رسوخ کرده و اين مساله موجب افزايش رشد اقتصادي آن شده است.

وايمکس نيوز- مرتضي براري رييس سازمان فضايي ايران با اشاره به نقش پر رنگ بخش خصوصي در توسعه فناوري فضايي کشور با اشاره به اينکه هم‌اکنون توانسته ايم جزو 9 کشور اول فضايي دنيا باشيم که به چرخه کامل فناوري فضايي دست پيدا کرده‌اند، گفت: در اين بين، بخش خصوصي نقش موثر و ارزشمندي در اين افتخار ملي ايفا کرده است که براي افزايش بهره‌وري در اين حوزه درصدد ايجاد امنيت کسب و کار براي بخش خصوصي هستيم.
وي با بيان اينکه هدف اصلي ما اين است که در برنامه ده ساله دوم فضايي، زيرساخت هاي ايجاد شده، تثبيت و توسعه پيدا کرده و کاربردها و خدمات فضايي در جامعه فراگير شوند، افزود: امروز، عصر تجاري فضا و اقتصاد نوظهور اين حوزه است. درحال حاضر تاکيد همه گزارش هاي دنيا براقتصاد محوري فضا است و هم اکنون حوزه فضايي به زنجيره بخش خصوصي اتصال پيدا کرده و آمارها نشان دهنده اين است که از 345 ميليارد دلار درآمد اين حوزه، 260 ميليارد دلار آن متعلق به بخش خصوصي است.
 معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر ضرورت حضور جدي و موثر بخش خصوصي در توسعه فناوري فضايي کشور اظهار کرد: هدف ما افزايش سهم و پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصي در حوزه فضايي کشور است، همانطور که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، 92 درصد حوزه ICT را به بخش خصوصي واگذار کرده است و اکنون به دنبال واگذاري 8 درصد پاياني آن است، سازمان فضايي ايران نيز به عنوان عضوي از خانواده بزرگ ارتباطات کشور، زمينه و بستر لازم را براي رشد و توسعه شرکت هاي خصوصي فراهم خواهد کرد.
 براري به اقدامات اين سازمان درخصوص حمايت از توسعه بخش خصوصي اشاره کرد و گفت: در سازمان فضايي ايران براي خروج تصدي‌گري دولت در بخش فضايي، برنامه هاي مناسبي تدوين شده است که مجوز اپراتور ماهواره هاي مخابراتي از اين اقدامات است و در حال تدوين مجوز اپراتور ماهواره سنجشي نيز هستيم.
رييس سازمان فضايي شناخت موانع و رفع آن، اصلاح قوانين و تسهيل گري در جهت توسعه و حمايت از بخش خصوصي را مد نظر سازمان فضايي ايران دانست و خاطرنشان کرد: حوزه کسب و کارهاي فضا پايه داراي رشدي سريع است به طوري که هم اکنون آژانس فضايي اروپا از 500 استارت آپ حمايت مي کند.
وي با بيان اينکه فناوري فضايي به زندگي مردم رسوخ کرده و اين مساله موجب افزايش رشد اقتصادي آن شده است، افزود: سازمان فضايي ايران هم توسعه و ايجاد کسب و کارهاي نوين را در حوزه هاي داراي اولويت کشور در دستور کار خود قرار داده است و در تلاش است تا با توسعه اين کسب وکارها هم گامي موثر در راستاي اشتغال زايي بردارد و هم چالش هايي که امروز کشور در حوزه هاي مختلف با آن رو به رو است را مرتفع کند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو