دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صرفه جويي در آب مصرفي کشاورزي بااينترنت اشياء

اينترنت اشياء

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴:۰۰


مديرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان قم از صرفه جويي 20 تا 40 درصدي مصرف آب در کشت پسته و مرکبات با استفاده از آبياري هوشمند در کشور خبر داد و گفت: با اين روش امکان کنترل سيستم و تمامي شيرهاي آب به صورت هوشمند، دستي يا از طريق پيامک فراهم مي شود و آبياري بر اساس ميزان رطوبت زمين و شرايط آب و هوا صورت مي گيرد.

وايمکس نيوز- حسن هاني مديرکل ICT استان قم با ارايه پيشنهاد استفاده از آبياري هوشمند براي کاهش مصرف آب گفت: استفاده از آبياري هوشمند در جهت استفاده بهينه از اينترنت اشيا صورت مي گيرد بر اين اساس مالک مي تواند طبق اقليم و شرايط آب و هوايي برنامه ريزي داشته باشد.
وي با اشاره به استفاده از سنسور هاي تشخيص رطوبت، دما و ساير پارامتر هاي خاک و برنامه ريزي سيستم بر اساس نوع پوشش گياهي در آبياري هوشمند افزود: با اين روش مي توان آبياري را بر اساس نياز گياه و شرايط اقليمي به صورت هوشمند انجام داد و اين موضوع باعث مصرف آب در حد نياز گياه مي شود و  رشد مطلوبتري براي آن به همراه دارد.

هاني تصريح کرد: با اين روش امکان کنترل سيستم و تمامي شيرهاي آب به صورت هوشمند، دستي يا از طريق پيامک فراهم مي شود و آبياري بر اساس ميزان رطوبت زمين و شرايط آب و هوا صورت مي گيرد.

مديرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان قم با بيان اينکه ارسال همه گزارش ها به صورت آنلاين از طريق پيامک GSM  صورت مي گيرد، خاطرنشان کرد: در اين روش مالک مي تواند جدول زماني براي آبياري را انتخاب کند و طبق اقليم و شرايط باغ و زمين براي آبياري برنامه ريزي داشته باشد در صورت خالي بودن مخزن، پمپ برقي به صورت خودکار قطع مي شود.

وي با اشاره به نمونه هاي اجرا شده در استان هاي کشور افزود: در نمونه هاي اجرا شده در زمين هاي کشت پسته و همچنين باغات مرکبات با استفاده از روش آبياري به روش هوشمند در يک دوره کشت، چيزي بين 20 تا 40 درصد صرفه جويي در مصرف آب بدست آمد.

بنابه اين گزارش، آبياري هوشمند سيستم جامعي است که در زمان هاي تعريف شده و يا بنا به تشخيص خود بر اساس اطلاعات محيطي که از انواع سنسورهاي مختلف بدست مي آيد، آبياري را بنا به محل گياه اعم از ويلا، باغ، بام سبز و … انجام مي دهد.

در آبياري هوشمند لزومي به حضور افراد در محل و زمان آبياري نيست.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو