شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تلگرام با چه شرطي رفع فيلتر مي‌شود؟

تلگرام

سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰


برخي بر اين عقيده‌اند که تلگرام اکنون در حالتي از بيم و اميد فيلتر و رفع فيلتر قرار گرفته و در آخرين اظهارنظرها، اعلام شده اگر خدمات پايدار داخلي در حوزه پيام‌رسان‌ها ايجاد شود، احتمال رفع فيلتر تلگرام در آينده وجود دارد.

وايمکس نيوز- هر يک از شبکه‌ها و پيام‌رسان‌هاي اجتماعي خارجي در برهه‌اي از زمان گرفتار اما و اگرهاي براي ادامه فعاليت بودند؛ برخي از اين دوره‌هاي فيلترينگ، در مقطعي از زمان وجود داشت و بعد رفع شد، مانند اينستاگرام که در دي‌ماه سال گذشته براي مدتي مسدود شده بود اما با گذشت مدتي رفع فيلتر شد؛ برخي ديگر هم گرفتار فيلترينگ دائمي شدند و از زمان مسدود شدن اوليه تا امروز همچنان فيلترند؛ مانند شبکه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوک و توييتر.

تلگرام از همان زماني که به جمع پيام‌رسان‌هاي موجود از جمله وايبر و واتس‌اپ وارد شد، زمزمه‌هاي فيلترينگش را هم با خود آورد؛ هرچند اين شبکه اجتماعي با سرعت بيشتر نسبت به وايبر و قابليت‌هاي متنوع‌تر نسبت به واتس‌اپ، توانست گوي رقابت را از رقبايش بربايد و به ابزاري تبديل شود که نه تنها وظيفه‌ي پيام‌رساني را انجام مي‌داد، بلکه با ايجاد کانال‌هاي خبري حتي به حوزه‌ي خبررساني هم وارد شد که البته اين موضوع به اعتقاد برخي کارشناسان موجبات سطحي شدن افراد و حتي پراکندن شايعات را فراهم کرد.

با وجود اين، تلگرام هم  بنا بر تصميم مسوولان ذي‌ربط دي ماه سال 1397 به‌دلايلي که اعلام شد، تن به سرنوشت اکثريت شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي مشابه خود داد و اين موضوع فرصتي به پيام‌رسان‌هاي داخلي داد که بيش از پيش وارد عرصه شوند. اگرچه اين موضوع مدت زيادي به طول نينجاميد و تلگرام توانست بار اول با قيد شرط، از فيلترينگ رهايي يابد، اما ارديبهشت‌ماه سال جاري بار ديگر فيلتر شد، اين بار با توجيه حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي.

هرچند برخي کارشناسان و تحليلگران همان زمان هم معتقد بودند فيلترينگ تلگرام تنها راه مناسب براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي نيست، اين روند تا امروز ادامه‌دار شده است و البته از طرف مسوولان قضايي همواره به رشد پيام‌رسان‌هاي داخلي پس از اعمال فيلترينگ برروي تلگرام و خروج اکثر کاربران از آن و کوچ به شبکه‌هاي داخلي اشاره شده است، هرچند اين انتقاد هم وجود داشت که بخشي از کاربران ايراني با استفاده از فيلترشکن از همچنان از تلگرام براي پيام‌رساني استفاده مي‌کنند.

داستان فيلتر و رفع فيلتر در حوزه اخبار ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور، همواره وجود داشته است؛ چندي پيش هم مباحثي درباره مسدود شدن دوباره اينستاگرام مبني بر پيگيري براي فيلتر اينستاگرام به دليل سوءاستفاده برخي از کاربران اين شبکه و جمع‌آوري پول از ديگر کاربران در رسانه‌ها منتشر شد اما وزير ارتباطات در واکنش به اين موضوع اظهار کرد: پيگيري برخي براي فيلتر سرويس‌هاي مختلف اينترنتي تازگي ندارد. رفع فيلتر توئيتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ قرار دارد. آنچه تازگي دارد، طرح يک موضوع قديمي توسط برخي رسانه‌ها براي انحراف افکار عمومي از مطالبه‌گري شفاف‌سازي سوءاستفاده‌کنندگان ارزي اخير است.

اما در آخرين اظهارنظرها، ابوالحسن فيروزآبادي - دبير شوراي عالي فضاي مجازي - با اشاره به اقدامات شوراي عالي فضاي مجازي درباره پيام‌رسان‌ها گفته است: در شوراي عالي فضاي مجازي براي پيام‌رسان‌ها مصوبه تصويب شده وجود دارد و در حال حاضر اين مصوبه در حال اجراست. در خصوص اينستاگرام فعلا هيچ بحث خاصي نشده است. البته در سال‌هاي اخير مردم و نخبگان درباره باز شدن يا بسته شدن برخي از پيام‌رسان‌ها صحبت‌هايي را مطرح مي‌کنند اما شوراي عالي فضاي مجازي درباره باز شدن توييتر يا فيلتر شدن اينستاگرام هيچ بحث و بررسي تا به امروز نداشته است.

وي با اشاره به تصميمات در نظر گرفته شده براي پيام‌رسان تلگرام گفت: تصميم درباره فيلترينگ تلگرام، يک تصميم قضايي است و رويکرد شوراي عالي فضاي مجازي خروج از انحصار تلگرام بوده که با فيلترينگ بخشي از آن محقق شده است. اما در صورتي که خدمات پايدار داخلي در حوزه پيام‌رسان‌ها ايجاد شود، اين احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فيلتر شود که البته اين تصميم درباره اين موضوع به عهده قوه قضاييه است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو