دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آينده اينترنت اشياء؛ جهان هوشمند يا خطرناک؟!

اينترنت اشياء - تلفن همراه - اينترنت

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶:۰۰


يکي از سوالاتي که همواره ذهن بسياري از کاربران را به خود مشغول کرده آن است که آينده جهان با اينترنت اشياء چگونه رقم زده خواهد شد.

وايمکس نيوز- با توجه به آنکه در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي بسياري از سوي شرکت‌هاي فعال در حوزه هوش مصنوعي و فناوري اطلاعات در جهان براي توسعه و گسترش فناوري‌هاي نويني همچون برقراري اتصال اينترنت اشياء صورت گرفته، ممکن است يک سوال مشترکي ذهن بسياري از شهروندان و مسوولان مربوطه را به خود درگير و مشغول کرده باشد که آينده اينترنت اشياء چگونه خواهد بود؟ و آيا با برقراري اتصال به اينترنت اشياء، جهان تبديل به جايي بهتر و هوشمندتر مي‌شود و يا اينکه خطرات و تهديدات آن بيشتر مي‌شود؟

پژوهشگران بسياري به منظور پاسخ دادن به اين سوال مهم سعي کردند با بررسي و انجام نظرسنجي ميان شهروندان، متخصصان و مسوولان ذي‌ربط در کشورهاي مختلف به نتيجه‌گيري دست يابند و سپس با ارائه يک گزارش، آن را به اطلاع کاربران و علاقمندان برسانند.

طبق اين گزارش، 93 درصد از افراد مورد تحقيق به هوشمندتر شدن جهان متصل به اينترنت اشياء اعتقادي ندارند و مي‌گويند درصورتي که تمامي وسائل خانه، محل کار و دستگاه‌هاي الکترونيکي آن‌ها هوشمندسازي شود، بيش‌تر در معرض خطر تهديدات سايبري، بدافزاري و همچنين نفوذ هکرها قرار مي‌گيرند؛ اين در حاليست که تنها پنج درصد از افراد در جهان بر اين باورند که اينترنت اشياء و خانه‌هاي هوشمند مي‌تواند جهان پيرامون ما را هوشمندتر و بهتر کند و از فعاليت‌هاي سخت و طاقت‌فرساي شهروندان بکاهد. 23 درصد از افراد نيز معتقدند شرکت‌هاي فعال در حوزه انرژي و شرکت‌هاي تجهيزاتي بيش‌ترين خسارت را از خطرات سايبري متحمل مي‌شوند.

پيش‌تر نيز محققان فعال در موسسه تحقيقاتي گارتنر اعلام کرده بودند که بيش‌ترين آسيب‌هاي ناشي از حملات سايبري تا سال 2020 ميلادي متاثر از وسائل متصل به اينترنت اشياء و خانه‌هاي هوشمند خواهد بود.

اينترنت اشياء  (IoT) به معني يک شبکه جهاني از اشياء مرتبط و متصل است که هر يک داراي آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهاي استاندارد شده‌اي با يکديگر در ارتباطند.

اين سيستم جديد کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشياء و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهاي توسعه‌يافته‌اي همچون کره‌جنوبي، در سيستم‌هاي اداري و همچنين وسايل منزل بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اينترنت اشياء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جويي مي‌شود که به تبع آن در حوزه‌هاي مربوط به انرژي نيز صرفه‌جويي اتفاق مي‌افتد. اين فناوري مي‌تواند در ساختمان‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ براي استفاده درست و تنظيم مصرف انرژي، در کنترل سيستم‌هاي هوشمند، سلامت و بهداشت، ترافيک، کشاورزي، حمل و نقل و نيز مورد استفاده قرار بگيرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو