شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تدوين طرحي براي توسعه کسب‌وکارهاي فضاپايه

فضا - ماهواره - مدار

یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰


رييس سازمان فضايي ايران با اشاره به برنامه ايران براي بهره‌برداري از ماهواره بومي مخابراتي تا سال 1404، گفت: در صورت تداوم برنامه‌هاي تعريف‌شده در اين سازمان و توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز، توان ساخت ماهواره مخابراتي عملياتي جهت سرويس‌دهي در مدار GEO و قرار دادن حداقل يک ماهواره مخابراتي بومي تا افق 1404 براي کشور مهيا است.

وايمکس نيوز- دکتر مرتضي براري با اشاره به محورهاي سند دوم 10 ساله راهبردي فضايي کشور، اظهار کرد: برنامه‌هاي "سنجش از دور"، "ماهواره مخابراتي"، "اکتشافات و زيست فضايي"،  "موقعيت‌ يابي و ناوبري"، "توسعه سامانه‌هاي ترکيبي"، "توسعه پرتابگر" و "توسعه زيرساخت‌هاي فضايي" محورهاي اصلي در برنامه راهبردي فضايي کشور تا افق 1404 است.

وي اضافه کرد: در کنار اين محورها، پيگيري "توسعه همکاري‌ها و ديپلماسي بين‌الملل"، "ترويج و فرهنگ‌سازي" و "توسعه اقتصاد بخش فضايي" در قالب سه پيوست مجزا در دستور کار قرار دارد.

براري به بيان توان فضايي موجود در کشور پرداخت و با تاکيد بر اينکه در حال حاضر توان طراحي، ساخت و تست ماهواره‌هاي آزمايشي در کشور وجود دارد، افزود: براي ساخت ماهواره مخابراتي عملياتي در مدار زمين‌آهنگ (ارتفاع 36 هزار کيلومتر از سطح زمين) که خدمات کاربردي به کاربران ارائه دهد، گام‌هايي به منظور ساخت بومي اين ماهواره تعريف شده است. طراحي و ساخت ماهواره‌هاي "ناهيد-1" و "ناهيد-2"  که از جمله پروژه‌هاي جاري سازمان است، از جمله اين گام‌ها به شمار مي‌رود.

وي اضافه کرد: بنابراين در صورت تداوم برنامه‌هاي تعريف شده و توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز در اين حوزه، توان ساخت ماهواره مخابراتي عملياتي جهت سرويس‌دهي در مدار GEO و قرار دادن حداقل يک ماهواره مخابراتي بومي تا افق 1404 براي کشور مهيا است.

رييس سازمان فضايي ايران در خصوص ماهواره‌هاي آماده پرتاب، گفت: در حال حاضر (شهريور ماه 1397) ماهواره "دوستي" (ساخته شده توسط دانشگاه شريف) آماده پرتاب و ماهواره "پيام" (ساخته شده توسط دانشگاه اميرکبير) در حال طي مراحل تست و آماده‌سازي جهت پرتاب است.

به گفته وي هر دوي اين ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌هاي تصويربردار از سطح زمين يا سنجش از دور هستند.

براري همچنين به طراحي و ساخت ماهواره‌هاي سنجشي اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامي ماهواره‌هاي سنجش از دور که موضوع طراحي و ساخت آنها در دستور کار سازمان فضايي ايران قرار دارد، جزو ماهواره‌هاي عملياتي هستند که در مسير طراحي و ساخت آنها دو هدف "توسعه فناوري بومي" و "توسعه کاربردهاي آن" مدنظر قرار گرفته است.

وي اضافه کرد: از جمله اين ماهواره‌ها مي‌توان به  ماهواره‌هاي سنجش از دور "ظفر" و "پارس-1" (سُها) اشاره کرد.

به گفته رييس سازمان فضايي در صورت پرتاب موفق آميز و عملکرد صحيح اين ماهواره‌ها در مدار، امکان بهره‌برداري از آنها در بازه زماني حداقل 2 سال وجود خواهد داشت. البته ماهواره سنجش از دور "پيام" که هم اکنون ساخته شده و آماده پرتاب است نيز طول عمري حدود 2 سال خواهد داشت.

توسعه کسب‌وکارهاي فضاپايه در کشور

براري، با تاکيد بر ضرورت توجه به توسعه کسب‌وکارها و استارتاپ‌هاي مبتني بر ارائه خدمات فضاپايه، گفت: در اين راستا تجاري‌سازي فناوري‌هاي بالادستي حوزه فضايي، توسعه صادرات فناوري، محصولات و خدمات، جذب حداکثري سرمايه بخش خصوصي و در نهايت کسب سهم مناسب از اقتصاد فضايي بين‌المللي که منتج به توسعه اشتغال در حوزه فضايي شود، از راهبردهاي سازمان فضايي ايران در برنامه بخش فضا تا افق 1404 است.

وي با تاکيد بر اينکه در اين راستا سازمان فضايي ايران در حال تدوين طرحي براي توسعه کسب‌وکارهاي فضاپايه است، خاطر نشان کرد: اين اقدامات شامل سرفصل‌هايي مانند شناسايي شرکت‌هاي موجود و بررسي چالش‌هاي قابل رفع توسط حاکميت، گسترش فعاليت و تقويت بخش خصوصي موجود، توانمندسازي و الگوسازي استارتاپ‌ها، توسعه بازار، نهادسازي، فرهنگ‌سازي، آگاه سازي و ترويج است.

رييس سازمان فضايي ايران ادامه داد: براي تحقق اين امر ملزومات معنوي شامل پايدار بودن سياست‌ها، پرهيز از تغيير رويه‌ها، شفافيت در عملکرد و پاسخگويي، پيشرفت روزافزون فناوري فضايي، زيرساخت‌ها، تربيت نيروي انساني و ارتقاي علمي کشور در حوزه فضايي، شناسايي و توجه به تمام زنجيره ارزش فضايي کشور شامل آموزش‌، جامعه، اقتصاد و صنعت، خلق ثروت و ارتقاي کيفيت زندگي جامعه در کنار متخصصين اين حوزه به واسطه فعاليت خصوصي و حفاظت از سرمايه‌هاي انساني و دارايي‌ها ضروري هستند.

وي با بيان اينکه به واسطه اين طرح، افزايش تاثيرات کلان استفاده از فناوري فضايي در جامعه نيز مورد توجه سازمان فضايي ايران است، افزود: اين امر باعث توليد محصولات با ارزش افزوده در حوزه‌هاي مختلف شامل کشاورزي، محيط زيست، هواشناسي، مديريت بلايا، حمل‌ونقل، مديريت منابع آب، جنگل‌داري، آبخيزداري، نفت و گاز، خدمات شهري، مخابرات، IOT، اينترنت ماهواره‌اي، پايش‌هاي استراتژيک، امنيت، تحول ديجيتال، پزشکي و سلامت خواهد شد.

تلاش براي جذب سرمايه‌هاي خارجي

رييس سازمان فضايي ايران در خصوص فراهم کردن امکان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بخش فضايي کشور، اظهار کرد: با همکاري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي "تدوين و صدور پروانه اپراتور ماهواره مخابراتي" در دستور کار سازمان فضايي ايران قرار گرفت که مراحل نهايي بررسي و تصويب آن در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در حال انجام است که پس از ابلاغ و اجرايي شدن مصوبه مذکور و وجود ظرفيت‌هاي اقتصادي در اين خصوص، امکان مشارکت سرمايه‌گذار خارجي تا سقف 49 درصد از سهام مربوط وجود خواهد داشت.

براري افزود: از ديگر برنامه‌هاي سازمان در حوزه جذب سرمايه خارجي، تدوين و صدور پروانه اپراتور ماهواره سنجشي و ايستگاه سنجش از دور است که تدوين آن در ماه‌هاي گذشته آغاز شده است.

اولويت‌هاي شوراي راهبري توسعه مديريت سازمان فضايي ايران

رييس شوراي راهبري توسعه مديريت سازمان فضايي ايران و نماينده وزير در اين شورا، در خصوص اولويت‌هاي اين شورا گفت: با توجه به مصوبه شوراي عالي اداري مبني بر تشکيل شوراي راهبري توسعه مديريت دستگاه‌هاي اجرايي و انتظارات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حکم ابلاغي به من و  بر اساس مأموريت‌هاي سازمان فضايي ايران در اين حوزه، تصويب و نظارت بر استقرار مدل‌هاي مديريتي نوين براي اداره و ارائه خدمات و کاربردهاي فضاپايه، راهبري توسعه و ارتقاي خدمات فضاپايه و سامانه‌هاي خدمات‌رساني الکترونيک سازمان، ارائه راهکارهاي موثر ارتقاي سطح اشتغال در حوزه فضا از طريق توسعه کسب‌وکارهاي فضاپايه و جلب حداکثري مشارکت بخش غير دولتي در فعاليت‌هاي فضايي، ارائه ساز و کارهاي موثر و تسهيل‌گر به منظور جذب و اشتغال حداکثري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي رشته‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي فضايي در مشاغل و فعاليت‌ها و ماموريت‌هاي فضايي بخش غير دولتي از جمله اولويت‌هاي سازمان فضايي ايران در شوراي راهبري توسعه مديريت محسوب مي‌شود که بصورت جدي در حال پيگيري و تحقق آنها هستيم.

وي، سياستگذاري و تعيين شيوه‌هاي واگذاري امور تصدي‌گري و مشارکت بخش غير دولتي در انجام وظايف، ماموريتها و فعاليتهاي حاکميتي سازمان فضايي ايران و همچنين تصويب برنامه اجرايي به منظور توانمندسازي و حمايت از بخش غير دولتي فعال در حوزه فضا و راهبري و نظارت بر اجراي برنامه مذکور را از ديگر اولويت‌هاي اين شورا عنوان کرد.

مزاياي عضويت ايران در فدراسيون جهاني فضايي

براري فدارسيون بين‌المللي فضانوردي را از جمله سازمان‌هاي فعال در حوزه فضا دانست و افزود: اين سازمان مسئول برگزاري کنگره سالانه بين‌المللي فضانوردي IAC است و هدف اصلي اين فدراسيون توسعه همکاري‌هاي جهاني فضايي در راستاي منافع بشريت و حفظ و نگهداري شبکه‌اي از کارشناسان به منظور توسعه و بهره‌برداري از فضا است.

وي يادآور شد: درخواست 7 مهر ماه سال 1394 سازمان فضايي ايران براي عضويت در فدراسيون بين‌المللي فضانورديIAF در 12 آبان ماه همان سال از سوي کميته بررسي عضويت‌هاي امور توافق‌هاي بين‌المللي معاونت حقوقي رئيس جمهور مورد بررسي و تائيد قرار گرفت و در مراحل بعد قانون عضويت، اين درخواست در 11 دي ماه سال 1396 در هيات وزيران بررسي و تاييد شد و در قالب "لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون بين‌المللي فضانوردي" جهت اخذ مصوبه به مجلس شوراي اسلامي ارجاع شد.

براري با اشاره به ضرورت عضويت ايران در اين فدراسيون، خاطرنشان کرد: عضويت جمهوري اسلامي ايران در اين فدراسيون باعث ورود ايران به شبکه جهاني شده و دسترسي به شبکه جهاني شرکاي تجاري بالقوه، کارشناسان و تصميم‌سازان را شامل خواهد شد.

رييس سازمان فضايي ايران، عضويت در فدراسيون بين‌المللي فضانوردي را فرصت و مجالي براي ارتقاي سازمان فضايي ايران و جذب نيروي کار آينده با شرکت در رويدادهاي مربوط به دانشجويان و متخصصان جوان دانست و خاطر نشان کرد: امتياز دسترسي به تالار گفت‌وگوي شبکه جهاني فدراسيون (IAFGlobal Networking Forum)، مانند ميزگردهاي اختصاص داده شده بر محور علايق اصلي کشورهاي عضو و مشارکت در شکل‌دهي آينده IAF از ديگر مزاياي اين عضويت به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: صلاحيت در پيوستن به کميته‌هاي اداري و فني، صلاحيت مشارکت در سازمان‌دهي و ايجاد رويدادها و پروژه‌ها، صلاحيت معرفي نامزد براي پست‌هاي رياست و معاونت و حق رأي در مجمع عموميIAF امتيازات ديگري هستند که شامل اعضا مي‌شود.

به گفته رييس سازمان فضايي، عضويت در اين فدراسيون فرصتي براي معرفي دستاوردهاي سازمان‌هاي عضو از طريق شبکه‌هاي ارتباطي الکترونيک فدراسيون و تبيين جديدترين تحولات و رويدادهاي کشور در خبرنامه IAF و ارسال به بيش از 25 هزار رابط در سرتاسر دنيا خواهد بود.

وي ادامه داد: اعضاي اين فدراسيون حق مشارکت در شکل‌دهي کنفرانس بين‌المللي فضانوردي را نيز خواهند داشت و از مزاياي مالي شامل تخفيف در مبلغ ثبت‌نام و هزينه برگزاري نمايشگاه IAC برخوردار هستند.

رييس سازمان فضايي خاطرنشان کرد: همچنين عضويت در IAF به سازمان‌ها اين اجازه را مي‌دهد تا در کنگره‌ها، سمپوزيوم‌هاي تخصصي و کارگاه‌هاي آموزشي شرکت کنند و در جهت منافع متقابل، مبادرت به ايجاد شبکه و تبادل اطلاعات کرده و به توسعه نيروي انساني بسيار با انگيزه و آگاه به مسائل بين‌المللي بپردازند و به ارتقاي منافع عمومي جهان در فعاليت‌هاي فضايي و مزاياي فضا براي همه بشريت کمک کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو