یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشت درصد مشترکان اينترنت ثابت به سمت موبايل ريزش کردند

تلفن همراه-اينترنت موبايل-اپليکيشن

جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲:۰۰


براساس اظهارات رئيس هيئت مديره يکي از شرکت‌هاي ارتباطات ثابت کشور، به واسطه عدم تعادل تعرفه‌اي در بخش اينترنت ثابت و سيار حدود هشت درصد از مشترکان ثابت در کمتر از يک سال گذشته به سمت شبکه موبايل ريزش کرده‌اند.

وايمکس نيوز- محمدرضا کريمي اقدام اخير برخي اپراتورهاي تلفن همراه در تعديل نرخ بسته‌هاي اينترنتي را اميدوارکننده براي صنعت ارتباطات ثابت دانست و اظهار کرد: طبيعي است که بنگاه‌هاي خصوصي براي سودآوري فعاليت مي‌کنند و عملا در فضاي کنوني حوزه ارتباطات، به جز اپراتورهاي سيار تواني براي ساير فعالان اين حوزه مانند شرکت‌هاي ارتباطات ثابت نيست که بخواهند زير کف‌هاي قيمتي، ارائه خدمات داشته باشند.

اين فعال حوزه صنعت ارتباطات با بيان اينکه اگر قرار باشد بنگاه‌هاي خصوصي نرخ خدمات‌شان را پايين‌تر از هزينه تمام شده ارائه کنند، نيازمند ارائه سوبسيد هستند، گفت: طي سال‌هاي گذشته به دليل عقب‌ماندگي در باندپهن، تصميم درستي از سوي حاکميت حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات گرفته شد تا قيمت ديتاي موبايل را پايين بياورند.

وي افزود: اپراتورهاي موبايل نيز براي تبعيت از اين مصوبه، سود سرشار از محل صوت را به بخش ديتا تزريق مي‌کردند تا بتوانند نرخ خدمات را پايين نگه دارند؛ اين کار باعث جبران عقب‌ماندگي در بخش دسترسي باند‌پهن شد اما الآن که ديگر به ضريب نفوذ موردنظر در اين بخش رسيديم، عملا جنگ تجاري بين بخش ثابت و سيار شکل گرفته است.

اين مدير حوزه ICT با تأکيد بر اينکه در حال حاضر قيمت عمده فروشي خدمات اپراتورهاي تلفن همراه بسيار گران‌تر از خرده فروشي است، تصريح کرد: به همين منظور است که اپراتورهاي مجازي تلفن همراه نيز که مشريان عمده اپراتورهاي موبايل هستند، تواني براي رقابت نمي‌بينند و عملا تعادل بازار ارتباطات کشور بر هم خورده است.

کريمي اذعان کرد: ترند درآمدهاي صوتي اپراتورهاي موبايلي در کشورهاي توسعه يافته از بين رفته است و اين رويه را از مشاهده و محاسبه ميزان مکالمات بين‌المللي نيز مي‌توان دريافت؛ درآمد کشور ما نيز از اين محل طي ساليان گذشته و با بروز و ظهور شبکه‌هاي اجتماعي و ارتباطات صوتي و تصويري آنلاين کاهش يافته است.

وي ادامه داد: بنابراين اپراتورهاي تلفن همراه براي بقاي خود نيازمند تکيه بر درآمدهاي ديتا هستند و در واقع درآمدهاي اين بخش جايگزين صوت يا مکالمه مي‌شود؛ اما تغيير ترند به اين معنا نيست که سرمايه‌گذاري در بخش ثابت را انکار کنيم زيرا شبکه موبايل جايگزين مناسبي براي شبکه ثابت نيست و به عنوان مثال در يک مورد «گيمينگ»، شبکه ثابت با پايداري و کيفيت بالايي که دارد مورد علاقه و انتخاب گيمرهاي کشور است.

رئيس هيئت مديره پيشگامان توسعه ارتباطات همچنين نقش شبکه‌هاي ثابت را در ارائه خدمات VOD حياتي دانست و ابراز کرد: از مقوله VOD در دنيا به عنوان يک صنعت ياد مي‌شود و سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري روي آن صورت مي‌پذيرد تا بازگشت سرمايه‌هاي کلان را تضمين کند و پايه ارائه اين خدمات مبتني بر شبکه ثابت است.

وي يادآور شد: متأسفانه با توجه به اينکه نرخ خدمات اينترنت ثابت و سيار در حال حاضر چندان تفاوتي با يکديگر ندارد، کاربران ترجيح مي‌دهند حتي يک فيلم يک گيگابايتي را با اينترنت موبايل مشاهده کنند که اين در تناقض با محدوديت در استفاده از منابع فرکانسي است و اگر از الآن جلوي اين رويه گرفته نشود، قاعدتا طي چند سال آينده کشور را با مشکل مواجه مي‌کند.

کريمي با تأکيد بر اينکه بايد از همين امروز فرهنگ استفاده از خدمات اينترنت در جامعه کاربري را تغيير دهيم، عنوان کرد: زمان آن رسيده که وزارت ارتباطات تغييري در مصوبات قبلي‌اش داشته باشد و با ايجاد تمايز بين سگمنت ثابت و سيار، تعادلي بين تعرفه‌هاي اين دو بخش به وجود آورد.

وي خاطر نشان کرد: شايد يکي از راهکارها پايين آوردن نرخ صوت در مکالمات همراه و بالا بردن نرخ مکالمات در بخش تلفن ثابت باشد تا شايد به اين طريق کمکي به تعادل سوبسيددهي به بخش ديتا شود.

اين مدير صنعت ارتباطات کشور همچنين گفت: اپراتورهاي موبايل در حال حاضر بر سر ارائه خدمات عمده‌فروشي و خرده‌فروشي به بيراهه کشيده شده‌اند که سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بايد فکري به حال اين بخش نيز داشته باشد در غير اين صورت نه رقابت‌هاي ناسالم از بين مي‌رود و نه بازار MVNOها (اپراتورهاي مجازي تلفن همراه) شاهد حرکتي خواهد بود.

وي بار ديگر گفت: اتفاق اخيري که منجر به افزايش نرخ برخي بسته‌هاي اينترنت همراه شده نيز حاکي از درک اپراتورها نسبت به شرايط کنوني است؛ اگر سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم تا حدي کف و سقف تعرفه‌ها را به شکل منطقي تعديل و کنترل کند، مشکلات هر دو بخش ثابت و سيار حل خواهد شد.

او افزود: طبيعي است اگر بازار موبايل چند سال از محل درآمدهاي صوتي سوبسيد به بخش ديتا دهد، طي يکي دو سال آتي با کاهش شديد درآمدها مواجه خواهد شد که مجبور به جبران ضررها از محل ديتا مي‌شود و آنجاست که اگر بازيگر ثابت وجود نداشته باشد، بازار در انحصار موبايل مي‌افتد و تمام سرمايه‌گذاري‌هايي که براي توسعه بخش ثابت کرده‌ايم نيز از بين مي‌رود.

کريمي درباره اينکه بسته‌هاي اينترنتي موبايل با قيمت‌هاي جذابي که دارند تا چه ميزان بر ترافيک شبکه ثابت تأثيرگذار بوده است؟، گفت: حدود هفت تا هشت درصد از مشترکان بخش اينترنت ثابت در کمتر از يک سال گذشته ريزش کرده و به سمت شبکه موبايل سوق داده شده‌اند که اميدواريم با نظارت حاکميت و رقابت سالم اپراتورهاي ارتباطي، اين رويه متعادل شود.

منبع: تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو