یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون رگولاتوري خبر داد؛

اعطاي يارانه به اپراتورها براي ايجاد زيرساختهاي ارتباطي

نسترن محسني

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱:۰۰


معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات گفت: براي شرکتهاي خواهان ادامه فعاليت در عرصه شبکه و متعهد به ايجاد زيرساختها و شبکه‌سازي، سياستهاي مشوقانه‌ و يارانه دهي غيرمستقيم درنظر گرفته شده است.

وايمکس نيوز- نسترن محسني در تشريح راهکارهاي رگولاتوري براي بهبود وضعيت حوزه ارتباطات ثابت گفت: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان رگولاتوري حوزه ICT درباره اين موضوع، چند اقدام همزمان را از طريق چند مسير در دستور کار خود قرار داده است.

وي افزود: در وهله اول براي ادامه حرکت توانمند شرکتهاي فعال و خواهان ادامه فعاليت در عرصه شبکه و متعهد به ايجاد زيرساختها و شبکه‌سازي، سياستهاي مشوقانه‌اي را تدوين کرده که از طريق ارائه پيشنهاد به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به نوعي يارانه‌دهي غيرمستقيم را درنظر قرار داده است.

محسني تاکيد کرد: اين سياستها پس از تدوين در قالب نظرخواهي تخصصي در نيمه شهريور ماه براي تمامي دارندگان پروانه در حوزه ارتباطات ثابت و همچنين سازمان نظام صنفي رايانه‌اي ارسال شده تا فعالان اين حوزه درباره آن نظر بدهند.

معاون رگولاتوري افزود: همچنين راهکار استفاده از امکانات در اختيار نهادهاي عمومي مانند شرکت توانير در رگولاتوري در حال بررسي است تا اگر اين بستر هم امکان‌پذير بود هم صنعت برق و هم صنعت ICT از آن بهره ببرد.

معاون بررسيهاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي خاطرنشان کرد: همزمان با اين راهکارها موضوع جداسازي ساختاري اپراتور غالب (Incumbent) براي طرح و پيشنهاد به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات را نيز بررسي مي‌کنيم.

وي گفت: راهکارهاي پيش رو، راهکارهاي جديدي نيستند و در حوزه بين‌المللي نيز راههاي متفاوت امتحان شده‌اي وجود دارد که هر کشوري بسته به شرايط و هدف‌گيري‌هاي خود، يک يا دو راهکار را به طور همزمان براي تقويت حوزه ارتباطات ثابت خود در پيش گرفته است.

محسني اضافه کرد: از جمله اين راهکارها مي‌توان به يارانه‌دهي مستقيم و غيرمستقيم، استفاده از زيرساخت‌هاي نهادهاي عمومي مانند فيبر و داکت‌‎‌هاي شهرداري يا فيبر و دکلهاي شبکه‌هاي توزيع، استفاده حداکثري از ظرفيت بالفعل اپراتور غالب (Incumbent) از طريق جداسازي ساختاري بخشهاي خرده‎‌فروشي از عمده‌فروشي اين اپراتورها، ايجاد يک شرکت از فعالان حوزه ارتباطات ثابت و ايجاد Netco مشترک اشاره کرد.

به گزارش مهر، لزوم ساماندهي پروانه‌‎هاي حوزه ارائه خدمات ارتباطي، انتقال داده و اينترنت باند پهن ثابت شامل پروانه‌هاي ارائه خدمات انتقال داده‌ها (PAP)، توزيع‌کنندگان اينترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومي تلفن ثابت (PSTN) و عرضه‌کنندگان خدمات اينترنت (ISP) – که دوره اعتبار برخي از آنها به پايان رسيده بود- زمينه‌اي فراهم کرد تا کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با رويکرد حذف وابستگي به فناوري، سرعت بخشيدن به توسعه خدمات در سراسر کشور، ارتقاء سطح فعاليت شرکتهاي توانمند، افزايش سرمايه‌گذاري اشتغال و رقابت سازنده در بخش توسعه شبکه و ارائه خدمات ارتباطي و انتقال داده در کشور، اصول حاکم بر صدور پروانه ارايه خدمات ارتباطات ثابت FCP و ضوابط حاکم بر صدور پروانه و نحوه فعاليت دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطي ثابت (Servco) را تصويب کند.

در پي اين مصوبات و انتشار فراخوان از سوي رگولاتوري، 17 پروانه FCP و 61 پروانه Servco به متقاضيان داراي شرايط اعطاء شد. اما چشم‌انداز ترسيم شده براي دارندگان پروانه و فعالان اين عرصه به طور صد درصدي محقق نشد و به اقدامات تکميلي بعدي نياز دارد و در فاصله سه سال از صدور اولين پروانه‌هاي FCP و Servco در نيمه دوم سال 94، اکنون دارندگان پروانه تحقق تعهدات پروانه‌اي خود در حوزه‌هاي مالي، توسعه و اجرا را همراه با چالشهائي مي‌بينند.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو