یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات خبر داد

تدوين پيش‌نويس آزادسازي تعرفه خدمات بازارهاي همراه

نسترن محسني

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰


معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تدوين پيش‌نويس آزادسازي تعرفه خدمات بازارهاي همراه و ثابت خبر داد و گفت: اين پيش‌نويس در صف طرح در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات قرار دارد تا درصورت تاييد کميسيون به اجرا درآيد.

وايمکس نيوز- نسترن محسني درباره تعرفه‌هاي فعلي خدمات بازارهاي همراه و ثابت اظهار کرد: درحال حاضر  با توجه به تعيين سقف و کف تعرفه‌هاي بازارهاي خرده‌فروشي همراه و ثابت اعم از صوت، پيامک و ديتا از سوي کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، اپراتورها بايد تعرفه خدمات اين بازارها را مبتني بر سقف و کف تعرفه مصوب، تنظيم کنند.

به گفته او، براي تعرفه عادي، تعرفه تنظيمي اپراتورها بايد بين کف و سقف تعرفه مصوب و براي تعرفه تشويقي مي‌تواند زير کف تعرفه و با شرايط تعيين‌شده در مصوبات مربوطه کميسيون باشد.

معاون رگولاتوري تصريح کرد: خصلت بازارهاي رقابتي و نيمه رقابتي، به‌دليل تعدد بازيگران و به‌منظور جذب مشترک بيش‌تر، نزديک شدن تعرفه تنظيمي اپراتورها به کف تعرفه است و به همين دليل سقف تعرفه تا حدود زيادي در اين بازارها بي‌اثر مي‌شود.

به گفته محسني، رويکرد در پيش گرفته شده از سوي اپراتورهاي همراه و ثابت در طول يک سال اخير در تنظيم تعرفه‌ها و به طور خاص تعرفه داده/ديتا، نشانگر توجه اپراتورها به کف تعرفه بوده است.

معاون رگولاتوري گفت: در چنين شرايطي، برابر رويکردهاي بين‌المللي، توصيه بر آزادسازي تعرفه است. به عبارتي رگولاتور ديگر نسبت به تعيين سقف و کف تعرفه اقدام نمي‌کند و نرخ موثر Effective Rate، که براساس تعيين تعرفه از سوي خود بخش بعد از يک بازه زماني نسبتا کوتاه قابل احصاء است، ملاک توجه و نظارت رگولاتور  قرار مي‌گيرد و تعرفه‌هاي تنظيمي خيلي پايين‌تر از اين سطح که حذف حداقل حاشيه سود شرکت‌ها را هدف‌گيري کند، از سوي رگولاتور کنترل و اعمال مقررات مي‌شود.

او افزود: درباره تعرفه‌هاي تنظيمي اپراتورهاي مسلط بر بازار SMP، با توجه به سهم بازار اين اپراتورها و اثرات شديدتري که تعرفه‌گذاري ناصحيح احتمالي از سوي آن‌ها مي‌تواند بر بازار رقابتي ايجاد کند، اين تمرکز و توجه از سوي رگولاتور، بسيار شديدتر است. در همين راستا رگولاتور توجيه قيمت‌گذاري را باتوجه به قيمت تمام‌شده خدمات و نرخ موثر در بازار، از اپراتور مسلط و بزرگ بازار به صورت پيشيني و از اپراتورهاي کوچک و غيرمسلط به‌صورت پسيني پرسش مي‌کند تا درصورت محتمل بودن افعالي چون قيمت گذاري تهاجمي و بسيار پايين يا قيمت گذاري ناشي از يارانه‌دهي متقاطع و يا قيمت‌گذاري با حاشيه سود بسيار پايين و يا قيمت‌گذاري‌هاي مبتني بر تباني، از شروع ارائه خدمت و يا ادامه ارائه خدمت به ترتيب براي اپراتورهاي بزرگ و کوچک جلوگيري کند.

وي تاکيد کرد: با خروج از بازارهاي انحصاري و حرکت به سمت رقابت هرچه بيش‌تر در بخش، تغيير رويه‌هاي تنظيم گري و نظارت، مبتني بر کاهش مداخله غيرضروري در بازار از سوي رگولاتوري و سپردن موضوع به خود بخش گريز ناپذير است و اساسا چابکي و ايجاد خلاقيت بيش‌تر در ارائه خدمات، در گرو واگذاري مسووليت‌هاي بيشتر به خود بخش و بازيگران بازار است.

وي اشاره کرد که اين موضوع به هيچ عنوان دليلي بر عدم نظارت بي کم و کاست بر نحوه عملکرد اپراتورها نخواهد بود و يقينا در صورت تصويب اين پيشنهاد، وظايف رگولاتوري خطير تر نيز خواهد شد، چراکه  بخش و در راس آن رگولاتوري در آغاز يک راه جديد قرار دارند، ولي تا زماني که به اين مسير وارد نشويم، تمامي حدود و ثغور اين مسير شايد قابل پيش‌بيني و دستيابي نباشد. البته درصورت لزوم رگولاتورها از ابزارهايي چون اعمال مقررات و يا تنظيم‌گري پسيني - post regulation - استفاده خواهد کرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو