مجري سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک با تاکيد بر رونمايي از برنامههاي بخش خصوصي در اين حوزه گفت: تمام طرحهاي رونمايي شده در مورد توسعه خدمات فضاي مجازي کودک در دسترس است که يک بانک اطلاعاتي براي بازيگران خدمات فضاي مجازي کودک (کودکان، اوليا آنان، مربيان، توليدکنندگان محتوا، ارائهدهندگان خدمات و غيره) محسوب ميشود.
وايمکس نيوز- خسرو سلجوقي مجري سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک با اعلام رونمايي از سه برنامه جديد و هفت جلد کتاب در زمينه فضاي مجازي کودکان گفت: در ارتباط با اينترنت کودک طرحي در دست اجرا است به نام 20 تا 20 که بيستم هر ماه حداقل يک طرح بخش خصوصي در ارتباط با کودک رونمايي و معرفي ميشود؛ و مشخصات آن را در وبگاه www.cop.ir قرار ميدهيم.
وي افزود: در مسير استانداردسازي فضاي مجازي کودکان کارهايي انجام شده که ميتوان به ترجمه استانداردهاي بخش توانخواهان (معلولين) توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام و با همکاري سازمان ملي استاندارد ايران به تصويب رسيده و براي اجرا بهزودي ابلاغ خواهد شد اشاره کرد که بهزودي جزييات طرح (که بخشي از اين استانداردها متناسب با نيازهاي کودکان معلول است) اطلاعرساني عمومي ميشود.
خسرو سلجوقي با اشاره به اينکه بخشي از نيازهاي اينترنت کودکان حقوقي است گفت: تعدادي از قوانين حقوقي اين حوزه در کشورهاي ديگر ازجمله آمريکا ترجمه شده تا بتوانيم يک مطالعه تطبيقي بين چند کشور داشته باشيم و از آنها با توجه به نيازهاي کشور خودمان بهرهبرداري کنيم.
مجري سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک با اعلام اينکه در سال 1396 پژوهشي براي شناخت ميزان بهرهبرداري کودکان سه تا پنج ساله کشور از اينترنت و تجهيزات تلفن همراه و تبلت انجام شد، اظهار کرد: بر اساس نتايج اين مطالعه معلوم شد که 66 درصد اين کودکان داراي تلفن همراه يا تبلت هستند و جالب اينجاست که بر اساس همين مطالعات متوجه شديم که برخي بچههاي 6 ماهه نيز از تلفن همراه استفاده ميکنند که شايد غيرقابلباور است ولي بايد بپذيريم که هست.
وي با بيان اينکه براي شرايط فعلي که اين کودکان به وسايل الکترونيکي دسترسي دارند بايد برنامه داشته باشيم گفت: مناسبسازي تبلت و تلفن همراه کاري است که بايد بر روي آن سرمايهگذاري شود. بخش خصوصي ميتواند سرمايهگذار در اين حوزه باشد و من معتقد هستم که بايد محتواي مناسب براي اين وسايل آماده شود که تاکنون چند برنامهساز ايراني در اين حوزه داريم.
سلجوقي با اشاره به رتبهبندي بازيهاي کودک گفت: سه مرکز بر روي رتبهبندي بازيها کار ميکنند که براي چه گروه سني، کدام بازي خوب است و هر بازي چه ميزان هيجان و استرس به کودک وارد ميکند؛ اما چند خانواده به اين رتبهبندي مراجعه ميکنند که چه بازي يا نرمافزاري را براي فرزند خود انتخاب کنند؟
مجري سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک با تأکيد بر آموزش کودکان در خانوادهها اظهار کرد: بر طبق احاديث و روايات در هفت سال اول زندگي بايد کودک را تربيت کرد؛ زيرا در هفت سال دوم و سوم ميزان جذب و کشش کودک افت پيدا ميکند.
وي با اشاره به مطالعات ساير کشورها براي کودکان گفت: مطالعهاي 38 ساله در آمريکا نشان ميدهد که هر يک دلار سرمايهگذاري در دوره کودکي 16 دلار بازگشت سرمايه دارد. شما کجا ميتوانيد اين نوع سرمايهگذاري انجام دهيد که چنين سودآور باشد؟
سلجوقي افزود: در حال حاضر تنها متولي آموزش دوره کودکي در کشور ما سازمان بهزيستي است که در قالب مهدکودکها عمل ميکند و اگر فرض کنيم که مهدکودکهاي ما کامل هستند 13 درصد کودکان در مهدکودک آموزش ميبينند و 87 درصد کودکان در خانه توسط پدر و مادر آموزش ميبينند.
وي ادامه داد: بر اين اساس يکي از پروژههايي که به دنبال آن هستم که توسط بخش خصوصي انجام شود، پروژه «هر ولي يک مربي کودک با تلفن همراه» است اين پروژه متمرکز بر دو ظرفيت دانش جابجايي (Mobility) و اقتصاد اشتراکي است تا والدين به يک مربي کودک تبديل شوند و اميدواريم در اين حوزه توليدکنندگان محتوا، ارائهدهندگان خدمات و توانمندان تربيت دانش مربي کودک وارد عرصه شوند و هر کس نقش خود را به نحو مناسب ايفا کند.