یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعرفه‌ اينترنت موبايل زير قيمت است!

رستگار

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹:۰۰


دبير سنديکاي صنعت مخابرات با بيان اين که درآمدزايي اپراتورهاي موبايل از بخش صوت موجب شده بسته‌هاي اينترنتي را زيرقيمت عرضه کنند، گفت: مسوولان معتقدند باوجود تورم هم بايد قيمت‌هاي ارتباطي کم شود و براي اين کار بايد در پرداخت‌هاي مردم از جمله قبض موبايل، صورت‌حساب اينترنت و تلفن ثابت، جابه‌جايي صورت گيرد.

وايمکس نيوز- مدتي است اپراتورهاي اينترنتي از وضعيت تعرفه اينترنت موبايل ناراضي هستند و معتقدند تعرفه بالاي صوت در اپراتورهاي موبايل حاشيه سود خوبي در اين بخش ايجاد کرده و به آن‌ها کمک مي‌کند که بخش ديتاي موبايل را پوشش داده و با قيمت‌هايي پايين‌تر از قيمت منطقي اينترنت موبايل عرضه کنند. اين موضوع باعث شده برخي از شرکت‌هاي FCP  کم‌کم دچار مشکلات مالي و از بازار خارج شوند و درنتيجه مشترکشان را از دست بدهند.

به‌همين دليل بخش خصوصي و هم‌چنين اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي و در صدر آن‌ها شرکت مخابرات ايران، از رگولاتوري درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفه‌ي صوت در اپراتورهاي موبايلي، حاشيه سودي که معتقدند در اين بخش ايجاد مي‌شود، از بين رفته و تعرفه‌هاي اينترنتي در موبايل واقعي شود.

در اين باره فرامرز رستگار با بيان اينکه 45 اپراتور از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، مجوز اپراتوري دارند، به ايسنا اظهار کرد: از اين تعداد،‌ فقط درآمد دو اپراتور همراه اول و ايرانسل‌، براي توسعه سازگاري دارد و رايتل هم تا حدودي نزديک به آن‌هاست که البته اندازه شبکه‌اش کوچک‌تر است. منهاي اين سه اپراتور، شرکت مخابرات ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين اپراتور تلفن ثابت و اپراتورهاي ثابت ديگري که سرويس اينترنت باسيم يا بدون سيم مي‌دهند، وضعيت خوبي ندارند.

دبير سنديکاي صنعت مخابرات با اشاره به مشکلات مخابرات بيان کرد: امروز درآمدهاي شرکت مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترين شرکتي که تامين‌کننده ارتباط تمام اپراتورهاست و در تمام شبکه‌ها و استان‌هاي کشور شبکه دارد، با هزينه‌هايش سازگاري ندارد. نه‌تنها مخابرات ايران که زماني بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي اقتصادي کشور بود،  فلج شده، بلکه شرکت‌هايي که تامين‌کننده تجهيزات و خدمات براي اين شرکت هستند، هم دچار مشکل شدند زيرا ممکن است محصول و خدمتي ارائه دهند، اما طلبشان وصول نشود. بنابراين کار جديد هم نمي‌توانند شروع کنند.

او با بيان اينکه اگر بحث ضعف مديريت باشد، براي چند اپراتور است نه اينکه همه شرکت‌ها دچار مشکل باشند،‌ تاکيد کرد: ريشه‌يابي مشکلات نشان مي‌دهد که بر اساس تعرفه‌هاي موجود، درآمد و هزينه‌ي شرکت‌ها تطابق ندارد. شرکت مخابرات نشان مي‌دهد 70 درصد از درآمدي که کسب مي‌کند، حقوق و پرداختي به پرسنل است. نگه‌داري از شبکه مخابرات به لحاظ لوازم يدکي و خدمات فني هم 10 تا 13 درصد هزينه مي‌گيرد و تنها 17 درصد مي‌ماند. اما از اين مقدار باقي‌مانده، چه مقدار مي‌تواند سود شرکت باشد يا صرف توسعه شود؟

مشکل اصلي اپراتورها مالي است

رستگار ادامه داد: تجهيزات شبکه هرچند سال يک‌بار بايد به‌طور کامل جايگزين شود. نسل شبکه مخابرات اکنون مرکز تلفن ديجيتالي است که زماني فناوري جديدي بود اما امروز بايد از رده خارج شود و سوئيچ‌هاي آي‌پي و شبکه‌هاي نسل جديد جايش را بگيرد. اگر مهاجرت از نسل ديجيتالي به نسل آي‌پي انجام نشود، شرکت مخابرات ديگر از نظر فني ارزش ندارد. بنابراين اگرچه ممکن است در ساختار مديريتي و سازماني مشکلي وجود داشته باشد که حل‌وفصل شود، اما اصل موضوع بحث مالي است.

وي با بيان اينکه تغيير تعرفه‌ها نبايد اين‌طور باشد که با افزايش تعرفه‌، به مردم به‌عنوان مصرف‌کننده فشار مالي بيايد، اظهار کرد: حتي در اين دوره‌ که قيمت بسياري از چيزها افزايش پيدا کرده، ما به‌عنوان فعالان در صنعت مخابرات و فناوري اطلاعات، معتقديم هنر اين بخش اين است که با تغييرات تکنولوژيکي و نگاه‌هاي جديد، نه‌تنها قيمت‌هاي ارتباطي نبايد بالا برود، بلکه بايد کم‌کم کاهش يابد.

دبير سنديکاي صنعت مخابرات کشور ادامه داد: بحث ما اين است حالا که مردم پرداخت‌هايي را براي امور ارتباطي خود صرف مي‌کنند و پرداخت قبض موبايل، صورت‌حساب اينترنت و تلفن ثابت را دارند، بايد بدون افزايش اين هزينه، در آن‌ها جابه‌جايي صورت بگيرد؛ زيرا درآمدي که سمت اپراتورهاي موبايل مي‌رود، به‌حق نيست و بايد کمتر شود. درآمدزايي اپراتورهاي موبايل از بخش صوت، هنگفت است و درنتيجه بسته‌هاي اينترنتي را با قيمت ارزان و زيرقيمت عرضه مي‌کنند.

مردم براي مکالمه به استفاده از گوشي عادت کردند

رستگار با بيان اينکه اپراتورهايي که کارشان فقط ارايه سرويس اينترنت است، نمي‌توانند با اپراتورهاي همراه رقابت کنند، افزود: همراه اول و ايرانسل با دقيقه‌اي 40 تا 60 تومان براي مکالمه، درآمد بالايي دارند و مردم هم عادت کردند که حتي اگر تلفن ثابت باشد، از موبايل استفاده کنند و مهم نيست چه نرخي داشته باشد. بدين ترتيب پول زيادي وارد اپراتور مي‌شود و محبوبيت خودش را با بسته‌هاي ارزان‌قيمت اينترنتي حفظ مي‌کند و با هيچ اپراتوري قابل رقابت نيست.

وي در ادامه توضيح داد: ما مي‌گوييم سود اينترنت اپراتورهاي موبايل هرچقدر مي‌شود، آن را براي اينترنت خرج کنند و سود صوت را هم براي صوت هزينه کنند. اگر اين درآمدها عادلانه تقسيم شوند، در کار اپراتورهاي ديگري که حياتشان فقط برروي سرويس‌هاي ثابت است، تحول ايجاد مي‌شود و با فعال شدن اين اپراتورها،‌ شرکت خدمات فني، مهندسي و فروشندگان هم فعال مي‌شوند. اما اگر اين اتفاق نيفتد، تمام اپراتورهاي ثابت از بين مي‌روند.

دبير سنديکاي صنعت مخابرات کشور با بيان اينکه تعرفه صوت در شبکه موبايل بايد طوري کاهش يابد که اپراتور موبايل بسته‌هاي ارزان اينترنت را با آن جبران نکند، گفت: اين ساختار تعرفه مربوط به 10 سال پيش است که قضيه کاملا متفاوت و اينگونه بود که شبکه، تجهيزات و سرويس‌هاي موبايل فناوري جديدي بود و قيمت تمام‌شده و نرخ تعرفه موبايل هم وقتي براي نخستين بار عرضه شد، نسبت به تلفن ثابت تا 30 برابر بود، زيرا دريافت خط تلفن از شبکه ثابت ارزان و دريافت سيم‌کارت از موبايل گران بود.

هزينه سرمايه‌گذاري براي خط تلفن ثابت افزايش يافت

رستگار ادامه داد: اما اکنون سرمايه‌گذاري براي يک خط ارتباطي شبکه ثابت، هشت برابر موبايل هزينه دارد. خريد مس و مجوز شهرداري و مواردي که براي راه‌اندازي شبکه ثابت لازم است،  گران شده اما تکنولوژي موبايل پيشرفت کرده و سرمايه‌گذاري به ازاي هر خط کاهش يافته است و تعرفه‌ها اکنون معکوس عمل مي‌کند. نرخ‌ها بايد با مقايسه‌ي اين اعداد، ‌قيمت‌هاي تمام‌شده به اضافه‌ي سود، تعيين و با رعايت حقوق مصرف‌کننده اصلاح شود.

وي با بيان اينکه دولت از مجموعه اپراتورهاي کشور درصدي را به‌عنوان عوارض مي‌گيرد، گفت: دولت در بحث ارتباطات حساب ويژه‌اي باز کرده و انتظار دارد عددي را از اپراتورها دريافت کند. بيش از 90 درصد اين عدد امروز از همراه اول و ايرانسل است و بقيه هم اگرچه سود آنچناني ندارند اما باز هم اين درصد را مي‌پردازند. اينجا اين نگراني وجود دارد که اگر تعرفه‌ها تغيير کند، درآمد اين دو اپراتور کاهش پيدا کرده و آن عدد محقق نشود. درصورتي که اگر اين اصلاح تعرفه رخ دهد، لازم نيست تمام فشار عوارض متوجه اين دو اپراتور باشد، بلکه مي‌تواند بين ساير اپراتورها تقسيم شود و آن‌ها هم درصدهايشان را بدهند.

اينترنت بايد در شبکه ثابت توزيع شود

رستگار با تاکيد بر ايجاد تعادل بين اپراتورهاي ثابت و موبايل ادامه داد: ما بايد اينترنت را در شبکه‌هاي ثابت توزيع کنيم و اصل تامين‌کنندگي هم همين است. شبکه ثابت و موبايل بايد هم‌افزايي ايجاد کنند؛ به اين معنا که وقتي در حال حرکت هستيد، اپراتور موبايل سرويس مي‌دهد اما وقتي به يک محل ثابت مي‌رسيد، از شبکه ثابت استفاده کنيد و فشاري روي شبکه موبايل نباشد. زيرا پهناي باند موبايلي که در حال سکون هم از آن استفاده شود، در حال حرکت دچار مشکل مي‌شود.

دبير سنديکاي صنعت مخابرات کشور خاطرنشان کرد: رگولاتوري براي تغيير تعرفه‌ها يک نگاه به دولت مي‌کند که تفاوتش به لحاظ درآمدي چطور خواهد شد و يک نگاه هم به مردم به عنوان کاربر انتهايي دارد که مبادا تغيير ساختار، فشاري به آن‌ها وارد کند. در حال حاضر مسوولان وزارتخانه به شدت معتقدند اگر قيمت همه چيز سه برابر شود اما هزينه ارتباطات نه تنها نبايد گران شود، بلکه بايد ارزان هم شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو