یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اينترنت موبايل ارزان يا گران؟

اينترنت موبايل

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸:۰۰


اپراتورهاي همراه در حالي به افزايش تعرفه‌ صوت در راستاي همسان‌سازي تعرفه‌ها اقدام کردند که ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت معتقدند بالا بودن تعرفه صوت باعث شده هزينه‌ اينترنت موبايل بسيار پايين‌تر از قيمت واقعي خود باشد و با ايجاد دامپ، موجب ورشکستگي شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت شده است.

وايمکس نيوز- مدتي است اپراتورهاي اينترنتي از وضعيت تعرفه اينترنت موبايل ناراضي‌ و معتقدند تعرفه بالاي صوت در اپراتورهاي موبايل حاشيه سود خوبي در اين بخش ايجاد کرده و به آن‌ها کمک مي‌کند که بخش ديتاي موبايل را پوشش داده و با قيمت‌هايي پايين‌تر از قيمت منطقي اينترنت موبايل عرضه کنند. اين موضوع باعث شده برخي از شرکت‌هاي FCP  کم‌کم دچار مشکلات مالي و از بازار خارج شوند و درنتيجه مشترکشان را از دست بدهند.

به‌همين دليل بخش خصوصي و هم‌چنين اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي و در صدر آن‌ها شرکت مخابرات ايران، از رگولاتوري درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفه‌ي صوت در اپراتورهاي موبايلي، حاشيه سودي که معتقدند در اين بخش ايجاد مي‌شود، از بين رفته و تعرفه‌هاي اينترنتي در موبايل واقعي شود.

حاشيه سود اپراتورها از صوت؛ دليل دامپينگ اينترنت

محمدباقر اثني‌عشري - رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي - چندي پيش به تعرفه پايين صوت در اپراتورهاي موبايل اعتراض کرده و گفته بود زيرا بالا بودن تعرفه‌هاي صوت به دامپ بازار توسط اپراتورها کمک مي‌کند و آن‌ها که از بازار صوت منبع درآمد خوبي دارند، از جاي ديگر هزينه مي‌کنند. اگر تعرفه‌ صوت موبايل واقعي و مثل اينترنت ثابت که به‌طور متناسب کم شده، کاهش پيدا کند، آن وقت تعرفه اينترنت موبايل هم واقعي مي‌شود.

وي هم‌چنين اظهار کرده بود: اپراتورهاي تلفن همراه که برروي اينترنت حاشيه‌ سود پاييني دارند، حاشيه سودشان روي صوت خوب است و اين حاشيه به آن‌ها کمک مي‌کند که اين قسمت را پوشش دهند. اين موضوع باعث شده تعداد محدودي از شرکت‌هاي FCP کم کم دچار مشکلات مالي و از بازار خارج شوند و درنتيجه مشترکشان را از دست بدهند که اين خواسته مردم، صنف و دولت نيست.

پس از آن محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - درباره اين درخواست سازمان نظام صنفي براي کاهش تعرفه صوت اپراتورها درجهت متعادل‌سازي تعرفه اينترنت ثابت، اظهار کرد: دررابطه با اين موضوع بايد کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصميم بگيرد، نامه‌شان هم به سازمان تنظيم مقررات ارجاع شده که رسيدگي شود.

اپراتورها تعرفه‌هاي صوت را افزايش دادند!

اما چندي پس از اين موضوع، نه تنها کاهش تعرفه‌ي صوت اتفاق نيفتاد، بلکه اپراتورهاي موبايل آنطور که اعلام کردند، درراستاي يکسان‌سازي تعرفه‌هاي خود، تعرفه مکالمات براي برخي از تماس‌هاي درون‌ و برون شبکه در سيم‌کارت‌هاي اعتباري و دائمي را افزايش دادند که اگرچه اتفاقي خلاف قانون و خارج از تعرفه‌هاي تعيين‌شده در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات نبود، اما فارغ از افزايش  تعرفه براي کاربران، گامي خلاف خواسته‌ي ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت و بخش خصوصي به شمار مي‌رفت.

در اين باره حسين رياضي - مديرعامل يک شرکت اينترنتي- با بيان اين‌که در حال حاضر اپراتورها سرويس صوت را با گران‌ترين نرخ عرضه مي‌کنند، گفت: موبايل در ابتدا يک ابزار لوکس بود و بحث ديتا هم مطرح نبود، اما اکنون مردم مجبورند از موبايل استفاده کنند. به‌همين دليل اگر اپراتوري که درآمد خوبي از مکالمات دارد، بخواهد پيشنهاد ديتاي ارزان بدهد که مشترکش به اپراتور ديگري مهاجرت نکند، طبق قوانين تجارتي دامپينگ انجام داده است.

بر اين اساس برخي کارشناسان مي‌گويند بايد يک بازار رقابتي بين اپراتورها برقرار باشد؛ شرکتهاي اينترنتي هم بر اين عقيده‌اند که هيچ‌گاه از سازمان تنظيم مقررات ارتباطات نخواستند تعرفه‌اي را بالا ببرد، يا پايين بياورد، اما با اين‌که اپراتوري از يک بخش درآمد کسب کرده و بخش ديگري را رايگان عرضه کند، مخالفند. قواعد تجارت جهاني و ايران مخالف دامپينگ است، زيرا دامپينگ بازار رقابت را محدود مي‌کند که درنتيجه مشتري در کيفيت و کميت متضرر مي‌شود.

هم‌چنين دبير سنديکاي صنعت مخابرات با بيان اين‌که اپراتورهايي که کارشان فقط ارايه سرويس اينترنت است، نمي‌توانند با اپراتورهاي همراه رقابت کنند، اظهار کرده بود: همراه اول و ايرانسل با دقيقه‌اي 40 تا 60 تومان براي مکالمه، درآمد بالايي دارند و مردم هم عادت کردند که حتي اگر تلفن ثابت باشد، از موبايل استفاده کنند و مهم نيست چه نرخي داشته باشد. بدين ترتيب پول زيادي وارد اپراتور مي‌شود و محبوبيت خودش را با بسته‌هاي ارزان‌قيمت اينترنتي حفظ مي‌کند و با هيچ اپراتوري قابل رقابت نيست.

فرامرز رستگار خاطرنشان کرده بود که بحث ما اين است حالا که مردم پرداخت‌هايي را براي امور ارتباطي خود صرف مي‌کنند و پرداخت قبض موبايل، صورت‌حساب اينترنت و تلفن ثابت را دارند، بايد بدون افزايش اين هزينه، در آن‌ها جابه‌جايي صورت بگيرد؛ زيرا درآمدي که سمت اپراتورهاي موبايل مي‌رود، به‌حق نيست و بايد کمتر شود. درآمدزايي اپراتورهاي موبايل از بخش صوت، هنگفت است و درنتيجه بسته‌هاي اينترنتي را با قيمت ارزان و زيرقيمت عرضه مي‌کنند.

مشکل اينترنت ثابت، کيفيت سرويس است

البته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که دليل اصلي مهاجرت کاربران از اپراتورهاي ثابت به همراه، کيفيت و کميت سرويس است، درباره درخواست اپراتورهاي ثابت براي اصلاح تعرفه اينترنت توضيح داد: در حال حاضر درآمد 60 تا 70 درصد درآمد اپراتورها از ديتا و 30 تا 40 درصد از حوزه ويس است. اپراتورهاي ثابت مي‌گويند از بالا بودن تعرفه ويس براي پايين آوردن تعرفه ديتا استفاده مي‌کنند و مي‌توانند بازار بزرگ‌تري را بگيرند که 70 درصد بازارشان را مي‌سازد. اما الان مشکل اپراتورهاي ثابت بحث تعرفه نيست.

او هم‌چنين خاطرنشان کرد: در گذشته شما برروي سرويس 3G، متوسط دو تا سه مگابيت پهناي باند سرعت داشتيد و ADSL خانه به شما هفت تا هشت مگ سرعت مي‌داد، اما الان وقتي سرعت موبايل به طور متوسط 25 مگ است و سرعت خانه برروي همان شش مگ مانده، شما علاقه‌اي به سوييچ کردن روي اينترنت ثابت نداريد. بنابراين دليل اصلي از ديد ما که بررسي مي‌کنيم، قيمت نيست بلکه کيفيت و کميت سرويس است.

 حسين فلاح جوشقاني - رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- نيز با بيان اين‌که در حال حاضر حداکثر درآمد اپراتورها از ديتاست، از تعيين مقرراتي براي آزادسازي تعرفه‌ها خبر داد و درباره درخواست‌ اپراتورهاي اينترنتي براي اصلاح تعرفه‌ صوت و آزادسازي تعرفه اينترنت اظهار کرد: ما هم متقاضي آزادسازي تعرفه هستيم، مقرراتش را آماده کرديم و اين موضوع در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات قرار دارد. اتفاقا بخش‌هاي خصوصي کمي از اين موضوع مي‌ترسند و احساس مي‌کنند اگر در آزادسازي نظارتي نباشد، شرکت‌هاي بزرگ‌تر با تعرفه‌هاي تهاجمي مشکل ايجاد کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو