شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تضمين ارائه خدمات بانکي در بستر شبکه ملي اطلاعات

بيگ پور

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳:۰۰


رييس کميته پدافند غيرعامل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تضمين ارائه خدمات بانکي در بستر شبکه ملي اطلاعات گفت: اين طرح در بانک ملت آزمايش شد که با موفقيت همراه بود و در تلاش هستيم با کمک سازمان پدافند غيرعامل بتوانيم اين طرح را در ساير بانک ها اجرايي کنيم.

وايمکس نيوز- محمدصادق بيک پور رييس کميته پدافند غيرعامل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در همايش پدافند غيرعامل با اشاره به وجود سرمايه در دفاع سايبري اظهار کرد: اين سرمايه ها شامل سخت افزار، نرم افزار و مغز افزار است اما معضل اصلي ما نبود آگاهي لازم در کاربران عمومي است.
وي با تاکيد بر ارائه آموزش هاي لازم به شهروندان تصريح کرد: اصلي ترين نياز ما استفاده از فرهنگ دفاع سايبري است، اگرچه با پيشرفت علم سعي در برخورد با اين آسيب هاي فضاي سايبري شده است اما هنوز مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد.
بيک پور با اشاره به اهميت ايجاد ايمني در فضاي سايبري خاطرنشان کرد: امروزه نبايد فقط مسئولان حوزه فناوري اطلاعات به موضوع امنيت سايبري آشنا باشند بلکه همه کاربران بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند.

 
ايجاد بي سيم امن براي شهر تهران
مشاور وزير ارتباطات با اشاره به تسهيل مديريت بحران در ارتباطات هنگام بروز حوادث تصريح کرد: براي شهر تهران بي سيم امن و شبکه اختصاصي تلفن همراه براي مديران بحران ايجاد شده است تا هنگام وقوع بحران، مشکلات ارتباطي از اين طريق کاهش يابد.
وي افزود: نسخه اول شبکه اختصاصي تلفن همراه امن در بستر شبکه هاي عمومي کشور در حال بهره برداري است و نزديک به 5000 نفر از ذي نفعان مديريت بحران در کشور از امکانات اين شبکه از جمله ، شماره گيري 5 رقمي،  انتقال تماس هوشمند و تماس داخل شبکه به صورت رايگان استفاده مي کند.
بيک پور در خصوص تغيرات نسخه جديد اين شبکه که در مرحله  تست نهايي قرار دادند به بهره برداري از سيم کارت هاي چند شماره اي در شبکه براي نخستين بار و امکان مسيريابي درسه اپراتور فعال اشاره و اظهار کرد: تا اين شبکه تا پايان سال آماده بهره برداري شود.
وي با اشاره به نحوه سياستگذاري در کارگروه پدافند غيرعامل بيان کرد: سند راهبردي پدافند غيرعامل در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تدوين گرديده و بر اساس شاخص هاي تعيين شده اولويت بندي لازم در خصوص پروژه ها و طرح هاي اين حوزه صورت مي پذيرد .
رييس کميته پدافند غيرعامل وزارت ارتباطات درباره ايجاد ايستگاه هوايي مخابراتي نيز توضيح داد: اين بالن که با همت متخصصان داخلي طراحي و اجرا گرديده ابتدا در اربعين سال گذشته در مهران و زلزله کرمانشاه مورد بهره برداري قرار گرفت . سپس نسخه سبک سازي شده با محموله مخابراتي ارتقاء يافته در استان مازندران تست و نسل دوم بالن ارتباطي با نام بام 2 پس از تکميل و افزايش ظرفيت براي نخستين بار در اربعين سال جاري مورد به زائرين خدمات رايگان ارائه نمود .بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته  در آينده نزديک تمامي استانها به ايستگاه هوايي مخابراتي مجهز مي شوند.

 
ايجاد رينگ شرکت ارتباطات زير ساخت با 20 هزار شماره
وي درباره رينگ راديويي شرکت ارتباطات زيرساخت نيز خاطرنشان کرد: رينگ راديويي با ظرفيت حداقل 20 هزار شماره به عنوان مسير پشتيبان در صورت قطع فيبرهاي بين استاني شرکت ارتباطات زيرساخت در استان تهران ايجاد شده است .
بيک پور با اشاره به شبکه ملي اطلاعات توضيح داد: با توجه به ابلاغيه شوراي عالي فضاي مجازي و حمايت سازمان پدافند غيرعامل، مانورهايي در اين زمينه با موفقيت برگزار شد .
وي ادامه داد: پيوست امنيتي شبکه ملي اطلاعات تدوين شده و پيوست پدافند سايبري  اين شبکه نيز در حال تدوين است .
بيک پور افزود: در تلاش هستيم با تکيه بر شبکه ملي اطلاعات ، ارائه خدمات بانکي را در هر شرايطي تضمين نماييم. مجموعه اقداماتي در اين خصوص با همکاري بانک ملت صورت گرفت که نتايج مطلوبي به همراه داشت . مقرر گرديده با همکاري سازمان پدافند غيرعامل راهکارهاي مشابهي در ساير بانک ها اجرايي شود .
وي درباره پروژه سيگنال رساني صدا و سيما نيز توضيح داد: از چند سال قبل اين پروژه شروع شده است و اقدامات ارزشمندي در حوزه ارتباطات صورت گرفته و آماده بهره برداري نهايي در آينده نزديک است. با بهره برداري اين پروژه وابستگي سازمان صدا و سيما به ارائه دهندگان خدمات ماهواره اي خارجي کاهش مي يابد .
بيک پور با اشاره به شناسايي و مقاوم سازي سايت هاي مخابراتي خاطرنشان کرد: موضوع استانداردسازي سايت‎هاي مخابراتي به صورت مداوم در حال انجام است و طراحي، توسعه و پياده سازي نرم افزارهاي ارزيابي سايبري در اين زمينه نيز انجام شده که مانورهاي متعددي براي شناسايي و مقاوم سازي سايت‎هاي مخابراتي هنگام بحران برگزار شده است.
وي با اشاره به تلاش براي رفع وابستگي به برق افزود: ما از نظر زيرساختي به برق وابسته هستيم و تلاش مي کنيم که اين وابستگي را کاهش دهيم به طوري که کل شبکه برق ارتباطات و فناوري اطلاعات را مداوم و به طور آزمايشي زير بار گذاشتيم که نتايج خوبي حاصل شد.
مشاور وزير ارتباطات درباره رصد و پايش تهديدات سايبري تصريح کرد: در اين زمينه اقدامات امنيتي به صورت دوره اي انجام مي شود؛ سامانه هاي مختلف امنيت ملي راه اندازي شده و 35 مرکز تخصصي امنيت فضاي تبادل اطلاعات نيز به بهره برداري رسيده است.
وي درباره آموزش نيروها تصريح کرد: در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکنون براي 45 هزار نفر ساعت در سطح مقدماتي دوره هاي آموزشي برگزار شده و طبق تفاهم نامه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات مقدمات لازم براي ارائه آموزش هاي تخصصي فراهم شده است. تا کنون سه دوره آموزش تخصصي براي کارشناسان آي تي سازمانها و شرکت هاي تابعه انجام شده است.
بيک پور خاطرنشان کرد: ادارات کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استانها ضمن برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف، در يک سال گذشته 47 رزمايش را با هدف افزايش آمادگي حوزه ارتباطات با همکاري اپراتورها  برگزار کرده اند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو