یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نشست مديران پيام رسان هاي داخلي با نماينده وزير ارتباطات

حميد فتاحي

جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱:۰۰


مديران پيام‌رسان‌هاي داخلي در نشستي از عدم حمايت کافي در حوزه سخت‌افزار و عدم اجراي کامل مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي گلايه کردند.

وايمکس نيوز- نشست تحليلي بررسي چرايي عدم مهاجرت مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي توسط اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان و با حضور حميد فتاحي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، احسان قاضي‌زاده هاشمي، رييس فراکسيون فضاي مجازي مجلس شوراي اسلامي، مهدي داوري مديرعامل پيام‌رسان بيسفون‌پلاس، محسن غفاري مديرعامل پيام‌رسان ايتا و ايمان عيسي‌زاده مدير فني پيام‌رسان سروش برگزار شد.

حميد فتاحي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين نشست، گفت: ما در داخل کشور شبکه‌هاي اجتماعي زيادي داريم که در مجموع 30 تا 40 ميليون کاربر در آنها فعال هستند و تنها بعضي از آنها موفق هستند.

فتاحي در خصوص علل عدم اقبال کافي مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي اظهار کرد: از سال گذشته سند حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي که نتيجه تلاش 18 ماهه دستگاه‌هاي مختلف کشور بود، در شوراي عالي فضاي مجازي تصويب و به رهبر معظم انقلاب تقديم شد و سپس رييس جمهور نيز آن را ابلاغ کرد. در سند مذکور ابعاد زيادي آمده و براي همه نهادها و دستگاه‌ها تکاليفي تعيين شده بود که در مرکز ملي فضاي مجازي وظايف مشخص و به همه نهادهاي مسئول ابلاغ شد. از اين موارد 5-6 مورد به وزارت ارتباطات مربوط مي‌شد و به همين دليل بنده در اين وزارتخانه مأمور به سرانجام رساندن آن شدم و چنين نيز کردم.

 

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: در سند مذکور دستگاه‌هاي ديگر به وظايف خود آنچنان که بايد عمل نکردند که اگر آنها هم به وظايفشان عمل مي‌کردند، حتما مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي مهاجرت مي‌کردند يا اقبال قابل قبولي انجام مي شد. در حال حاضر هم که تصميم بر حذف 5 پيام رسان از گردونه حمايت شده، حمايت‌ها از سوي وزارت ارتباطات همچنان ادامه پيدا مي‌کند و غير از آن هم اگر هر کمکي نياز داشته باشند و امکان آن براي ما موجود باشد، دريغ نخواهيم کرد.

وي افزود: پيام‌رسان‌هاي داخلي از زمان اجراي اين سند که دي‌ماه سال گذشته بود، رشد 12_10 برابري داشتند که بسيار ارزشمند است. همچنين در تمام شرکت‌هاي دانش بنيان فعال در اين حوزه تا امروز يک توليد دانش جديد صورت گرفته است.

 

اقبال کم مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي ربطي به مسائل فني ندارد

 

در ادامه اين نشست، ايمان عيسي‌زاده مدير فني پيام‌رسان منتخب سروش اظهار کرد: ما در دوران بعد از فيلترينگ تلگرام 30 سرور داشتيم و 10 ميليون کاربر را پوشش داديم. در روزهاي اوليه اختلال‌هايي در سروش مشاهده شد که آن هم به دليل هجوم گسترده و يکباره مردم به پيام‌رسان ما بود. با وجود اينکه 30 سرور براي پشتيباني از 10 ميليون کاربر بسيار کم است اما ما توانستيم به مرور و با رفع نقايص و ارتقاء توانمندي‌هاي پيام‌رسان سروش، اختلالات را رفع کنيم و سرويس خوبي به کاربران ارائه دهيم.

وي ادامه داد: متأسفانه ما از نظر سخت‌افزاري امکانات خيلي بيشتري نياز داريم که بايد در اين زمينه حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد. وظيفه ما به عنوان پيام‌رسان اين است که به فکر ساختار نرم‌افزار و قابليت‌هاي پيام‌رسان خود باشيم اما متأسفانه در حال حاضر همه دغدغه و درگيري ما اين شده که سخت‌افزارهاي ما بتوانند سرويس خوب به کاربر ارائه کنند.

 مدير فني پيام‌رسان منتخب سروش تاکيد کرد: اينکه چرا مردم در حد انتظار به پيام‌رسان‌هاي داخلي اقبال نشان ندادند، ربطي به مسائل فني ندارد بلکه دلايل اجتماعي ديگري دارد که قبلا بيان شده است.يکي از ايرادات اصلي مرکز ملي فضاي مجازي، نقش کم‌رنگ وزارت ارتباطات در اين مرکز است

 

محسن غفاري مدير پيام رسان ايتاء نيز در اين نشست گفت: يکي از ايرادات اساسي مرکز ملي فضاي مجازي اين است که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان صاحب و مدير ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور نقش کافي در اين مرکز ندارد و در تصميم‌گيري‌ها نيز مشارکت چنداني ندارد. اين اشتباه بزرگي است که وزارت ارتباطات در مرکز ملي فضاي مجازي در جريان بسياري از مسائل نباشد.

وي در خصوص تصميم اخير مرکز ملي فضاي مجازي اظهار کرد: آيتم‌هايي که بر مبناي آن اين تصميم گرفته شد، شفاف نيست و ما از آنها اطلاع نداريم. دوستان مرکز ملي حتي نيامدند تا از نزديک در جريان کار ما قرار گيرند. آنها بايد به ما اطلاع مي‌دادند و ما را در جريان جزئيات و آيتم‌هاي اين تصميم قرار مي‌دادند. با اين حال ما اميدوار هستيم، اين دو پيام‌رساني که انتخاب شدند، بتوانند در اين جنگ رسانه‌اي که دشمن  عليه ما راه انداخته، کشور را از ابزارهاي خارجي مستقل کنند.

مدير پيام رسان ايتا در خصوص علل عدم اقبال کافي مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: اول بايد تأکيد کنم که با نصب 33 ميليوني کاربران در دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلايي، مشخص شد که مردم به نظام جمهوري اسلامي اعتماد دارند اما پيام‌رسان‌هاي داخلي بايد تقويت مي‌شدند. درست است که حمايتهاي وزارت ارتباطات بر طبق تکاليف مرکز ملي به صورت کامل انجام شد اما بايد حمايتهاي بيشتري در اين زمينه انجام شود. آنطور که گفته شده بود، قرار بود هاتگرام و تلگرام طلايي تا جذب 8 ميليون کاربر ادامه فعاليت دهند تا در اين مدت پيام‌رسان‌هاي داخلي بتوانند خود را تقويت کنند. اما وقتي فعاليت آنها ادامه پيدا کرد، طبيعي است که مردم احساس نياز نکنند که به يک ابزار داخلي مراجعه کنند، چرا که تلگرام نياز آنها را برطرف مي‌کند.

 

تنها وزارت ارتباطات به وظايف خود براي کمک به پيام رسان هاي داخلي عمل کرد

 

در ادامه اين نشست، مهدي داوري مدير پيام‌رسان بيسفون پلاس اظهار کرد: براي اينکه پيام رسان‌هاي داخلي موفق شوند، بايد همه بخواهيم و به يک عزم ملي نياز است که در حال حاضر من آن را نمي‌بينم. اين يک واقعيت است که ما به ابزارهاي خارجي معتاد هستيم و براي ترک اين اعتياد يک عزم جدي لازم است اما نه تنها چنين عزمي وجود ندارد بلکه به همان حداقل تکاليفي که در سند شوراي عالي فضاي مجازي آمده بود، عمل نشده و حداکثر 10 درصد از آن موارد عملي شده‌اند.

وي افزود: وزارت ارتباطات تا جايي که توانست کمک کرد اما متأسفانه بقيه دستگاه‌ها به تکاليف خود عمل نکردند و حتي يک قدم هم برنداشتند. از سال 91 که ما فعاليت خود را آغاز کرديم، دستگاه‌هاي مذکور حتي يکبار نيامدند از مجموعه ما بازديد کنند تا در جريان نوع فعاليت ما قرار گيرند و فقط از سروش و گپ بازديد کردند.

 

تصميمات سينوسي مسئولان مردم را بي‌اعتماد مي‌کند

 

احسان قاضي‌زاده هاشمي رييس فراکسيون  فضاي مجازي مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين نشست اظهار کرد: در اسفند سال گذشته و با توجه به مسائلي که در آن زمان پيرامون اهميت پيام‌رسان‌ها مطرح شده بود، در يک جلسه چند ساعته غيرعلني با مسئولان مرکز ملي فضاي مجازي در مجلس داشتيم که گزارش‌هاي مطرح‌شده در آن جلسه، نمايندگان را تحت تأثير قرار داد. به همين دليل قرار شد در ابتداي سال جديد، کميسيون ويژه فضاي مجازي در مجلس تشکيل شود که بعد تبديل به يک کميته ذيل کميسيون فرهنگي شد.

 

وي ادامه داد: اين کميته کافي نبود، لذا ما بر آن شديم تا فراکسيوني با 71 عضو از نمايندگان تشکيل دهيم که همه حوزه‌هاي مرتبط با فضاي مجازي در آن باشند. متأسفانه در کشور ما قوانين خاص فضاي مجازي بسيار کم است و بايد در اين زمينه تلاش کنيم. در يکسال اخير که بحث پيام‌رسان‌هاي داخلي مطرح شده است، تصميمات متناقض زيادي در اين زمينه گرفته شده و در مجموع فضاي بي‌ثباتي از نظر سياستگذاري ايجاد کرده‌ايم؛ تصميمات سينوسي مسئولان، بيش از آنکه به خود پيام‌رسان‌هاي داخلي لطمه مي‌زند، اعتماد مردم را خدشه‌دار مي‌کند.

 
 
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو