دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گوشي‌هاي توقيف‌شده، مسکن يا محرک بازار؟

گوشي

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰:۰۰


بيش از شش ماه از موضوع گوشي‌هاي توقيف شده مي‌گذرد و طي اين شش ماه گمانه‌هاي مختلفي درباره نحوه توزيع اين گوشي‌ها در بازار مطرح شده است.

وايمکس نيوز- هرچند به‌نظر مي‌رسد ميزان اظهاراتي که درباره نحوه توزيع اين گوشي‌ها مطرح شده بيش از اندازه و تاثير آن است. در برخي موارد حتي راه برون‌رفت از مشکلات بازار موبايل، مشکلات مربوط به تامين کالا و ... هم در سايه برجسته شدن اين موضوع ناديده گرفته شده است. هفته گذشته مديران ارشد 2 وزارتخانه صنعت و ICT به اين نتيجه رسيدند که تصميماتي براي رفع توقيف اين محموله‌ها و تزريق در بازار اتخاذ کنند. مجموعه تصميمات از نظر اين مديران باعث کاهش قيمت گوشي در بازار خواهد شد اما کارشناسان معتقدند که قيمت گوشي وابسته به مولفه‌هاي مختلفي از جمله قيمت ارز، نحوه ثبت‌سفارش و... است.

چرخه جديد دلالي

تزريق يک کالا با قيمتي پايين‌تر از قيمت واقعي آن موجب افزايش تقاضا حتي از بازارهاي ديگر به سمت بازار تلفن‌همراه مي‌شود و همين موضوع باعث مي‌شود که کالاها وارد يک چرخه دلالي مجدد شده و دوباره تقاضا و به‌تبع آن قيمت کالا بالا برود. بسياري از کارشناسان بازار معتقدند که بازار تلفن‌همراه به‌جز سياست‌هاي مقطعي در عرصه توزيع يک يا چند سري محدود کالا نيازمند گشايش‌هايي در حوزه‌هاي واردات و تامين کالا هم هست. تشويق نمايندگان اصلي محصولات به عرضه کالا در بازار يکي از مهم‌ترين تصميمات در مسير در ريل قرار دادن بازار موبايل است. طي ماه‌هاي اخير انبوهي از کالاهاي مختلف موبايل باعنوان مسافري وارد بازار شده و به شکلي هم رجيستر شده‌اند. مشخص نيست چگونه اين‌سري کالاها (که واضح است در حجم و اندازه مسافري نيستند) توانسته‌اند رجيستر شوند. با اين حال تحليلگران اميدوارند مسير توزيع کالا در بازار هرچه سريع‌تر به سمت صحيح خود هدايت شود هرچند نحوه عرضه گوشي‌هاي توقيف شده به هر حال مي‌تواند تاثيري در جهت بهبود هم داشته باشد اما بدون اتصال به راهکارهاي درازمدت ديگر قطعا موفق نخواهد بود.

تزريق گوشي‌هاي توقيف‌شده، مسکن 20 روزه

با توجه به وعده‌هاي چندباره‌ آزاد شدن گوشي‌هاي توقيفي، اين موضوع توسط کارشناسان هم مورد بررسي قرار گرفته است. ميثم دادخواه - کارشناس حوزه مخابرات و فناوري اطلاعات - با اشاره به تقاضاي ماهانه حدود 800 تا يک ميليون گوشي به «ايسنا» مي‌گويد: با توجه به اينکه تقاضاي تلفن‌همراه در کشور سالانه حدود 10 تا 12 ميليون دستگاه است و اين رقم تقريبا تا ماهي يک ميليون تلفن‌همراه را دربرمي‌گيرد، اگر از رقم 200 هزار دستگاهي گوشي توقيف‌شده، تمامش هم به دست مصرف‌کننده نهايي برسد، مي‌تواند در يک بازه 10 تا 20 روزه قيمت‌ها را به‌صورت غيرمنطقي پايين بياورد و پس از آن مجددا قيمت‌ها بالا مي‌رود. وي در ادامه با بيان اينکه تزريق اين تعداد گوشي هم تاثير چنداني در بازار نخواهد داشت و اگر تاثيري هم بگذارد، مقطعي است، افزود: قيمت گوشي بالا رفته و قيمت‌هايي که در بازار مي‌بينيم، با ارز آزاد 10 تا 11هزار تومان محاسبه مي‌شود. اگر گوشي‌ها با ارز 4200 توماني هم به دست مصرف‌کننده برسد، تنها مي‌تواند تاثير مقطعي داشته باشد. دادخواه همچنين با بيان اينکه نظام توزيع گوشي‌هاي توقيف‌شده بايد هدفمند باشد، خاطرنشان کرد: سازوکار توزيع اين گوشي‌ها بايد مشخص باشد؛ اينکه به چه شکلي مي‌خواهد به دست مصرف‌کننده نهايي برسد که بازهم موجب سودجويي نشود زيرا ممکن است بازهم برخي دستگاه را خريداري کرده و مجددا با ارز آزاد بفروشند.

آزاد شدن گوشي‌ها تاثير مستمر ندارد

از سوي ديگر، افشار فروتن، رئيس انجمن صنفي فروشندگان تلفن‌همراه کشور با اشاره به عرضه‌ گوشي‌هاي توقيفي بيان کرد: آنچه مسلم است، قطعا در مقطعي که اين گوشي‌ها وارد بازار شود، تاثير لحظه‌اي مي‌گذارد اما اين تاثير مستمر و ادامه‌دار نيست. درواقع نوساني در يک مقطع ايجاد مي‌شود و کاهش قيمت اتفاق مي‌افتد اما به‌صورت مستمر ادامه نخواهد داشت و قيمت‌ها به حالت اول برمي‌گردد. وي درباره‌ نحوه‌ توزيع گوشي‌ها اظهار کرد: بايد مشخص شود چه مکانيزمي براي توزيع گوشي‌ها وجود دارد و اينطور نباشد که مانند موارد مشابه قبلي خريدار در صف‌هاي خريد منتظر بماند. البته درباره چگونگي توزيع فعلا نمي‌توان نظر داد اما قطعا بايد جوانب موضوع سنجيده و با افراد آگاه و مسلط به وضعيت بازار مشورت شود تا احيانا شرايطي که قبلا ايجاد شده بود، مجددا تکرار نشود که مکانيزم توزيع دچار مشکل شود، بلکه بايد با شرايط معمول وارد بازار شود که تبعيضي براي هيچ‌يک از خريداران اتفاق نيفتد.

اين فعال بازار گوشي تلفن‌همراه با بيان اين‌که تعداد گوشي‌هايي که توقيف شده، آنچنان نيست که بخواهد در خواسته‌هاي بازار تاثيرگذار باشد، اظهار کرد: اينکه بگوييم تعدادي گوشي وجود دارد که قرار است ارزان‌تر از نمونه‌هاي مشابه‌شان در بازار عرضه شود، ممکن است مجددا رانتي ايجاد کند و برخي افراد فرصت‌طلب به دنبال سوءاستفاده باشند. بنابراين صرف‌نظر از اينکه عرضه‌ گوشي‌هاي توقيفي تا چه اندازه مي‌تواند در کاهش قيمت و کنترل بازار گوشي تاثير داشته باشد، فرآيند عرضه و توزيع هم از اهميت برخوردار است. اينکه اين گوشي‌ها که با ارز دولتي وارد شده بودند، با چه قيمتي وارد بازار مي‌شوند و درصورتي که قيمت آنها پايين‌تر از قيمت گوشي‌هاي موجود در بازار باشد، به چه نحو در بازار توزيع مي‌شود که امکان سوءاستفاده براي سوءاستفاده‌کنندگان يا موجبات تبعيض براي خريداران را فراهم نکند.

منبع: دنياي اقتصاد

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو