دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدل قيمت گذاري اينترنت تغيير مي‌کند

اينترنت

یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰:۰۰


معاون وزير ارتباطات از بررسي طرحي براي قيمت گذاري اينترنت در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات خبر داد که برمبناي آن سقف تعرفه حذف و قيمت گذاري اتصال اوليه مشترک به اپراتورها سپرده مي‌شود.

وايمکس نيوز- حسين فلاح جوشقاني از بررسي طرح آزادسازي تعرفه گذاري در حوزه اينترنت خبر داد و گفت: مدل «آزادسازي تعرفه هاي اينترنت» در صورت تصويب در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و جمع بندي آن تا پايان سال عملياتي مي شود.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمينه مصوبه نرخ گذاري اينترنت (مصوبه 266 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات) که در سال گذشته عملياتي شد اظهار داشت: در اين مصوبه مدل تعرفه گذاري اينترنت بر مبناي اتصال محوري درنظر گرفته شد. به اين معني که در اين مدل تعرفه گذاري، يک آستانه مصرف براي مشترک تعريف شد تا با توجه به مبلغي که ماهيانه براي اتصال پرداخت کرده، در چارچوب همان آستانه مصرف، از سرويس اينترنت استفاده کند و درصورتي که مصرف وي بالاتر از حد آستانه مصرف بود، مجددا نسبت به خريد حجم اينترنت اقدام کند.

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به نارضايتي اوليه اپراتورهاي اينترنت از اجراي اين تغيير مدل به دليل کاهش درآمد به ازاي هر مشترک (آرپو) توضيح داد: در ابتداي اين مصوبه، مقدار آستانه مصرف به صورت مقطعي براي اپراتورها درنظر گرفته شد، اما پس از آن که به يک پايداري در اين بخش رسيديم و مدل نرخ گذاري جا افتاد، آستانه مصرف قابل تغيير شد.

فلاح جوشقاني گفت: هم اکنون اپراتورهاي اينترنت مي توانند براي مشترکان کم مصرف خواهان سرعت بالا، آستانه مصرف کم و براي مشترکان با مصرف بالا، آستانه بالاتري تعريف کنند و رقابت در اين بازار شکل گرفته است.

معاون وزير ارتباطات با بيان اينکه هم اکنون بازار رقابتي در آستانه مصرفي که از سوي اپراتورها براي مشترکان تعريف مي شود، شکل گرفته است، افزود: براي مثال اپراتور مي تواند براي سرعت 8 مگابيت برثانيه که نرخ اتصال اوليه آن 50 هزار تومان است، حجم مصرف منصفانه مختلف تعريف کند.

وي گفت: اما نکته دوم اين است که قرار شد بعد از اين مرحله، موضوع آزادسازي تعرفه را به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ببريم. به اين معني که مدل تعرفه گذاري همين مدل فعلي باشد که در دنيا نيز رايج است، اما سقف قيمت و قيمتي که براي اتصال اوليه گذاشته شده حذف و در بازار رقابت، نرخ ها تعيين شود.

رئيس رگولاتوري با اشاره به اينکه در اين مرحله موضوع آزادسازي تعرفه مرحله اتصال اوليه کاربر، مطرح است، افزود: در اين مدل، قيمتگذاري اتصال اوليه هم به عهده اپراتور گذاشته مي شود. به اين معني که مدل قيمتگذاري همان مدل مبتني بر اتصال است؛ اما اپراتور نرخ اتصال را تعيين مي کند و با ترکيبي از قيمت اتصال و آستانه مصرف مختلف، مزيت رقابتي در اين بازار ايجاد مي شود.

وي با بيان اينکه اين نوع مقررات گذاري هم اکنون آماده طرح در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات است، اضافه کرد: پيش نويس اين طرح با دريافت نظرات اپراتورهاي اينترنت، آماده شده و وزير ارتباطات نيز روي آن نظر مثبت دارد. با اين حال اين طرح به زودي به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مي رود و درصورت تصويب در کميسيون و تحليل شرايط بازار و موضوعات مرتبط با مقررات گذاري نظارتي، اميدواريم تا پايان سال عملياتي شود.

معاون وزير ارتباطات گفت: هم اکنون براي اتصال اوليه مشترک به اينترنت، ما سقف تعرفه گذاشته ايم و قيمتهاي مختلف آستانه مصرف، از سوي اپراتور تعيين مي شود. براي مثال براي اينترنت با سرعت 8 مگابيت برثانيه، تعرفه اتصال 50 هزار تومان است و اپراتورها نمي توانند آن را 60 هزار تومان بفروشند. اما در مدل جديد با برداشتن سقف تعرفه، اپراتور مي تواند براي يک مشترک خواهان سرعت 8 مگابيت، چندين نرخ با آستانه مصرف مختلف، تعريف کند.

فلاح جوشقاني با اشاره به اينکه هم اکنون رقابت بازار اينترنت در حوزه آستانه مصرف منصفانه است و ما در اين زمينه دخالتي نداريم، گفت: تنها درصورتي که مشترکي از تعرفه نامعقول و غيرمنطقي اپراتوري، شکايتي داشته باشد آن را رسيدگي مي کنيم. در مورد اين مدل جديد قيمت گذاري نيز، شرايط نظارتي در مصوبه ديده شده و در چارچوب مقررات مبتني بر اتصال بر بازار نظارت خواهيم داشت

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو