یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بررسی وضعیت اینترنت ایران در مقایسه با ترکیه

وقتی گربه، دست‌اش به اینترنت نمی‌رسد

تیک نیوز

دوشنبه ۱۱ دی ۱۲۷۸ - ۰۰:۰۰:۰۰


چندی پیش یکی از کشورهای کوچک همسایه، پنجمین کشور از نظر سرعت اینترنت در جهان شناخته شد [ گزارش موسسه آماکای] . منظورم از “کشور کوچک همسایه” امارات است؛ با 83 هزار کیلومتر مربع مساحت و 5 میلیون نفر جمعیت. رتبه‌بندی‌های مربوط به اینترنت پر سرعت که بین 185 کشور جهان صورت گرفت نشان می‌دهد ایران رتبه اش 176 شده [Speedtest.net] .

گزارش: شبنم کهن چی

***

هر چقدر هم که انتظار داشته باشیم ایران با تاریخ و تمدن چند هزار ساله و عزم ملی که در اختیار دارد از امارات که فقط نیم قرن از عمرش می‌گذرد، برتر باشد، اما باید توجه داشته باشیم که میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در امارات و جمعیت و مساحت آن برای مقایسه با ایران تناسبی ندارد.

برای اینکه نسبت به وضعیت اینترنت کشور در مقایسه با کشورهای همسایه آگاه شویم باید همسایه‌ای را انتخاب کنیم که از لحاظ جمعیتی، مساحتی و فرهنگی  اگر در یک رده نباشیم اما نزدیک به هم باشیم. با توجه به این گزینه‌ها شاید ترکیه بهترین گزینه باشد.

ترکیه یک کشور اوراسیایی است؛یعنی آسیایی- اروپایی است. این کشور مستطیل شکل حدود 655 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و آخرین آمارها در سال 2010 [ IWS ]نشان می‌دهد جمعیتش از 77 میلیون و 800 هزار نفر گذشته است. از این میزان جمعیت، تعداد کاربران اینترنت در این کشور به35 میلیون نفر می‌رسد. سال 2008 آمارها  [  اداره کل ارتباطات وزارت حمل و نقل و ارتباطات ترکیه] نشان داد که تعداد کاربران اینترنت پر سرعت در ترکیه حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر است. این جمعیت در آن سال توانست ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت را در ترکیه به 16/7 صدم درصد برساند. همان سال ضریب نفوذ اینترنت به طور کلی-  در این کشور 45 درصد اعلام شد. جالب است بدانید سرعت اینترنت در ترکیه از یک مگابیت بر ثانیه تا 16 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

حالا برویم سراغ گربه یک میلیون و 650 کیلومتر مربعی خودمان که بیش از 76 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد. در دل این جمعیت بیش از 33 میلیون و 200 هزار نفر کاربر اینترنت است. تنها کمی بیش از 4 درصد از این کاربران از اینترنت پر سرعت استفاده می‌کنند؛ یعنی کمی بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر. این در حالی است که بیش از 15 درصد کاربران اینترنت در ترکیه از اینترنت پر سرعت بهره می برند. آمارهای سال 2010  [IWS ] نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در ایران ( 2/43 دهم درصد) تفاوت چندانی با ضریب نفوذ اینترنت در ترکیه (45 درصد) ندارد. اما ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت با توجه به تعداد کاربرانش در ایران و ترکیه نشان دهنده جایگاه نامناسب ما در مقابل بیشتر کشورهای منطقه است؛ ایران 4/1 دهم درصد، ترکیه 16/7 صدم درصد؛ آن هم در سال 2008. نه تنها تعداد کاربران اینترنت پر سرعت ایران نسبت به ترکیه، بلکه سرعت اینترنت در ایران نسبت به ترکیه قابل توجه است. پیش از این اشاره کردم که سرعت اینترنت در ترکیه از یک مگابیت بر ثانیه تا 16 مگابیت بر ثانیه است. در ایران ما دارای سرعتی بین 128 کیلوبیت بر ثانیه تا یک مگابیت بر ثانیه هستیم. یعنی حداکثر سرعت معمول کاربران اینترنت در ایران، حداقل سرعت کاربران اینترنت در ترکیه است.

 در آمارها تعداد مدارس متصل به اینترنت نیز قابل توجه است. این آمار در ایران (سخنرانی وزیر ارتباطات در روز جهانی ارتباطات) به 17 هزار مدرسه می رسد. فکر می‌کنید در ترکیه چند مدرسه به اینترنت متصل هستند؟ 30 هزار مدرسه.

با مرور این آمار می‌بینیم که تعداد کاربران اینترنت پر سرعت ترکیه حدود چهار برابر ایران ( 8/3 برابر)، سرعت اینترنت در ترکیه ( در بهترین شرایط و بیشترین سرعت) حدود 16 برابر ما و تعداد مدارس متصل به اینترنت در ترکیه نزدیک به دو برابر ایران است. در حالی که میزان تفاوت جمعیت کاربران اینترنت در ایران و ترکیه به 2 میلیون نفر هم نمی‌رسد.

به آمارها که نگاه کنیم می‌توانیم متوجه شویم در حوزه اینترنت پر سرعت مقابل کشورهای همسایه‌مان، یک کشور عقب افتاده محسوب می‌شویم. اما تصویری که از ایران در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور (1404) ترسیم شده این است که دومین کشور منطقه در زمینه فناوری باشد.

همچنین پیش‌بینی شده 60 درصد خانوارها، دستگاه‌های اجرایی و کل کسب و کار به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که امسال در آستانه آخرین دهه صده 13، ما دارای جایگاه پانزدهم منطقه خاورمیانه در حوزه اینترنت پر سرعت هستیم. همسایه کوچک‌مان، امارات پنجمین کشور دنیاست و ترکیه در سرعت 16 برابر از ما جلوتر است.حالا ما فقط عقب افتاده‌ای هستیم که مهم‌ترین دغدغه‌مان در حوزه اینترنت، ملی بودن آن است؛ مایی که هنوز سرعت‌مان برای کاربران در نهایت از یک مگابیت فراتر نمی‌رود، نگران پاک بودن اینترنت مللی هستیم که گاهی تا 30 مگابیت بر ثانیه سرعت دارند. گربه ما ایران نگران چیزی است که به آن دست نیافته و می‌گوید ناپاک است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو