شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پوشش اینترنت نسل چهارم در مسیر حرم به حرم به طول 1000 کیلومتر

قم

یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴:۰۰


با تفاهم همراه اول و شرکت راه آهن پوشش اینترنت نسل چهارم در مسیر حرم به حرم ( مشهد، قم) و به تهران تکمیل می شود.این طرح در مراحل بعدی خطوط ریلی به سمت اهواز را پوشش خواهد داد.

وایمکس نیوز- محمد جواد آذری جهرمی، در مراسم امضای تفاهم نامه تکمیل پوشش نسل 4 تلفن همراه که بین یکی از اپراتورهای موبایل و شرکت راه آهن انجام شد، گفت: در بازدید هایی که از راه آهن داشتم سیستم های کنترلی و مدیریتی در استفاده از فناوری اطلاعات و مدیریت حمل و نقل ریلی توسعه قابل توجهی داشتند.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در سال های اخیر در کنار ریل اقدام به توسعه فیبرهای نوری کرده است، افزود: براساس ماده 67 برنامه توسعه کشور تفاهمی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و راه آهن برای استفاده از این شبکه فیبرهای نوری در مسیر ترانزیت و توسعه شبکه ملی، منعقد شده است. این اقدام درآمدهای غیرمستقیم راه آهن از بخش ارتباطات را محقق می کند و ما نیز می توانیم شبکه گسترده تر و پایدارتری در کنار مسیرهای ریلی داشته باشیم.

جهرمی با اشاره به سفری که در چند ماه گذشته در یکی از مسیرهای ریلی داشته است، افزود: با توجه به قدمت و پیچیدگی هایی که در حوزه ریلی وجود دارد اما ارتباطات در این حوزه قوت و قدرت لازم را نداشته است.

وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکراتی که با مدیریت این حوزه داشته است، تاکید کرد: یکی از دلایلی که می توانیم مردم را برای استفاده از خطوط ریلی تشویق کنیم ارائه ارتباطی پایدار، ارزان و باکیفیت در طول مسیر سفر است و کمک می کند مسافرین به دلیل زمان بیشتری که نسبت به سفر هوایی در قطار هستند متصل به دنیای کاری باشند.

وی افزود: در ضمن وجود ارتباطات در طول مسیرهای ریلی برای کسب وکارها و شرکت های مسافربری می تواند درآمد های جانبی داشته باشد، به طور مثال پخش ویدیو های سرگرمی و یا برخی خدمات می تواند در این حوزه فعال شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه در پایش ها مشخص شد که 60 درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل 2 موبایل است، تصریح کرد: همچنین 38 درصد این خطوط به نسل 3 مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود و به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه نسل سوم و چهارم در ایستگاه ها و طول مسیر راه آهن دعوت شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پوشش مسیر ریلی یک تکلیف برای ما است، گفت: در فاز نخست از حرم تا حرم (قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی انتخاب شده و پوشش داده می شود و در یک برنامه اجرایی که امروز تبادل می شود در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وای فای ارائه می شود.

وی افزود: امیدواریم این برنامه اجرایی موجب رضایت مردم باشد و باعث استفاده بیشتر از خطوط ریلی و کاهش فشارها به خطوط جاده ای شده و در نتیجه، کاهش آمار تصادفات جاده ای و صرفه جویی در هزینه های جانبی تصادفات بر دوش مردم و کشور را داشته باشیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: این مسیر همکاری در طرح حرم تا حرم متوقف نمی شود و در فاز بعدی و در یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب کشور نیز پوشش داده می شود و مسیر اهواز که مسیر پرترددی است، در برنامه بعدی این حوزه قرار دارد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو