یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهکارهايي براي افزايش امنيت گوشي‌هاي هوشمند

گوشي

پنج شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳:۰۰


کارشناسان فعال در حوزه امنيت سايبري به تازگي با انتشار گزارشي به کاربران توصيه کرده‌اند که با رعايت نکات امنيتي قادر خواهند بود از نفوذ هکرها به اطلاعات شخصي موجود در گوشي‌هاي هوشمند خود جلوگيري به عمل بياورند.

وايمکس نيوز- با توجه به اهميت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصي و امنيت سايبري دستگاه‌هاي الکترونيکي و گوشي‌هاي هوشمند، امنيت اطلاعات آنها تبديل به يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي بسياري از کاربران در فضاي مجازي شده است.

به تازگي گزارش‌هاي جديدي منتشر شده است که بر اساس نتايج تحقيقات و نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از سوي يورواستات (اداره آمار اروپا)، نشان مي‌دهد که 28 درصد از کاربراني که در اين نظرسنجي‌ها شرکت کرده‌اند، به هنگام دانلود اپليکيشن‌هاي مورد نياز براي گوشي هوشمند خود، درخواست برنامه مربوطه براي دسترسي به اطلاعات شخصي و موقعيت مکاني خود را رد نمي‌کنند. امري که از نظر بسياري از کارشناسان فعال در حوزه امنيت سايبري بسيار نگران کننده به شمار مي‌رود و حريم خصوصي و اطلاعات شخصي کاربران گوشي‌هاي هوشمند را به شدت زير سوال برده و به چالش خواهد کشاند.

بسياري از کاربران که اين روزها همه کار و فعاليت‌هاي خود را از طريق گوشي هوشمند خود انجام مي‌دهند و تمامي پرداخت‌هاي بانکي خود را به صورت آنلاين و اينترنتي صورت مي‌دهند، امنيت سايبري گوشي‌هايشان از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است.

بنابراين کارشناسان فعال در حوزه فناوري و امنيت سايبري خطاب به کاربران گوشي‌هاي هوشمند توصيه کرده‌اند که با رعايت نکات و موارد مختلفي قادر خواهند بود که امنيت اطلاعات شخصي موجود در گوشي‌هاي هوشمند خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند.

برايان هونن، مديرعامل شرکت مشاور بي اچ و مشاور سابق شرکت يوروپول فعال در زمينه امنيت سايبري به تازگي خاطرنشان کرده است که با رعايت موارد زير، کاربران قادر خواهند بود تا جايي که مي‌توانند از حريم شخصي و اطلاعات خود محافظت کنند و از نفوذ هکرها و مجرمان سايبري به اطلاعات آنها جلوگيري به عمل بياورند:

1. تعويض رمز عبور

کاربران بايد توجه داشته باشند که هر از گاهي با تعويض رمز عبور و گذرواژه‌هاي حساب‌هاي کاربري و همچنين رمز عبور قفل گوشي خود، به افزايش امنيت سايبري گوشي خود کمک کنند.

2. به‌روزرساني مستمر و مداوم سيستم عامل گوشي

يکي از مواردي که به افزايش امنيت سايبري گوشي‌هاي هوشمند کمک مي‌کند، به‌روزرساني مستمر و مداوم سيستم عامل گوشي است چراکه شرکت‌هاي توسعه دهنده سيستم عامل هر از گاهي با ارائه و انتشار نسخه‌هاي جديد آپديت سعي دارند که آسيب پذيري و حفره‌هاي امنيتي موجود در آن را برطرف کنند که اين امر در نهايت به حفاظت از اطلاعات خصوصي کاربران کمک مي‌کند.

3. فعال سازي رمزگذاري‌هاي پيشرفته

يکي ديگر از نکاتي که مي‌تواند به کاربران کمک کند، فعال سازي رمزگذاري‌هاي پيشرفته در گوشي‌هاي هوشمند است که نفوذ و دسترسي هکرها و مجرمان سايبري را به اطلاعات شخصي و حريم خصوصي آنها بسيار سخت و دشوار مي‌کند.

4. نصب و استفاده از آنتي ويروس

کاربران همچنين بايد توجه داشته باشند که با نصب و دريافت نرم افزارهاي آنتي ويروس و ضد بدافزار، امنيت گوشي‌هاي هوشمند خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند.

5. عدم نصب اپليکيشن‌هاي غير معتبر و ناشناس

کاربراني که اپليکيشن‌هاي نامعتبر و ناشناسي را از اينترنت نصب و دريافت مي‌کنند، گوشي‌هاي خود را با خطرات مختلف امنيتي مواجه مي‌کنند که به موجب آن اطلاعاتشان به راحتي در دسترس هکرها و مجرمان سايبري قرار مي‌گيرد.

6. عدم نصب اپليکيشن از فروشگاه‌هاي اينترنتي غير رسمي

کارشناسان امنيت سايبري بارها به کاربران گوشي‌هاي هوشمند توصيه کرده و هشدار داده‌اند که اپليکيشن‌هاي موردنظر خود را از طريق فروشگاه‌هاي آنلاين و اينترنتي معتبر همچون گوگل پلي استور و اپ‌استور اپل دريافت و نصب کنند و تا جايي که امکان دارد از نصب فروشگاه‌هاي ديگري که نامعتبر و ناشناس هستند، خودداري کنند.

7. مطالعه دقيق ضوابط استفاده از اپليکيشن‌هاي موردنظر قبل از نصب

يکي ديگر از موارد امنيتي که کاربران گوشي‌هاي هوشمند بهنگام نصب اپليکيشن موردنظر خود بايد دقت و توجه کنند، مطالعه دقيق ضوابط استفاده و دانلود آن است چراکه بسياري از اين اپليکيشن‌ها به هنگام نصب و دانلود، از کاربر اجازه دسترسي به موقعيت مکاني، شماره تماس مخاطبين ذخيره شده در گوشي و همچنين گالري تصاوير را مي‌خواهد که در بسياري از موارد، کاربران بدون هيچ توجهي آن را تأييد مي‌کنند که ممکن است امنيت سايبري خيل عظيمي از کاربران گوشي‌هاي هوشمند را تهديد کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو