جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزير ارتباطات در مراسم روز فناوري فضايي:

صداي طنين ايرانيان بزودي در فضا مخابره خواهد شد

جهرمي

یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در روزملي «فناوري فضايي» گفت: به‌زودي طنين صداي ايرانيان در فضا مخابره خواهد شد و انشا الله در هفته‌هاي پيش رو «پيام دوستي» ما در مدار قرار خواهد گرفت.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي، در روز ملي فناوري فضايي ذيل عنوان «پيام صلح و دوستي در فضا، دستاورد چهار دهه خودباوري» ضمن گرامي داشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و گرامي داشت امام راحل، شهداي انقلاب، شهداي دفاع مقدس گفت: همچنين گرامي مي‌داريم ياد شهداي صنعت فضايي که چندي پيش به دليل سانحه‌اي در پژوهشگاه فضايي سه تن از عزيزان ما در اين راه جان خود را از دست دادند.

وي افزود: ما سال گذشته عنوان کرديم مي‌خواهيم دانش فضايي را کاربردي کنيم. دانشي که گذشتگان ما از وزرا و روساي سابق سازمان فضايي تا همه کارشناسان تا کنون آن را ارتقا داده‌اند و اين دانش را به اين مرحله رساندند.

آذري جهرمي بابيان اينکه «خود اين دانش يک تحول بزرگ در کشور است» گفت: خيلي از کشورها در جهان فاقد اين دانش هستند و تنها مصرف کننده اند؛ اما به فضل الهي ما در ايران نه‌تنها استفاده‌کننده بلکه توليدکننده در  عرصه دانش فضايي هستيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح کرد: بنا و ميثاق ما اين بود که در اين دولت ثمرات اين صنعت و دانش فضايي را کاربردي کنيم و به همت تلاشگران در سازمان فضايي که جاي تقدير و تشکر از همه آن‌ها دارد به اين هدف رسيديم.

وي افزود: امروز صنعت کشاورزي ما به اين دانش فضايي تجهيز شده است. مديريت منابع آب  به اين دانش متصل شده، آمايش سرزميني ما از محصول دانش فضايي استفاده مي‌کند. پليس ما امروز تبديل به يک مشتري پرو پا قرص دانش فضايي شده و پاي‌کار آمده است.

وزير جوان دولت تدبير و اميد ادامه داد: اين يعني نهضتي که براي استفاده از دانش فضايي آغاز شده است، به‌خوبي مسير خود را پيش مي‌برد و اين مسيري که تدوين‌شده به‌خوبي جايگاه خود را پيدا مي‌کند.البته اين دستاوردها تنها مورد تائيد دولتمردان ما قرار نگرفته است، مورد تائيد فعالان مدني قرارگرفته و به اميد خدا مورد تائيد عموم مردم هم قرار خواهد گرفت.

آذري جهرمي بابيان اينکه بسياري سؤال مي‌کنند که صنعت فضايي به چه‌کار ما مي‌آيد و برخي  اين پرسش را در فضاي مجازي اين‌گونه مطرح مي‌کنند که کاربرد اين فناوري پرهزينه براي مردم چيست گفت: به اين پرسش ها بايد پاسخ داد. اول که بايد به اين فرض اشتباه پرداخت که آيا فناوري فضايي يک فناوري پرهزينه است؟

وي افزود: بنده در پاسخ به يکي از اين سؤالات شفاف‌سازي کردم که ماهواره پيام کل هزينه توليد ده‌ساله‌اش 1.2 ميليون يورو بود. هزينه توليد ماهواره دوستي از اين هم کم‌تر است. البته اگر دوستان  تا شهريورماه سال آينده ماهواره ظفر را برسانند هزينه توليد آن‌هم در همين حدود «دوستي» خواهد بود.

وزير ارتباطات تأکيد کرد: بله ما زيرساخت‌هاي فضايي مثل آزمايشگاه ايجاد کرديم که هزينه سرسام‌آوري براي کشور نبود و حتي جزو هزينه‌هاي کلان وزارت ارتباطات هم نبوده است؛ اما آنچه در اينجا به‌عنوان سرمايه‌گذاري کلان کشور محسوب مي‌شود آن مغز دانشمندان و نيروي توانمند ما است.

وي در پاسخ به اين پرسش که دستاوردهاي صنعت فضايي چيست گفت: در اين جلسه مورداشاره قرار گرفت که سازمان فضايي 40 سال داده تصويربرداري شده کشور را توانسته آزادسازي کرده است. مثال‌هاي ساده‌اي که مورداشاره قرار خواهد گرفت مي‌تواند ارزش اين آزادسازي را بيش‌ازپيش نمايان کند.

وزير دولت دوازدهم افزود: چقدر بايد در يک سال محصولي مثل گوجه‌فرنگي بکاريم و اين محصول در بازار اشباع شود و مجبور شويم بسياري از آن‌ها را دور بريزيم و کشاورزان ما متضرر شوند و نتوانيم بهينه از منابع آبي و سرمايه‌گذاري‌هايمان استفاده کنيم و سال بعدش به دليل تجربه سال قبل همان کشاورزان گوجه نمي‌کارند و بعد مردم بايد هزينه اين سو مديريت را بپردازند.

آذري جهرمي تأکيد کرد:  اين مشکل را مي‌شود بادانش فضايي حل کرد و ما لحظه‌اي بدانيم در کشور، در کدام منطقه، چه ميزان و چه محصولي بايد کاشته شود. بادانش فضايي مي‌توانيم به کشاورزي که مي‌خواهد محصولي بکارد توصيه کنيم آيا لازم است اين محصول را بکارد و اگرکاشت امسال سود مي‌کند يا ضرر.

وي افزود: اگر بتوانيم دانش فضايي را در اختيار کشاورزان قرار دهيم که کشاورز از دسترنج و منابعي که در اختيار دارد چگونه بهينه استفاده کند تا بيشترين درآمد را داشته باشد آيا دستاوردي کمي است؟ اگر بتوانيم در مديريت منابع آب از اين دانش استفاده کنيم که آب را چگونه تخصيص دهيم خدمت کمي است؟

وزير ارتباطات تأکيد کرد: اگر بتوانيم با اين دانش مزرعه خشخاش پيدا کنيم و جلوي تجارت مرگ در کشور را بگيريم چطور؟ اين دانش مي‌تواند به کمک دستگاه انتظامي ما که انصافاً در اين عرصه  تلاش‌گر بوده است و شهداي زيادي هم داده بيايد. چرا بايد اين محصول در کشور توليد شود و وارد لايه توزيع شود بعد بخواهيم با آن برخورد کنيم و شهيد بدهيم. خب در همين لايه توليد به کمک اين دانش مي‌شود جلوي اين تجارت مرگ را بگيريم.

آذري جهرمي تأکيد کرد: فناوري همواره در خدمت مديريت کشور وشفاف‌سازي است و به‌طريق‌اولي مي‌تواند هم مديريت را بهبود ببخشد، هم شفافيت و هم اشتغال ايجاد کند.

وزير جوان دولت تدبير و اميد تصريح کرد: باز کردن منابع داده‌اي سازمان فضايي با همين هدف انجام‌شده است که اطلاعات مثلاً در اختيار مهندسين کشاورزي قرار گيرد تا به کشاورزان مشورت دهند و براي خود شغلي ايجاد کنند. آزادسازي داده‌هاي فضايي به شکوفايي اقتصادي منجر خواهد شد. در ايجاد اشتغال همه‌چيز در پول نيست خلاقيت هم نقش مهمي در اين حوزه ايفا مي‌کند.

وي بابيان اينکه سازمان فضايي حرکت خود را در اين زمينه به‌خوبي آغاز کرده است گفت: اين سازمان اول که منابع داده‌اي را باز کرده است. دوم تحقيقات و پژوهش‌هايي که به‌عنوان مکانيسم‌هاي پايه با سرمايه‌گذاري دولت انجام داده را به‌صورت متن‌باز در اختيار همه قرارداد و سوم در حوزه زنجيره‌هاي کريدورهاي فناوري اطلاعات، پارک فناوري توسعه اقتصاد ديجيتال فضاپايه را در مازندران ايجاد کرد.

آذري جهرمي تأکيد کرد: نتيجه اين تلاش اين بوده است که در همايشي که وزارت جهاد کشاورزي امسال برگزار کرد 100 استارت‌آپ حوزه کشاورزي حضور داشتند. اين دستاورد براي ما لذت‌بخش است. که معناي آن اين است که دانش فضايي را سر سفره مردم آورده‌ايم، با آن شغل ايجادشده، با آن مديريت منابع و شفاف‌سازي ايجاد شده است. پس هزينه زيادي براي اين دانش نشده و در عوض آورده آن نيز بسيار زياد است.

وي بابيان اينکه از منظر بين‌المللي به اين مسئله نگاه کنيد که چه اتفاقي افتاده است گفت: در روز چند ماهوارِه سنجشي از بالاي سر کشور ما عبور مي‌کند، يا با اهداف جمع‌آوري اطلاعات يا حتي جاسوسي. چرا وقتي ما وارد اين حوزه مي‌شويم برخي ناراحت مي‌شوند.

آذري جهرمي افزود: پس ما توانسته‌ايم در موازنه‌هاي بين‌المللي هم وارد حوزه قدرت و تکنولوژي شويم. دروغ مي‌گويند که اهداف ماهواره‌هاي ايران اهداف موشکي است. مؤسسات مرجع بين‌المللي هم اين را اعلام کرده‌اند. دو مرجع بين‌المللي در گزارشات اخير خود تائيد کرده‌اند که برنامه فضايي ايران يک برنامه صلح‌آميز است و يک برنامه پوششي براي اهداف ديگر نيست.

وزير ارتباطات تصريح کرد: پس ما مي‌توانيم زندگي مردم و مديريت خودمان را بهبود ببخشيم و جامعه جهاني هم بايد ايران را به‌عنوان يک قدرت بپذيريد و ما را در معادلات بين‌المللي جا دهد.

وي بابيان اينکه در عرصه فضاي مجازي هم همين مدل را داريم گفت: برخي ناراحت هستند که سکوهاي پلتفرم‌هاي بين‌المللي اطلاعات ما را جمع‌آوري مي‌کند. خب اطلاعات ما را در فضا هم جمع مي‌کنند. نوع رويکرد تهاجمي در فضاي مجازي هم مي‌تواند مثل مدل فضايي باشد. فضا متعلق به همه است فضاي مجازي هم متعلق به همه است.

وزير جوان دولت تدبير و اميد افزود: هر دو فضا هم تهديد دارد و هم فرصت. ما در اين عرصه بايد فعالانه وارد شويم. بايد به فرموده مقام معظم رهبري «حضور جريان ساز» داشته باشيم. تهديد جمع‌آوري اطلاعات هميشه هست؛ اما راهش رفتن و جنگيدن است.

آذري جهرمي تأکيد کرد: هنر ما اين است که تهديد را فرصت کنيم همان کاري که جوانان کردند. اين‌ها نرفتند از منابع زيرزميني نفت استفاده کنند. نسل جديد کاري به منابع زيرزميني ندارد. کارش با انديشه است. سرمايه نسل جوان فعلي ما همين است که مي‌گويد دوره مديريت و استفاده از منابع زير زميني ، نفت و اقتصاد انحصاري تمام‌شده است. بگذاريد ما بر اساس ايده‌ها و خلاقيت‌ها اقتصاد انفجاري و جهشي ايجاد کنيم.

وي ادامه داد: کدام‌يک از اين فعاليت‌ها و فرآيندها توسط نسل جوان ما عرصه را بر مردم تنگ کرده است و يا از منابع کشور به‌صورت انحصاري استفاده‌شده است. هر جا که اين جوانان واردشده‌اند کار و رفاه را براي مردم تسريع کرده‌اند و هزينه‌هايشان را هم کاهش داده‌اند. اصلاً هدف فناوري همين است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو