جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرعت اينترنت‌تان چقدر است؟

اينترنت

سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹:۰۰


کاربران اينترنت پرسرعت مي‌توانند با استفاده از ابزارهاي تست سرعت و کيفيت، از وضعيت سرويس دريافتي خود اطمينان حاصل کرده و درصورت عدم تطابق سرويس ارائه‌شده با سرويس درخواستي، شکايت کنند.

وايمکس نيوز- روند استفاده از اينترنت از سرعت‌هاي کيلوبيتي در اينترنت دايل‌آپ، طي سال‌هاي گذشته، رفته‌رفته جاي خود را به فناوري ADSL داد که سرعتي به مراتب بيش‌تر داشته و سرعت‌هايي تا 521 کيلوبيت بر ثانيه و حتي 16 مگابيت را هم پوشش مي‌داد و اکنون نوبت به فيبر نوري است که جايگزين ADSL شود و سرعت‌هايي به مراتب بالاتر را براي کاربران به ارمغان بياورد.

از طرفي بر اساس برنامه مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تا پايان برنامه ششم، خانوارها بايد از اينترنت 20 مگابيت بهره‌مند شوند. تکنولوژي ما اکنون ADSL است و پنج درصد ظرفيت مشترکان مي‌توانند 16 مگابيت بر ثانيه خدمات دريافت کنند. کابل‌هاي قديمي که امروزه در منازل براي انتقال داده‌هاي اينترنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ظرفيت لازم را براي انتقال با سرعت بالا ندارند. اما مفهوم 20 مگ اين است که بايد تکنولوژي تغيير کند و به سمت VDSL يا FTTH حرکت کنيم.

اما همين سرعت‌هاي ارائه‌شده توسط شرکت‌هاي اينترنتي هم معترضاني دارد و نتايج سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات 195 نشان مي‌دهد اغلب شکايت مشترکين مربوط به حوزه اينترنت پرسرعت ثابت و در پنج بخش پشتيباني، مالي، مشکلات مربوط به قرارداد، کيفيت سرويس و عدم ارائه خدمات دسته‌بندي مي‌شوند و اين بدان معناست که سرعت اينترنت هنوز هم براي کاربران دغدغه است.

به همين دليل در حالي که ممکن است بسياري از شهرونداني که از بسته‌هاي اينترنت خانگي با سرعت بالا استفاده مي‌کنند، نگران کم‌فروشي در حجم يا سرعت کمتر از سرعت اسمي خريداري شده باشند، برايشان امکان سنجش سرعت و کيفيت اينترنت خانگي و هم‌چنين پيگيري قانوني شکايات فراهم شده است.

اما با راه‌اندازي سرويس‌هاي پرسرعت اينترنت خانگي توسط شرکت‌هاي خصوصي ارائه دهنده اينترنت، اهميت نظارت بر عملکرد آن‌ها و نرخ فروش و کيفيت سرعت خدمات اين شرکت‌ها ضرورت پيدا مي‌کند. در همين راستا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با راه اندازي سامانه در سايت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اينترنت مصرف خانگي و اندرويدي را به تفکيک اپراتورهاي ارائه دهنده اين خدمات فراهم آورده است.

مشترکين شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي مي‌توانند از طريق لينک معرفي‌شده که در سازمان تنظيم مقررات ارتباطات وجود دارد، نسبت به سنجش شاخص‌هاي کيفيت سرويس دريافتي خود از قبيل latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبيق موارد ذکر شده با مقادير مندرج در قرارداد سرويس نسبت به درج شکايت بر اساس کد رهگيري تخصيص يافته توسط همين سامانه اپراتور اقدام کنند.

با توجه به اين‌که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پيشنهاد شده که تنها از طريق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه‌دهنده سرويس دريافتي خود جهت سنجش سرعت اقدام کنيد که سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نيز سرعت اتصال به شبکه اينترنت به درستي اندازه‌گيري شود. همچنين در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقيق‌تر سرعت ارسال و دريافت سرويس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کليه دانلودهاي در حال اجرا و يا مرورگرهاي در حال استفاده از اينترنت اقدام کرده و ارتباط کليه وسايل استفاده‌کننده از سرويس از قبيل موبايل، تبلت و ساير تجهيزات مشابه را قطع کنيد.

سامانه‌هاي سنجش سرعت و کيفيت اينترنت پرسرعت بر اساس ابلاغيه‌هاي رگولاتوري و با هدف احقاق حقوق مردم ايجاد شده است و مشترکين در صورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرويس خود با نتايج تست‌هاي انجام‌شده در سامانه مربوط به اپراتور خود مي‌توانند با ذکر شماره پيگيري تست انجام شده، شکايت خود را در سامانه 195 ثبت کنند تا موضوع از سوي رگولاتوري در سريع‌ترين زمان رسيدگي شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو