یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اگر از خدمات ارتباطي شکايت داريد حتما بخوانيد

شکايت

سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸:۰۰


در صورتي که کاربران از هر يک از خدمات اينترنتي، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستي، تشعشعات و دفاتر پيشخوان شکايتي دارند، مي‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت شکايات مبتني بر مکان‌نماي جغرافيايي، شکايت خود را ثبت کنند تا رگولاتوري به بررسي شکايات آن‌ها بپردازد.

وايمکس نيوز- اختلالات صوت و ديتا همواره ممکن است براي مشترکان و کاربران اپراتورهاي مختلف اتفاق بيفتد و از طرفي اشاره به جزئيات اين اختلالات از جمله مکان جغرافيايي براي حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهميت زيادي برخوردار است. به همين دليل «سامانه ثبت شکايات مبتني بر مکان‌نماي جغرافيايي» با هدف تقويت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، اطلاع از کميت و کيفيت فعاليت خدمات‌دهندگان و ارتقاي اين سيستم با رويکرد توسعه نظارت مردم راه‌اندازي شد.

از سوي ديگر سرعت‌هاي ارائه‌شده توسط شرکت‌هاي اينترنتي همواره معترضاني دارد و نتايج سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات 195 نشان مي‌دهد اغلب شکايت مشترکين مربوط به حوزه اينترنت پرسرعت ثابت و در پنج بخش پشتيباني، مالي، مشکلات مربوط به قرارداد، کيفيت سرويس و عدم ارائه خدمات دسته‌بندي مي‌شوند و اين بدان معناست که سرعت اينترنت هنوز هم براي کاربران دغدغه است. در حال حاضر سامانه جامع رسيدگي و پاسخگويي به شکايات شبکه‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات در پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي قرار گرفته تا کاربران با مراجعه به اين سامانه اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافيايي اعلام کرده و منتظر پيگيري موضوع از طرف رگولاتوري باشند.

رصد ميزان شکايات ثبت‌شده از اپراتورها يا ساير شرکت‌هاي خدمات‌دهنده به صورت برخط روي نقشه‌هاي جغرافيايي، تأثير مثبتي بر پاسخگوتر شدن شرکت‌ها و ايجاد شفافيت بيش‌تر درباره عملکرد آن‌ها داشته و در ارزيابي مردم از اپراتورها يا ساير شرکت‌هاي خدمات‌دهنده تأثيرگذار خواهد بود. در اين سامانه هم‌چنين امکان رؤيت شکايت ساير مشترکين فراهم است. اين موضوع رويکردي براي اپراتورهاست که سريع‌تر به حل اشکال بپردازند، زيرا اشکالشان در معرض ديد است و از آنجا که اين موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سريع‌تر موضوع را پيگيري مي‌کنند.

کمک به مکان‌يابي موقعيتي که مشترک به گزارش‌دهي درباره وضعيت آن پرداخته، يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين سامانه است که بر اساس آن اگر در نقطه‌اي از يک جاده بين شهري نيز، اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان يا قطعي شود، کاربر به سادگي مي‌تواند با جانمايي آن در اين سيستم، به ناظر يا اپراتور براي حل آن کمک کند. ويژگي ديگر اين سامانه چندرسانه‌اي بودن آن و قابليت انتقال متن، صوت، تصوير و ويدئو براي شفافيت بخشيدن بيش‌تر به اطلاعات و آسوده‌تر شدن تعامل مخاطبان براي انتقال پيام مورد نظرشان است.

حوزه‌هايي که مي‌توان از آن‌ها شکايت کرد

مشترکان شکايت خود درباره اينترنت را مي‌توانند با ذکر اپراتورها اعلام کنند. در حوزه اينترنت پرسرعت، انتخاب موضوع شکايت مي‌تواند تحويل سرعت کمتر از قرارداد، گران‌فروشي، نبود گزارش مصرف مشتري، فروش اجباري و عدم درج قيمت باشد. در حوزه اينترنت وايمکس هم مي‌توان تحويل سرعت کمتر از قرارداد را مورد شکايت قرار داد. هر يک از زمينه‌هاي اينترنت هوشمند، پهناي باند اختصاصي و نارضايتي از پرسنل مي‌تواند با انتخاب موضوع پشتيباني مورد شکايت قرار بگيرد. در حوزه تلفن اينترنتي وايمکس نيز مشترکان مي‌توانند موارد درباره جداسازي ترافيک داخل و بين‌الملل و يا اينترنت پرسرعت موبايل 3G و 4G شکايت کنند.

اما در حوزه تلفن ثابت، شکايت‌ها مي‌تواند از انواع تعرفه بين‌المللي تلفن ثابت با موضوع تخلف، تخليه خط با موضوع بدهي و اطلاع‌رساني، خدمات تلفن بين‌الملل (رومينگ) با موضوع گران‌فروشي، خرابي خط با موضوع تعرفه و قطع ارتباط، مغايرت در محاسبه هزينه و قطعي ارتباط با موضوع بدهي، سرقت يا قطعي کابل و عدم اطلاع‌رساني باشد. مشترکان مي‌توانند با انتخاب مکان و اپراتور مورد نظر، شکايت خود را از خدمات ارائه‌شده اعلام کنند.

هم‌چنين در حوزه تلفن همراه، شکايت‌ها مي‌تواند در بخش صوت، ديتا و رومينگ و از هر يک از اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل، رايتل و تاليا باشد. در بخش صوت، موضوع تعرفه و قطع ارتباط، در بخش ديتا و رومينگ هم موضوع تعرفه مي‌تواند مورد شکايت اعلام شود.

از سوي ديگر، در حوزه خدمات پستي، مشترکان مي‌توانند نارضايتي از رفتار پرسنل را با اعلام عدم پاسخگويي مناسب و در هر يک از سرويس‌هاي پست داخلي و خارجي، با اعلام موضوع شکايت از جمله امانت، بسته کوچک، سفارشي، عادي، مطبوعات و نارضايتي از رفتار پرسنل، شکايت خود را از شرکت پست اعلام کنند.

در حوزه‌ي تشعشعات، مشترکان مي‌توانند اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کرده با ابراز نارضايتي از نصب آنتن هر يک از اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات مخابراتي و اينترنتي در مکان مورد نظر، اعلام شکايت کنند.

هم‌چنين شکايت‌هاي بخش دفاتر پيشخوان، مي‌تواند با مراجعه به بخش مورد نظر و انتخاب نام دفتر پيشخوان از نظر نحوه‌ي ارائه خدمات، فضا و امکانات، هزينه ارائه خدمات و رفتار کارکنان دفاتر پيشخوان انجام شود که مشترکان با برگزيدن هر يک از اين خدمات، مي‌توانند موضوع مورد شکايت خود را انتخاب کنند.

با سامانه ثبت شکايات مبتني بر مکان‌نماي جغرافيايي، مشترکان مي‌توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با وارد کردن شماره تلفن همراه و متن شکايت و آدرس مکان مورد نظر، شکايت خود را از خدمات اينترنتي، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستي، تشعشعات و دفاتر پيشخوان اعلام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو