شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

فيلترشکن‌ها بلاي جان سايت‌ها شدند

فيلترشکن

یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰


طي روزهاي گذشته حمله‌هاي گسترده‌اي به برخي وب‌سايت‌ها شد و کسب‌وکارهاي داخلي هم مورد هجوم قرار گرفتند؛ کارشناسان علت اين حمله‌ها را دانلود بدافزارها و فيلترشکن‌هاي نامعتبر مي‌دانند.

وايمکس نيوز-  يکي از مواردي که شايد هيچ‌گاه از نظر کلاهبرداران فضاي مجازي دور نمي‌ماند، به کار بردن نسخه‌هاي جعلي از برنامه‌ها و اپليکيشن‌ها براي عرضه محصولات مخرب خود از جمله بدافزارها و جاسوس‌افزارهاست و اگرچه اطلاع‌رساني‌هاي متعددي براي کاربران انجام شده اما باز هم اتفاق مي‌افتد که برخي از افراد ناآگاه، فريب اين پيام‌ها را بخورند و با دانلود کردن برنامه‌هاي مخرب، دستگاه‌هاي خود را آلوده کنند.

البته پيش از اين هم بارها اتفاق افتاده که برخي از وب‌سايت‌ها بر اثر حملات منع سرويس توزيع‌شده (DDOS) از دسترس خارج شوند. نويد نيک‌پي -کارشناس امنيت حوزه فناوري اطلاعات - در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که حملات اخير به‌صورت گسترده از طرق آي‌پي‌هاي داخل ايران بوده است، اظهار کرد: اکثراً نصب فيلترشکن‌هاي بدون کنترل و بدون مرز که با يک جست‌وجوي ساده، بسيار آسان پيدا مي‌شود، باعث شده گوشي‌هاي افراد و دستگاه‌هايي که استفاده مي‌کنند، آلوده شود.

وي ادامه داد: ضعف قانون‌گذاري موجب شده که فيلتر کردن، بدون در نظر گرفتن تبعاتش اتفاق بيفتد. همان زمان هنگام فيلتر تلگرام هم بارها توصيه شد که اين موضوع اثرات جانبي بسياري دارد که يکي از آن‌ها همين آلوده شدن دستگاه‌هاست؛ پيدا کردن يک فيلترشکن کمتر از پنج دقيقه طول مي‌کشد و به دليل جنسيت اين مدل ابزارها، شايد پيدا کردنشان خيلي سخت نباشد و کافي است کاربران براي يافتنش از يکديگر بپرسند. دليل گرايش افراد به استفاده از فيلترشکن هم اين است که آنچه فيلتر شده، بسيار محبوب و در دسترس بوده و همه مي‌خواهند از آن استفاده کنند.

اين کارشناس امنيت حوزه فناوري اطلاعات با بيان اينکه نرم‌افزارهاي آلوده ممکن است در مارکت‌ها يا فروشگاه‌هاي آنلاين هم پيدا نشود، افزود: اين اتفاق مويرگي و تبليغات دهان به دهان بين مردم، کانال بزرگ‌تري براي توزيع اين مدل اپليکيشن‌هايي است که خاصيت تهديد دارد. افراد فايل APK را در دستگاه‌هاي اندرويدي براي هم مي‌فرستند و نصب مي‌کنند، بدون اين‌که بدانند اين فايل‌ها اصلاً از کجا آمده و خصوصياتش چيست و به چه دردي مي‌خورد، تنها به اين دليل که مي‌بينند با استفاده از آن‌ها، مي‌توانند فيلتر را دور بزنند و از آن استفاده کنند.

وجود برنامه‌هاي آلوده در مارکت‌ها

نيک‌پي با بيان اين‌که اين حملات بيش‌تر از سمت دستگاه‌هاي اندرويدي بوده است، گفت: احتمالش هست که در مارکت‌ها هم اين برنامه‌هاي مخرب وجود داشته باشد، اما معمولاً در مارکت‌هاي محبوب که اعتماد بيش‌تري به آن‌ها وجود دارد، کمتر از اين برنامه‌ها پيدا مي‌شود، هرچند تعداد مارکت‌ها هم در حال حاضر بسيار زياد شده و احتمال وجود برنامه‌هاي مخرب در آن‌ها هم وجود دارد. با وجود اين، در اکثر موارد، مردم خودشان اين فايل‌ها را براي هم مي‌فرستند.

وي، در پاسخ به اين‌که راهکار جلوگيري از آلودگي چيست، گفت: ما هميشه به استفاده از آنتي‌ويروس توصيه مي‌کنيم؛ اگر آنتي‌ويروس در يک دستگاه اندرويدي نصب باشد، نمي‌گذارد اين برنامه‌ها نصب شود و حتي کاربر ممکن است بيش‌تر عصباني شود و فکر کند آنتي‌ويروس کار اشتباهي انجام مي‌دهد. اما در اين مورد خاص، استفاده از آنتي‌ويروس‌هاي اصل و به‌روز بودن آن‌ها، تنها راه‌حلي است که به ذهن مي‌رسد.

اين کارشناس امنيت حوزه فناوري اطلاعات هم‌چنين خاطرنشان کرد: در عين حال نبايد غافل شد که راهکار اصلي اين ماجراها، بحث دادن آگاهي سايبري به مردم است که بايد جدي گرفته شود و از طريق رسانه‌هاي مختلف به مردم اطلاع‌رساني شود که هر اپليکيشني که برايشان ارسال شد را نصب نکرده و درباره آن بررسي کنند و آنتي ويروس خود را به‌روز نگه دارند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو