دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

«خدمات ارزش افزوده» ناخواسته را لغو کنيد

خدمات ارزش افزوده

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۹:۰۰


خدمات ارزش افزوده که شامل مسابقات و رأي‌گيري تبليغات موبايلي، بازي آنلاين و غيره مي‌شوند، اگرچه بايد با اطلاع مشترکين فعال شوند اما در مواردي که با تبليغات کاذب و گمراه‌کننده، مشترکين به فعال‌سازي اين خدمات اقدام کرده‌اند، مي‌توان نسبت به غيرفعال‌سازي آن اقدام کنند.

وايمکس نيوز- خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS ناميده مي‌شوند، شامل مواردي غير از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتي و پيامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهايي مانند پيامک، تماس و ديتاي مصرفي به‌عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده مي‌شود.

خدمات ارزش افزوده مي‌تواند توسط خود اپراتورها يا توسط شرکاي ثالثي که به‌عنوان تامين‌کننده‌ي محتوا (Content Provider) شناخته مي‌شوند، انجام شود. مهم‌ترين موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأي‌گيري، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستي، تبليغات موبايلي، اطلاع‌رساني، پرداخت موبايلي، تلويزيون آنلاين و OTT، پخش يا دانلود موسيقي، زنگ انتظار تماس، بازي آنلاين، خدمات ورزشي و اطلاع‌رساني، خدمات استيکر و اين قبيل سرويس‌ها مي‌شود.

اگرچه استفاده از اين خدمات ارزش افزوده بايد اختياري و توسط کاربر انتخاب شود، اما به نظر مي‌رسد توسط برخي از شرکت‌هاي ارزش افزوده، کاربران به عضويت اين سرويس‌ها درآمده بودند و با توجه به اين‌که اين خدمات معمولاً هزينه‌هاي بالايي دارند، براي مثال ارسال يک پيامک ارزش افزوده به کاربر مي‌تواند حداقل 300 تومان هزينه داشته باشد.

کلاهبرداري 22 ميلياردي

مدتي پيش هم پرونده‌ي يک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب يک کلاهبرداري 22 ميليارد توماني از کاربراني که بدون اطلاع در سرويس‌هاي ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- درنهايت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران خبر داد.

در مواردي نيز مشاهده شده پيامک‌هاي تبليغاتي يا متن فريبنده از طريق پيام‌رسان‌هاي اجتماعي يا سرشماره‌هاي شخصي ارسال مي‌شود که کاربران را تشويق مي‌کند با ارسال کد، شارژ يا سرويس رايگان دريافت کنند و برخي از کاربران با اعتماد به اين پيام‌ها، موارد درخواستي در پيامک را انجام مي‌دهند که در برخي موارد به ثبت و فعال شدن سرويس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر مي‌شود. به همين دليل اپراتورها از سوي رگولاتوري ملزم شدند که در اين باره به مشترکين اطلاع‌رساني لازم را انجام دهند و هم‌چنين به تمامي شرکت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات مبتني بر محتوا براي انجام ندادن اينگونه تبليغات اخطار جدي ارسال کنند.

مطابق مصوبه 147 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات نيز براي ارائه خدمات ارزش افزوده پيامکي از سوي اپراتورها تأييد مشترک براي فعال‌سازي الزامي است. بنابراين اپراتور بايد در مورد تمامي خدمات ارزش افزوده محتوايي پيامکي، قبل از شروع ارائه خدمات، از طريق يک پيامک درباره ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأييد مشترک آن را فعال کند.

اما در دوره‌هاي گذشته در اين پيامک‌ها هيچ اشاره‌اي به عضويت و محاسبه هزينه وجود نداشت و تعداد بسيار زيادي از مشترکين به اين صورت براي دريافت خدمات عضو شدند. اما در حال حاضر نحوه ارسال پيامک‌هاي مربوط به خدمات بايد به گونه‌اي باشد که هزينه و روش لغو عضويت آن در هر پيامک ارسالي درج شود.

مشترکين تلفن همراه در صورت مواجهه با عضويت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پيامکي مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي ir.195 يا تماس با سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات حوزه ICT به شماره 195 شکايت خود را ثبت کنند تا از سوي معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري پيگيري و اقدام لازم انجام شود. مشترکان مي‌توانند از طريق شماره‌گيري #800* در تمام اپراتورهاي تلفن همراه از سرويس‌هاي ارزش افزوده‌اي که براي آن‌ها فعال است، مطلع شده و در صورت عدم تمايل نسبت به حذف آن‌ها اقدام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو